بحث تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در کشورمان در سال‌های اخیر چند بار مطرح شده و بتازگی نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران در دستور کار وزارت امور خارجه کشورمان قرار دارد گفته تأسیس دفتر این اتحادیه می‌تواند به توسعه روابط کمک کند.
کد خبر: ۱۰۹۷۹۸۱
اماواگرهای تاسیـس دفتر اتحادیه اروپـا

این در حالی است که هر بار موضوع تاسیس دفتر اتحادیه اروپا مطرح شده، منتقدان زیادی هم به مخالفت با این مساله پرداخته‌اند.

مخالفان معتقدند تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران طبق قانون برای اروپایی‌ها مصونیت و مزایای دیپلماتیک خواهد داشت؛ مزایایی که می‌تواند پوشش وسیعی برای تاثیرگذاری بر سیاست‌‌های ایران با ارتباط‌‌‌گیری با برخی جریان‌‌های سیاسی و ایجاد اپوزیسیون درون نظام داشته باشد. مخالفان همچنین می‌گویند در شرایطی که اروپایی‌ها هنوز به بسیاری از توافقات خود عمل نکرده‌اند تاسیس این دفتر، چه توجیهی می‌تواند داشته باشد.

به مراودات اقتصادی کمک می‌کند

رمضانعلی سبحانی‌فر، رئیس کمیته‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات مجلس شورای اسلامی اتحادیه اروپا را نهادی قدرتمند و با عملکردی تاثیرگذار در بین جوامع بین‌المللی دانست و گفت: ‌تصمیماتی در اتحادیه اروپا گرفته می‌شود که به کل مجموعه عضو تسری پیدا می‌کند. لذا ارتباط با این اتحادیه می‌تواند مزیت‌های بیشتری نسبت به معایب داشته باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: ایران به جای آن که بخواهد در مورد مسائلی با تک‌تک کشور‌های اروپایی وارد مذاکره شود، می‌تواند از طریق اتحادیه اروپا موضوعات و هماهنگی‌ها را تدارک ببیند و از این طریق به موقعیت‌های اقتصادی مناسبی دست یابد.

عضو فراکسیون امید یادآور شد: تاسیس این دفتر می‌تواند برای همکاری‌ها و هماهنگی‌ها با کل کشورهای عضو، به مراودات اقتصادی فی ما بین کمک شایانی کند.

باید حسن نیت اتحادیه اروپا احراز شود

علی‌اکبر کریمی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به این که اتحادیه اروپا مجموعه‌ای یکپارچه از نظر سیاسی و اقتصادی است و قطعا تعاملات با مجموعه این اتحادیه اروپا می‌تواند موثر باشد، تاکید کرد: این که داشتن دفتر اتحادیه اروپا در کشور چقدر می‌تواند موثر باشد، به رویکرد اتحادیه اروپا و حسن نیت‌شان برای ایجاد این دفتر و توسعه ارتباطات کلی و عمومی بستگی دارد.

نماینده اراک افزود: اگر دیدگاه دیگری پشت این موضوع باشد و مشکلات دیگری با توجه به سیاست‌های گذشته‌ای که مجموعه اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته نشان داد رخ دهد، این نگرانی وجود دارد چنین دفتری محلی برای اعمال نفوذ خارج از عرف دیپلماتیک شود که طبیعتا به مصلحت کشور نیست.

عضو فراکسیون اصولگرایان گفت: لذا از این منظر اگر چالش و بحرانی بین مجموعه اتحادیه اروپا ایجاد شود، قطعا به کل کشورهای اتحادیه، تسری پیدا می‌کند، بنابراین بهتر است تشخیص این امر برعهده مراجع ملی کشور گذاشته شود تا حسن نیت‌ها را احراز کنند و اگر خیری در این بخش دیده نشد از آن کار جلوگیری شود.

زمینه‌های مناسب برای گسترش مناسبات با اروپا

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به برخی نگرانی‌ها از تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران گفت: به نظرم باید از دو جنبه به این قضیه نگاه کرد؛ نگاه اول این است که اصولا ایران باید تلاش کند اتحاد نامقدسی که آمریکایی‌ها علیه کشورمان تشکیل داده‌اند شکسته شود و باید بدانیم چه رفتاری را در قبال این سیاست داشته باشیم. طبعا نمی توانیم به گونه‌ای رفتار کنیم که اتحادیه اروپا را عملا در مسیر اتحاد بیشتر با آمریکا قرار دهیم.

وی افزود: ایران می‌تواند هم سیاست مستقل خود را با حفظ ارزش‌ها و آرمان‌ها داشته باشد و از سویی دیگر مذاکرات و گفت‌و گوها را همچنان با اتحادیه اروپا و سایر کشورهای غیر متخاصم ادامه دهد. ایران می‌تواند منافع خود را در چارچوپ همکاری با این کشورها حفظ کند. نکته دیگر اینکه ایجاد یک دفتر از سوی یک نهاد اروپایی مثل داشتن سفارتخانه برای کشور دیگری است. این همه سفارتخانه در تهران به فعالیت مشغول هستند. این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: قطعا فعالیت این مراکز به صورت سازمان یافته تحت نظارت بخش‌های امنیتی و ضدجاسوسی ایران قرار دارد. نیروی امنیتی ایران هم توان کافی را برای کنترل فعالیت‌های خارج از چارچوپ تعیین‌شده و خلاف عرف بین‌المللی این سفارتخانه‌ها دارند. ما به هیچ وجه نباید نگران تاسیس دفاتر و مراکزی از این دست در داخل کشور باشیم.

تاسیس دفتر اتحادیه اروپا موجب نقض امنیت ملی است

صادق کوشکی، استاد دانشگاه در همین زمینه در گفت‌وگو با جام‌جم، گفت: یکی از اهدافی که از سوی اروپا در مورد تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران ذکر شده رصد مباحث حقوق بشری و به روایت خودشان پیگیری مباحث حقوق بشری و نظارت بر رعایت حقوق بشر در ایران است. وی افزود: مصادیق این موضوع از نظر آنها پیگیری موارد مربوط به برخی افرادی است که از گذشته تا امروز به جرائم امنیتی بازداشت و محکوم شده و در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند.

کوشکی ادامه داد: اگر همین یک مورد را در نظر داشته باشیم، هدف عنوان شده از سوی اروپا برای ایجاد تاسیس دفتر در تهران به طور جدی استقلال و حق حاکمیت ما را نقض می‌کند و در واقع به نوعی پذیرش اتهاماتی است که اروپا با نام حقوق بشر علیه کشورمان از گذشته تا امروز وارد کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که یکی از اهداف مقامات اروپا از زمانی که وارد ایران می‌شوند دیدار با متهمان امنیتی و افرادی است که علیه امنیت کشور مرتکب جرائم مختلفی شده اند تصریح کرد: با توجه به این موضوعات تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران نه تنها موجب نقض حاکمیت و امنیت ملی کشورمان است بلکه اهرم فشار جدی را در اختیار اروپاییان قرار خواهد داد تا علیه کشورمان در مواقعی که تشخیص می‌دهند فشار وارد کرده و اراده تصمیم گیری ما را سلب کنند. وی در عین حال گفت: اگر اتحادیه اروپا به صورت جدی به دنبال بهبود رابطه با ایران است بهتر است به دنبال حل مشکلات مالی و بانکی میان ایران و اروپا باشد و این می‌تواند بهترین گام برای بهبود روابط باشد که دیگر نیازی به ایجاد دفتر هم نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها