ائتلاف عربی – آمریکایی برای جعل تاریخ

نامگذاری‌ها بار حقوقی، سیاسی و روانی دارد. اسامی و نام‌های جغرافیایی، بخش‌های جدایی‌ناپذیر هویت تاریخی و فرهنگی یک ملت هستند بنابراین هرگونه تلاش برای تحریف یا تغییر نام یک سرزمین یا منطقه جغرافیایی اگر در تعارض با هویت تاریخی آن سرزمین باشد، محکوم به شکست است.
کد خبر: ۱۰۸۵۸۵۸

کشورها از طریق این نامگذاری‌ها به نوعی حیطه‌های نفوذ، فرهنگ و روابط سیاسی خود را تعریف می‌کنند، نامگذاری خلیج‌فارس نیز بیانگر قدمت و نفوذ ایران است، خلیج‌فارس منطقه‌ای استراتژیک و ژئواکونومیک است، یعنی دارای اهمیت نظامی، راهبردی، اقتصادی و فرهنگی، نه‌تنها برای ایران بلکه برای بسیاری از کشورهای جهان می‌باشد. خلیج‌فارس از نظر ژئوپلتیک، استراتژیک، نظامی و از نظر تاریخی و فرهنگی یک پهنه آبی مهم و منحصر‌به‌فرد در جهان محسوب می‌شود.

برخی به دلایلی از جمله کاهش این حیطه نفوذ تلاش می‌کنند تغییراتی در این نامگذاری‌ها ایجاد کنند. در چند دهه گذشته به دلایل مختلف برخی کشورهای عربی تلاش کردند نام خلیج‌فارس را تغییر دهند که البته با مقاومت منطقی و قانونی ایران روبه‌رو بودند، چراکه اگر هر کشوری بخواهد نام منطقه‌ای را تغییر دهد قطعا اعتراضات کشوری که آن نام به آن تعلق دارد را برمی‌انگیزد. متاسفانه این اقدام به روش‌های مختلف و با به‌کارگیری همه ابزارهای رسانه‌ای، سیاسی و سند‌سازی‌های جعلی تاریخی صورت می‌گیرد. دشمن به اندازه کافی اراده خود را برای اثبات ادعاهای مغرضانه در‌خصوص تحریف نام خلیج‌فارس نشان داده است. نکته‌ای که این کشورها از آن غفلت دارند این است که هیچ قوم و ملتی نمی‌تواند با تحریف واقعیت‌های جغرافیایی و تاریخی ملت و سرزمین دیگران برای خود هویت‌سازی نماید. به همین دلیل هرگونه بی‌تفاوتی در مقابل این تهاجم فرهنگی دشمن به نوعی اهمال‌کاری در دفاع از منافع ملی و هویت تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شود.

گرچه ممکن است چنین تلاشی از سوی برخی کشورهای عربی در آن مقطع برای تغییر نام خلیج‌فارس دلایل خاص خود را به همراه داشت، اما امروزه چنین تلاش‌هایی مشخصا برای مقابله با ایران انجام می‌گیرد. کشورمان در طول چهار دهه بعد از انقلاب توانسته عظمتی را برای خود در منطقه تعریف کند که مورد اعتراض برخی کشورها که سابقه چندانی در منطقه ندارند قرار گیرد که البته از سوی کشورهای غربی و آمریکا شاهد چنین رویکرد و همراهی با چنین خواسته غیرمنطقی چند کشور عربی بخصوص سعودی‌ها نبودیم، بلکه همیشه در مکاتبات خود نام خلیج‌فارس را به صورت کامل به کار می‌بردند، اما در طول دو سه سال اخیر عربستان به دلیل شکست‌های متعدد در منطقه تلاش می‌کند تمام توان خود را در جهت تغییر نام خلیج‌فارس از سوی برخی کشورهای غربی انجام دهد.

لذا بعد از سفر ترامپ به عربستان مشخص شد عربستان از تاجرمآبی ترامپ سوءاستفاده‌های خود را می‌کند و بدون تردید نقش سعودی در پیشبرد اهداف خود به گونه‌ای شده است که توانسته ترامپ را هم در موقعیتی قرار دهد که واژه مجعولی را برای خلیج‌فارس به کار ببرد، البته حقیقت نامگذاری خلیج‌فارس آن‌قدر درخشان و بارز است که این‌گونه تلاش‌ها هیچ‌گاه نتوانسته حقیقت نامگذاری خلیج‌فارس را مخفی کند.

انور سادات، رئیس‌جمهور مصر در دوره‌ای که از کشورهای عربی ناامید شده بود نام خلیج‌فارس را به صورت رسمی قبول کرده و خیابانی را در قاهره به نام خلیج‌فارس نامگذاری کرد. البته در دوره‌ای که انقلاب اسلامی رخ داد «حسنی مبارک» در جهت تغییر نام این خیابان تلاش‌هایی صورت داد، اما در حال حاضر نیز آثار باقی مانده از تابلو‌های قدیمی در این خیابان قابل مشاهده است، اما زمانی خواهد رسید کشورهایی که با صرف هزینه‌های بسیار در جهت تغییر این واقعیت در منطقه و استفاده از واژه مجعول خلیج عربی هستند، مجبور به پذیرش حقیقت نام خلیج‌فارس شوند. تاریخ نشان داده این‌گونه نامگذاری‌های تاریخی با تلاش‌های برخی دولت‌ها قابل تغییر نیست.

همه دنیا می‌دانند که نام «خلیج‌فارس» به صورت رسمی در سازمان ملل به ثبت رسیده و سابقه چند‌هزارساله دارد و این اوج نادانی رئیس یک کشور است که بخواهد به‌جای نام رسمی تاریخی و ثبت‌شده در سازمان ملل از عناوین مجعول استفاده کند.

ترامپ در سخنان خود خلیج‌فارس را به نام جعلی خلیج عربی خواند و در عین حال از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران صحبت کرد. رئیس‌جمهور آمریکا با این اظهارنظر خود نشان داد از حداقل دانش سیاسی هم بی‌بهره است. سخنان از سر استیصال ترامپ درباره خلیج‌فارس نشان داد که برای خوش‌آمد برخی همپیمانانش در منطقه از جعل و تغییر واژگان هم‌ ابایی ندارد و این یعنی اوج حقارت.

باید بر این نکته هم تاکید شود که منطقه خلیج‌فارس نیازمند همکاری مشترک تمام کشورهای حاشیه این آبراه حساس به منظور ایجاد سازوکار گفت‌وگو و تفاهم برای بهره‌برداری از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدها و چالش‌های مشترک و جلوگیری از دخالت‌های مخرب و منفعت‌طلبانه خارجی و تلاش برای بهبود شرایط عمومی منطقه و ارتقای شاخص‌های توسعه انسانی و توسعه اقتصادی است.

مجتبی امانی / رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در قاهره

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها