حسین اسرافیلی، شاعر درباره بازتاب ادبیات دفاع مقدس در جهان به ایسنا گفت: کسانی که در این حوزه کار کرده‌اند می‌توانند درباره بازتاب ادبیات دفاع مقدس بگویند، همچنین رایزنی‌های ‌فرهنگی ما در کشورهای دیگر؛ اما متأسفانه رایزنان فرهنگی ما غالبا خواب‌شان برده است، آنها باید در این مورد کار کنند و کتابی فراهم کنند راجع به نگاه کشورها و ادیبان آنها نسبت به ادبیات دفاع مقدس ما.
کد خبر: ۱۰۷۶۶۴۹

اسرافیلی گفت: ادبیات جنگ کشورهای دیگر بیشتر تحریک به جنگ است و کاری به حقانیت دفاع ندارند، یا علیه جنگ شعر گفته‌ و می‌خواسته‌اند جنگ نباشد، در واقع به ماهیت جنگ کار نداشته‌اند. اما خوشبختانه ادبیات جنگ ما این‌گونه نیست.

این شاعر با بیان این‌که ادبیات یا شعر جنگ ما ماهیت دفاعی دارد، خاطرنشان کرد: در ادبیات دفاع مقدس علیه جنگ شعر گفته‌ و دفاع را ستوده‌ایم که این موضوع خیلی ارجمند است. تفاوت ما و کشورهای دیگر در جنگ و دفاع‌شان این می‌تواند باشد.

او درباره این‌که ادبیات دفاع مقدس ما چقدر به واقعیت نزدیک است، بیان کرد: درست است که در شعر کمی غلو باید باشد، اما من فکر می‌کنم ما مسائل را خیلی واقعی دیده‌ایم. گاهی در شعر مبالغه زیادی صورت گرفته است اما قهرمانان، اسطوره‌های دفاع مقدس و شهدا را نسبت به اسطوره‌های خیلی از ملت‌ها واقعی‌تر دیده‌ایم و با آنها قابل مقایسه نیست.

اسرافیلی همچنین درباره‌ این‌که استفاده از فرهنگ‌ عاشورا، کربلا و شهادت در ادبیات دفاع مقدس چگونه بوده است، گفت: خیلی خوب استفاده شده است. اسطوره یعنی چیزی که فرد دلش می‌خواهد باشد و وجود ندارد؛ در نتیجه در ذهن و ضمیرش آن‌ را خلق می‌کند، ولی اسطوره‌های مذهبی اسطوره‌هایی هستند که وجود داشته‌اند. ما امام حسین(ع) را نساخته‌ایم بلکه وجود داشته است. البته در مواقعی به دلیل وابستگی‌های فکری و اعتقادی که با مسائل و اسطوره‌ها داریم شخصیت‌ها و قهرمانان ملی خودمان را به آن سمت سوق می‌دهیم.

این شاعر افزود: اما در قهرمانان دفاع مقدس ما این مساله وجود داشته و فیلم‌هایش موجود است، در همین فیلم‌ها می‌بینید نسبت به امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) عشق و علاقه و ارادت دارند و همه‌چیز را ‌از آنها می‌خواهند؛ پس این اسطوره‌ها چیزی نیستند که به دروغ استفاده کرده باشیم. تجسم عینی آن را در قهرمانان ملی و دفاع مقدس دیده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها