شبکه رادیویی سلامت با هدف ترویج فرهنگ تغذیه‌ای سالم، سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و اصلاح باورهای نادرست تغذیه‌ای، در گروه برنامه‌ساز تغذیه و سلامت، برنامه‌های مختلف از قبیل «غذا سلامت زندگی»، «بفرمایید سیبب»، «دارچین» و... تهیه و پخش می‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۹۵۲۶

برای آشنایی با روند تولید و پخش یکی از برنامه‌های این شبکه رادیویی به سراغ عوامل برنامه‌ساز «بفرمایید سیب» که روزهای جمعه از ساعت 17 به مدت 120 دقیقه پخش می‌شود، رفتیم.

نهایت حساسیت، ظرافت و خلاقیت را به خرج می‌دهم

فرانک ترابی، تهیه‌کننده و سردبیر برنامه «بفرمایید سیب» کار خود را رسما از فروردین 74 با گروه کودک شبکه سراسری شروع و از دی سال 87 تاکنون در رادیو سلامت مشغول است.

او درباره هدف برنامه جنگ عصرگاهی «بفرمایید سیب» می‌گوید: هدف اصلی این برنامه ضمن اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشیدن بخصوص در حوزه تغذیه سالم، ایجاد سرگرمی و تفریح سالم عصرگاهی در یک روز تعطیل است. این برنامه شاد و مفرح و کمی هم طنز با مشارکت مخاطبان از طریق تلفن و پیامک، رنگ و عطر و طعم دیگری گرفته است که باعث دلگرمی من و سایر همکاران برنامه‌ساز شده است.

او با بیان این که در این برنامه از بخش‌های متنوع و شاد و آموزنده‌ای استفاده شده است، ادامه می‌دهد: در بخش «بشقاب من» با حضور کارشناسان تغذیه‌ای، نکاتی درخصوص تغذیه، کاهش مصرف قند، نمک و چربی، نشانگرهای رنگی غذایی و دیگر مطالب مفید عنوان می‌شود. در بخش برگی از زندگی با حضور روان‌شناسان تلاش داریم تا به مخاطبان مهارت‌های زندگی و سبک زندگی اسلامی را آموزش دهیم.

ترابی با اشاره همزمان به نامگذاری سال 96 به نام اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل می‌گوید: بخش «تولید ملی» را با حضور کارشناس اقتصادی به بخش‌های برنامه اضافه کردیم و با توجه به اهمیت شعار سال و تاکیدات رهبر معظم انقلاب، در بخش تولید ملی به نکات مهمی درخصوص استفاده از تولیدات داخلی، اشتغال جوانان و داشتن سهمی هرچند کوچک در پیشبرد و تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره می‌شود. در بخش «تیک تاک» نیز اطلاعاتی مرتبط با موضوع برنامه، به صورت ترکیبی تقدیم شنوندگان می‌شده و در نمایش‌های کوتاه نیز در برنامه حال و هوایی صمیمی و گرمی با مخاطبان خواهیم داشت. وی در ادامه به اجرای متفاوت مجریان برنامه هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: ارتباط صمیمانه و دوستانه گویندگان با مخاطبان این برنامه را جذاب‌تر کرده است. تمام عوامل برنامه همه با یک هدف که آن هم جذب مخاطب با استفاده از اطلاع رسانی‌های مفید در حوزه‌های مختلف سلامت (تغذیه‌ای، جسمی، روان‌شناسی، اجتماعی، دینی و معنوی) است، فعالیت می‌کنند.

این تهیه‌کننده با اشاره به این که جمع بسیار صمیمی و دوستانه‌ای بین عوامل حاکم است و همین کمک می‌کند تا مخاطبان بیشتر ما را باور کنند و همراهی کنند، تصریح می‌کند: گزارشگر برنامه همیشه با انتخاب سوژه‌های مناسب و ارتباط صمیمانه با مردم به این برنامه حال و هوای خاصی می‌بخشد. نویسنده برنامه نیز با نوشتن نمایشنامه‌ها از اتفاقات و مسائل روزانه‌ای که بین مردم درجریان است، بهره می‌گیرد که همین امر سبب می‌شود تا نمایشنامه‌ها برای مخاطبان جذاب‌تر و ملموس‌تر شود. ترابی در پایان با بیان این که انتخاب موضوع در اتاق فکر گروه انجام می‌شود، خاطرنشان می‌کند: انتخاب موضوع که مهم‌ترین بخش برنامه محسوب می‌شود با بهره‌گیری از نقطه نظرات مفید و موثر و همچنین با رعایت مناسبت‌های روز متناسب با رویکرد و اهداف برنامه، موضوع انتخاب و در شورای مدیران و کارشناسان بررسی و نهایی می‌شود.

انتقال نکات سلامت در فضای فرح‌بخش

محمد مطلب یکی از گویندگان برنامه «بفرمایید سیب» است. او از سال 79 وارد رادیو شده و هم‌اکنون در رادیو سلامت مشغول است. او رادیو را تنها رسانه‌ای می‌داند که تازه‌ترین اخبار روز دنیا را در کم‌ترین زمان می‌تواند به مخاطب انتقال دهد. به گفته مطلب، رادیو رسانه‌ای است که صمیمیت، گرمی و صداقت دارد. این رسانه صادق‌ترین و صمیمی‌ترین رسانه است و با توجه به این که کانال‌های متنوع رادیویی با انواع سلیقه‌های شنیداری راه‌اندازی شده، هر فردی می‌تواند در کانال‌های متنوع و مختلف به دنبال علاقه‌مندی‌های خود باشد.

از او می‌پرسم مجری چقدر می‌تواند نقش تاثیرگذاری در رادیو داشته باشد؟ او می‌گوید: مجری و گوینده رادیو کسی است که تمام دسترنج عوامل برنامه‌ساز را در برنامه زنده به نتیجه و به ثمر می‌رساند. مجری توانمند کسی است که تمام این نتیجه‌ها را به بار می‌آورد و خستگی همه را به در می‌کند و درواقع مجری و گوینده رادیو تمام‌کننده کار است. در رادیو مجری، گوینده، نویسنده و... همه هنرمند هستند، بخصوص گوینده؛ زیرا ما برخلاف مجری‌های تلویزیون باید تصویرسازی کنیم. هدف و موضوع برنامه را باید به صورت تصویر به مخاطب انتقال دهیم و این خیلی سخت است، این که زمانی می‌توانیم یک هنرمند حرفه‌ای باشم که بین مخاطبان محبوب باشیم. هنر واقعی این است که اخلاق و رفتار یک گوینده را درست و به جا انجام دهیم. وی درخصوص ارتباط گوینده با تهیه‌کننده می‌گوید: تهیه‌کننده باید بسیار مسلط و با تجربه باشد که این امر به حرفه‌ای بودن برنامه کمک می‌کند و باعث می‌شود گوینده تمام توانش را در اختیار برنامه قرار دهد. تهیه‌کننده باید صبور و اخلاق حرفه‌ای داشته باشد. در حین بحران یا در یک اجرای زنده باید تیم خود را آرام و مدیریت کند. مخصوصا برای گوینده، چون چشم گوینده روی شیشه‌ها و اتاق فرمان به تهیه‌کننده است. وی درباره اجرا در برنامه بفرمایید سیب، هم می‌گوید: برنامه بفرمایید سیب یک جنگ عصرگاهی و تخصصی است؛ ولی چون جمعه عصر پخش می‌شود سعی می‌کنیم یک برنامه شاد باشد. در این برنامه پارتنر دارم و با دو گوینده برنامه اجرا می‌شود. برنامه را به صورت طنز اجرا می‌کنم، چون در بداهه‌های طنز به کمک نویسندگان تسلط دارم؛ سعی می‌کنم یک فضای فرح‌بخش را ایجاد کنم.

وی درباره اجرا در شبکه تخصصی سلامت هم می‌گوید: اجرا در رادیو سلامت با شبکه‌های دیگر فرق دارد چرا که به دلیل سلامت‌محور بودنش برای مخاطبان اولویت دارد.

رقیه بقایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها