در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اگرچه بی ام و همواره نامی قابل احترام در صنعت خودروسازی است اما آنچه طی چند دهه گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته رشد شگفت آور کمپانی های شرقی و به چنگ آوردن سهم عظیمی از بازار خودروسازی است، با این وصف دیگر نمی توان صرفا براساس سلیقه یک برند خودروسازی را برنده میدان رقابت دانست بلکه آمار فروش خودروها نشان دهنده کیفیت محصولات خواهد بود.بازار خودروی ایران با تمام موانعی که بر سر واردات خودرو در آن وجود دارد، همواره به خودروهای اسپرت و به ویژه کراس اوور روی خودش نشان داده است. در این بین خودروهای نظیر لکسوس NX و بی ام و X4 با قیمت هایی نزدیک به هم جدالی سخت یا یکدیگر دارند. در ادامه با همکاری متخصصان شرکت همراه مکانیک به عنوان مرجع قیمت خودرو کارکرده در ایران به مقایسه این دو کراس اوور اسپرت محبوب بپردازیم.
مقایسه طراحی ظاهری
NX سومین شاسی بلند خانواده لکسوس محسوب می شود که بر اساس پلتفرم تویوتا لندکروزر ساخته شده است. این خودرو از یک طراحی منحصر به فرد و متفاوت با نسخه های پیشین برخوردار است به گونه ای که در مدل 2018 آن تمام اجزای نمای روبرو دستخوش تغییرات شده اند. به عقیده طراحان لکسوس، این خودرو از وضعیت آیرودینامیک فوق العاده ای بهره می برد. یکی از ویژگی های شاخص لکسوس 2018 تناسب منحصر به فرد چراغ های جلو و عقب در این خودرو است که امروزه یکی از معیارهای اصلی در طراحی خودرو محسوب می شود. افزون بر این، استفاده از خطوط حجم دهنده و فرو رفتگی هایی که به درستی در جای خود به کار رفته اند نیز از دیگر عواملی است که به لکسوس ظاهری خشن و مستحکم داده اند.
سوی دیگر این میدان بی ام و X4 قرار دارد که اگرچه از طراحی فانتزی نظیر لکسوس برخوردار نیست اما به عقیده برخی علاقه مندان به خودرو همین طراحی کلاسیک برای برندی نظیر بی ام و کفایت می کند تا بخش قابل توجهی از بازار را به دست گیرد. همچنین آنها معتقدند که خودروهایی با طراحی فانتزی پس از چند سال با تغییر معیارهای طراحی از گردونه رقابت خارج می شوند، حال آنکه تولیدات برندهایی نظیر بنز و بی ام و همواره جای خود را در بازار حفظ می کنند.
با این حال یکی از مسائلی که موجب انتقاد عده ای نسبت به بی ام و X4 می شود شباهت بسیار زیاد این خودرو به بی ام و X3 است به طوری که در نمای روبرو به سختی می توان تمایزی میان این دو محصول قائل شد و این مورد با توجه به اختلاف قیمت چند ده میلیونی این دو مدل موجب شده تا خرید X4 برای بسیاری از خریداران مقرون به صرفه نباشد.
مقایسه طراحی داخلی
طبیعتا حس لوکس بودن نخستین چیزی است که با نشستن در کابین لکسوس NX تجربه خواهید کرد. البته باید اعتراف کرد که این خودرو لوکس ترین محصول موجود در بازار نیست اما با توجه به پولی که خریداران صرف خرید لکسوس NX می کنند به طور حتم از طراحی داخلی این خودرو راضی خواهند بود. استفاده از چرم مرغوب برای روکش ها، نمایشگر 10.3 اینچی، سیستم کنترل تهویه مطبوع موسوم به HVAC، سیستم مستقل سرمایش و گرمایش ردیف دوم با کلیدهای کنترلی بر روی کنسول عقب، ساعت آنالوگ نصب شده بر روی داشبورد از جمله مواردی هستند که آسایش سرنشینان این خودرو را تضمین می کنند.
از سوی دیگر کابین بی ام و X4 یکی از نقاط قوت طراحی کابین رعایت اصول ارگونومیک در جز به جز قسمت های آن است که موجب دسترسی آسان سرنشینان به امکانات مختلف این خودرو می شود. هرچند برخی شباهت طراحی داخلی X4 به مدل های مختلف تولید شده توسط بی ام و را یک نقطه ضعف می دانند اما در نظر داشته باشید که یک کمپانی قرار نیست صرفا به دلیل ارائه یک محصول جدیدتر از نقاط قوت محصولات پیشین دست بکشد.
مقایسه پیشرانه
شرکت بی ام و برای مدل X4 خود در سال 2017 پیشرانه های مختلفی در دو نوع بنزینی و دیزلی در نظر گرفته است. پیشرانه های 4 سیلندر این خودرو دارای حجم 2 لیتر و پیشرانه های 6 سیلندر نیز از حجم 3 لیتر برخوردارند. از نکات قوت پیشرانه های نصب شده بر روی بی ام و x4 قدرت و شتاب صفر تا 100 کیلومتر فوق العاده آنهاست به گونه ای که پیشرانه ب ام و X4 xDrive28i را در زمانی نزدیک به ۶.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. البته با توجه به ممنوعیت ورود خودروهای بیش از 2500 سی سی به کشور خریداران نمی توانند ب ام و X4 xDrive35i را با پیشرانه 6 سیلندر و شتاب 5.5 ثانیه به کشور وارد کنند.
از سوی دیگر مهندسان لکسوس برای NX مدل استاندارد 2018 یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژر با قدرت 235 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن متر در نظر گرفته اند که در زمان 7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می کند. پیشرانه نصب شده بر روی مدل 300 F SPORT نیز تفاوتی با مدل استاندارد 300 ندارد اما نسخه 300h به پیشرانه ای 2 لیتری با 194 اسب بخار قدرت و شتاب صفر تا 100 کیلومتر 8.8 ثانیه ای مجهز شده است.
به نظر می رسد که به لحاظ پیشرانه بی ام و وضعیت مطلوب تری دارد اما یکی از نقاط قوت لکسوس NX سیستم تعلیق و فنربندی این خودرو است که مهم ترین تغییر در مدل 2018 محسوب می شود و سواری و فرمان پذیری بسیار مناسبی را برای سرنشینان فراهم می کند.
هم اکنون قیمت لکسوس NX در بازار ایران از 335 میلیون تا 393 میلیون تومان متغیر است. همچنین قیمت بی ام و x4 مدل 28I در تیپ های Comfort، Dynamic و Exclusive از 478 میلیون تا 500 میلیون ارزیابی می شود. با توجه به کیفیت بالای هر دو خودرو خریداران می توانند مدل های دسته دوم آنها را با قیمتی پایین تر از مدل صفر تهیه کنند. به این منظور بهتر است پیش از خرید خودرو با مراجعه به سایت hamrah-mechanic.com و استفاده از نرم افزار محاسبه قیمت خودرو از قیمت دقیق خودرو دسته دوم مورد نظر خود باخبر شوید.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با محسن بهرامی، گوینده کتاب «مسیح بازمصلوب»
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم: