این برنامه شنبه تا چهارشنبه ساعت 14 و 30 دقیقه از شبکه 4 پخش می‌شود

زندگی هنرمندانه ایرانی با «مهمانخانه»

روزگاری فراغت خانواده‌های ایرانی به امور هنری می‌گذشت؛ مادربزرگ‌ها استاد قصه‌گویی بودند و مادرها اگر قالیبافی و گلدوزی نمی‌کردند، حتما با دست‌های خودشان عروسکی برای فرزندانشان می‌ساختند، پدرها هم معمولا اهل شعر بودند و موسیقی؛ یا سازی می‌نواختند یا خط می‌نوشتند و مهمانی‌ها و شب‌نشینی‌ها به قصه‌گویی می‌گذشت. حالا یک بار دیگر هنر ابزار و بهانه‌ای شده برای راه یافتن به دل خانواده‌های ایرانی در یک برنامه تلویزیونی به‌نام مهمانخانه.
کد خبر: ۱۱۰۲۶۰۰
زندگی هنرمندانه ایرانی با «مهمانخانه»

به گزارش جام‌جم، برنامه مهمانخانه به تهیه‌کنندگی سیدمحمدرضا ضرغامی و اجرای امیرحسین مدرس، به یاد روزگار گذشته و براساس سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، تلاش دارد به خانواده‌های ایرانی برای دوباره هنرمندانه زندگی کردن اطلاعات بدهد.

این برنامه شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 14 و 30 دقیقه از شبکه چهار به صورت زنده پخش می‌شود و تا امروز بیشتر از چند قسمت از آن به نمایش درنیامده است.

میزبانی به سبک امروز

برنامه مهمانخانه گرچه به آداب و رسوم، فرهنگ و هنر ایرانی توجه دارد، دکوری کم‌و‌بیش مدرن دارد. از شیشه‌های رنگی و فضای سنتی در آن خبری نیست. استودیوی این برنامه اتاقی است شبیه مهمانخانه‌های امروز که به عنوان پذیرایی می‌شناسیم. میزبان یا مجری این برنامه امیرحسین مدرس است که مخاطبان تلویزیون هنوز خاطره اجرای خوبش را در برنامه نیم‌رخ به یاد دارند.

مهمانخانه هر روز پذیرای آدم‌های فاضل و هنرمندی است که در فرهنگ ایرانی همیشه در صدر بوده و قدر دیده‌اند. نقاش، نویسنده، شاعر، خوشنویس، متخصص طب سنتی و گیاهان دارویی، کارآفرین، روان‌شناس و جامعه‌شناس یا حتی پزشک یا انیمیشن‌ساز.

سیدمحمدرضا ضرغامی از توجه به روح خانواده در این برنامه خبر می‌دهد و دراین‌باره به جام‌جم می‌گوید: شبکه چهار شبکه فرهیختگان است و این برنامه سعی دارد به خانواده‌های فرهیخته خوراک بدهد. برای همین موضوعات متنوع و بخش‌های متعددی برای این برنامه طراحی کرده‌ایم که از کتابخوانی تا فضای مجازی را شامل می‌شود.

این تهیه‌کننده معتقد است، موفقیت نسل‌ها به خانواده بستگی دارد و هر قدر خانواده‌ها به هنر و دانایی بیشتر تجهیز شده باشند، جامعه موفق‌تر و نسل‌های توانمندتری شکل خواهد گرفت.

برای زندگی امروز

معرفی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی به عنوان ایده اصلی برنامه مهمانخانه به شکل‌گیری بخش‌های متنوع در آن منجر شده است. سیدمحمدرضا ضرغامی درباره این بخش‌ها می‌گوید: این برنامه از 14 بخش متنوع با عناوین کتابخانه، تماشاخانه، داروخانه، حکیم‌خانه، مطبخ خانه، مسافرخانه، آیینه‌خانه، مکتب‌خانه، گلخانه، چاپارخانه، کارخانه، نگارخانه، سقاخانه و عمارت‌خانه تشکیل شده است.

این تهیه‌کننده درباره بخش‌های متنوع برنامه می‌گوید: کتابخانه با هدف ایجاد انگیزه‌کتابخوانی طراحی شده و مخاطبان با تازه‌‌های نشر و کتابخانه‌های شهر آشنا خواهند شد. در بخش «تماشاخانه» که به تئاتر، سینما، انیمیشن و فیلم کوتاه می‌پردازد با حضور کارشناسان، تاثیرات این حوزه‌ها بر روان‌شناسی کودک و نوجوان و آموزش سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی بررسی می‌شود. معرفی یکی از افراد تاثیرگذار در تاریخ تئاتر ایران و جهان، معرفی تماشاخانه‌ها و سینماهای قدیمی شهر و معرفی یکی از مشاغل سینما از بخش‌های مربوط به تماشاخانه است.

براساس توضیحات ضرغامی، در بخش مطبخ‌خانه که از دو قسمت چایخانه و مطبخ تشکیل شده است، غذاها و دمنوش‌های اصیل ایرانی معرفی و مخاطب با خواص درمانی آنها و نکات خانه‌داری آشنا می‌شود. بخشی به نام آیینه‌خانه با هدف پرداختن به آیین همسرداری و مدیریت خانواده در این برنامه در نظر گرفته شده و در نهایت معرفی سقاخانه‌های قدیمی تهران، عمارت‌ها و بناهای قدیمی در پایتخت و سایر شهرها با بازگویی مشخصات معماری و قصه هر بنا، روان‌شناسی کودک و نوجوان و البته اطلاع‌رسانی درباره دنیای مجازی از دیگر بخش‌های این برنامه است.

این تهیه‌کننده اظهار می‌کند: چاپارخانه بخشی است که به معرفی رسانه اجتماعی سروش اختصاص دارد و ضمن نظرسنجی و استفاده از این رسانه، مخاطبان درباره آن اطلاعاتی به دست می‌آورند. مهندس جعفر خورشاد، مدیر عامل رسانه سروش، کارشناس این بخش و یکی از اعضای اتاق فکر برنامه است.

ضرغامی درباره اجرای این برنامه می‌گوید: مهمانخانه به یک مجری فرهیخته، اهل مطالعه و هنرمند نیاز داشت. آقای فروتن مشغول کاری شدند و نتوانستیم در خدمت ایشان باشیم و امیرحسین مدرس که مجری فرهیخته و اهل ترانه‌سرایی و خطاطی است، می‌توانست یکی از گزینه‌های مناسب باشد.

این تهیه‌کننده امیدوار است در آینده مهمانخانه از همراهی مسعود فروتن هم بهره‌مند و با حضور او یک بخش کتابخوانی و قصه‌گویی به برنامه اضافه شود.

یک بار دیگر خانواده در شبکه 4

بعد از برنامه «اردیبهشت» که به موضوعات مرتبط با خانواده و زنان توجه داشت، دیگر برنامه‌ای با این مضمون در شبکه چهار وجود نداشت تا برنامه مهمانخانه در گروه اجتماعی شبکه چهار برای خانواده‌ها تدارک دیده شد.

مهدی بنی‌هاشمی، مدیرگروه اجتماعی شبکه چهار با اشاره به جای خالی یک برنامه خانواده ‌محور در این شبکه، درباره مهمانخانه به جام‌جم می‌گوید: سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در این برنامه مد نظر قرار گرفته و مخاطبانی که برای این برنامه تعریف شده‌اند همان مخاطبان فرهیخته شبکه چهار هستند. بخش‌های متنوعی برای این برنامه طراحی شده و بر اساس بازخوردی که از مخاطبان دریافت خواهیم کرد، شکل و ساختار برنامه مهمانخانه قوام پیدا خواهد کرد.

بنی‌هاشمی امیدوار است با این برنامه، شبکه چهار مخاطبان عمومی‌تری پیدا کند و در این باره توضیح می‌دهد: خوب است پزشکان ما درباره مباحث عمومی‌ هنر نکاتی را بدانند و هنرمندان ما درباره موضوعات عمومی‌تر پزشکی اطلاعاتی کسب کنند. این اتفاق برای خانواده‌های ایرانی قطعا مفید خواهد بود.

میزبانی از فرهیختگان

امیرحسین مدرس که از شنبه تا چهارشنبه هر هفته قرار است پای صحبت مهمانان متعددی در برنامه مهمانخانه بنشیند، از همکاری و همراهی با شبکه چهار خرسند است و می‌گوید: همین که از شبکه‌ای با مردم حرف می‌زنم که متخصصان و فرهیختگان را مخاطب قرار داده، خوشحالم.

این مجری درباره اجرای مهمانخانه به خبرنگار ما توضیح می‌دهد: برای من صحبت کردن با چنین مخاطبی راحت‌تر است. گفت‌وگوی تخصصی با مهمانانی از حوزه‌های مختلف گرچه شاید دشوار باشد، اما برای من این امتیاز را دارد که مطالعه پیوسته داشته باشم و سعی کنم به روز باشم. مطالعه کردن از علایق شخصی من است، اما مهمانخانه بهانه‌ای می‌شود برای این‌که بتوانم بیشتر برای مطالعه و آموختن وقت بگذارم. مدرس اهمیت مطالعه را در این می‌داند که او را در طرح سوالات مناسب‌تر یاری می‌دهد و در این باره می‌گوید: قرار نیست این برنامه تکرار مکررات باشد و من باید بتوانم سوالات تازه مطرح کنم، فضایی را به‌وجود بیاورم که در عین صمیمیت از سطح علمی مناسب برخوردار باشد و مهمانان دچار اضطراب نشوند. برای امیرحسین مدرس برنامه مهمانخانه آغاز یک مسیر است به سمت هدفی مشخص و او گرچه نمی‌داند چه اتفاقاتی در این مسیر رخ خواهد داد، اما خود را برای پیمودنش آماده کرده است.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها