خارج کردن جسد شش کوهنورد مفقودی از زیر آوار برف، پایان 12 ساعت عملیات جست‌وجوی امدادگران هلال‌احمر و کوهنوردان در اشترانکوه بود.
کد خبر: ۱۱۰۱۱۰۰
بهمن مرگ بار آذر +عکس

سید علی حسینی کوهنوردی که به عنوان امدادگر در هلال‌احمر فعالیت می‌کرد، تنها مفقودی حادثه سقوط بهمن است که سرنوشت او به سومین روز جست‌وجو گره خورد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، 9 کوهنوردی که جان خود را از دست داده‌اند، تا ساعت 2 بامداد جمعه برای پیدا کردن مسیر با کوهنوردان لرستانی و مشهدی در ارتباط بودند اما ناگهان ارتباط آنها قطع می‌شود.

به گزارش جام‌جم، ساعت 5 صبح دیروز و پس از وقفه 12 ساعته در عملیات جست‌وجو، گروهی از امدادگران و کوهنوردان راهی محل سقوط بهمن شده و جست‌وجو برای یافتن کوهنوردان مفقودی را آغاز کردند. در حادثه سقوط بهمن در اشترانکوه یک کوهنورد جان خود را از دست داد و هشت کوهنورد دیگر هم مفقود شدند.

امدادگران اورژانس هم توانستند با بالگرد خود را به جان‌پناه برسانند و شش کوهنورد مرد را که دچار سرمازدگی شده بودند، نجات دهند.

پس از گفت‌وگو با نجات‌یافتگان مشخص شد، تیم 14 نفره کوهنوردان اهل مشهد همراه یک کوهنورد اهل الیگودرز روز سه‌شنبه صعود به قله «کول جنو» در اشترانکوه را آغاز کرده بودند.

سه نفر از این گروه وقتی به جان‌پناه رسیدند، از ادامه صعود انصراف دادند و 12 نفر دیگر به سمت قله حرکت کردند. بامداد جمعه در مسیر برگشت بین اعضای این گروه فاصله افتاد و سه نفر از آنها به جان‌پناه بازگشتند و 9 نفر دیگر که هفت مرد و دو زن بودند گرفتار بهمن شدند.

از صبح روز جمعه جست‌وجو برای مفقودان آغاز شد و در ابتدا پیکر علیرضا عامری 22 ساله پیدا شد. ساعت 13‌و‌41‌دقیقه هم با پیدا شدن جسد مرتضی غلامپور، امید برای زنده بودن مفقودان رنگ باخت. پیکر مرتضی زیر دو متر برف مدفون شده بود.

ساعت 17 جمعه به علت تاریکی هوا و سرمای شدید عملیات جست‌وجو متوقف شد تا سرنوشت هفت مفقود شده دیگر به روز شنبه موکول شود. به گفته معاون هلال‌احمر لرستان، 60 کوهنورد حرفه‌ای که 15 نفرشان از مشهد آمده بودند به‌همراه 2 فروند بالگرد به منطقه اعزام شدند تا هر چه زودتر سرنوشت هفت مفقودی مشخص شود.

شناسایی 6 جسد

دومین روز جست‌وجو در حالی آغاز شده بود که رئیس هیات کوهنوردی لرستان احتمال زنده بودن مفقودان را صفر اعلام کرد تا خانواده‌های آنها امیدی به زنده پیدا شدن‌شان نداشته باشند.

غیاثی به تسنیم گفت: اجساد تا ارتفاع سه متری دفن شده‌اند. هر کسی که دچار سانحه بهمن شود حداکثر 20 دقیقه زنده می‌ماند و اکنون احتمال زنده ماندن مفقودان صفر است.

ساعت 10 و 45 دقیقه صبح شنبه جسد یکی از کوهنوردان مفقودی که زیر حدود دو متر برف قرار داشت پیدا شد.

با انتقال پیکر او به پایگاه ازنا، هویتش به نام مجید تراب‌زاده شناسایی شد. یک ساعت بعد جسد دومین مفقودی هم پیدا شد.

جسد متعلق به امان‌الله جوکار، کوهنورد الیگودرزی بود که با این گروه همراه شده بود. با شناسایی منطقه دفن کوهنوردان زیر توده بهمن، عملیات سرعت بیشتر گرفت تا پنج مفقودی دیگر هم پیدا شوند.

مهشید جان محمدی و ناصر اکبری دو قربانی دیگر سقوط بهمن بودند که جسدشان حدود ساعت 13 و 30 دقیقه پیدا شد. دقایقی بعد هم پیکر اکرم حقانی از زیر توده‌های برف فشرده پیدا شد اما از سرنوشت دو کوهنورد دیگر خبری نبود. عقربه‌های ساعت، دو بعدازظهر را نشان می‌داد که جسد علی قاسم‌زاده، کوهنورد حرفه‌ای اهل مشهد هم پیدا شد تا دوقلوهایش از زنده پیدا شدن پدر نامید شوند.

علی حسینی، آخرین کوهنوردی است که جسدش پیدا نشده. اجساد کوهنوردان پس‌از شناسایی به پزشکی قانونی منتقل شد.

پس از 12 ساعت جست‌وجو و پیدا شدن جسد شش کوهنورد، به خاطر سرمای هوا و احتمال حوادث بعدی، پایان عملیات اعلام شد تا از صبح یکشنبه جست‌وجو برای یافتن علی حسینی ادامه پیدا کند.

شب حادثه چه گذشت؟

محمدباقر محمدی، معاون هلال‌احمر استان لرستان در تشریح دومین روز عملیات امدادگران به جام‌جم گفت: از ساعت 5 صبح شنبه 60 امدادگر راهی محل سقوط بهمن شدند و عملیات جست‌وجو را آغاز کردند. همچنین روز شنبه 11 سورتی پرواز داشتیم. با تلاش و جست‌وجوی امدادگران در روز شنبه پیکر شش کوهنورد مفقودی که دو نفر از آنها خانم بودند پیدا شده و به پایگاه ازنا انتقال یافتند. فقط پیکر علی حسینی پیدا نشد که از صبح یکشنبه جست‌وجو برای یافتن او ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: شش جسدی که امروز پیدا شدند در یک محور قرار داشتند اما حجم برفی که روی آنها ریخته شده بود متفاوت بود. تعدادی از اجساد زیر حدود پنج متر برف قرار داشتند که با جست‌وجوی امدادگران پیدا شدند.

محمدی درخصوص ارسال دستگاه فلزیاب به منطقه هم گفت: این دستگاه در محیط مرطوب کارایی ندارد و نتوانست برای یافتن کوهنوردان به ما کمک کند.

معاون هلال‌احمر لرستان خاطرنشان کرد: عملیات جست‌وجو تا ساعت 16 ادامه داشت که به خاطر سرمای هوا و احتمال حادثه ثانویه جست‌وجو را متوقف کردیم. البته عملیات انتقال امدادگران تا ساعت 17 ادامه داشت. 26 نفر از امدادگران در محل می‌مانند تا از ساعت 6 صبح یکشنبه جست‌وجو برای یافتن علی حسینی را آغاز کنند.

محمدی درباره علت این حادثه هم گفت: بر اساس بررسی‌های اولیه، جان باختگان بامداد جمعه مسیر برگشت را گم می‌کنند و با دوستان کوهنوردشان در لرستان در ارتباط بودند. همچنین از مشهد و از طریق جی‌پی‌اس مسیر برای آنها ارسال می‌شود تا خود را به جان پناه برسانند.

وی افزود: جان‌باختگان تا ساعت 2 بامداد جمعه هنوز ارتباط داشتند و پس از آن ناگهان ارتباطشان قطع می‌شود که احتمال می‌رود حادثه بعد از ساعت 2 رخ داده است. شب حادثه کولاک در منطقه وجود داشت و تصور می‌شود رعد و برق به تاج قله زده و باعث سقوط بهمن شده است. سقوط بهمن دلیل مرگ این کوهنوردان بود.

محمد غمخوار - حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها