جام‌جم از مشکلات یکی از بزرگترین طرح‌های ریلی کشور گزارش می‌دهد

راه‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد را دریابید

شاید یکی از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشور، طرح راه‌آهن چابهار به زاهدان باشد که می‌تواند در صورت تحقق، پل ارتباطی میان کشورهای آسیای میانه با دریای آزاد از طریق ایران، تحولی شگرف برای توسعه ترانزیت و همچنین رشد و شکوفایی اقتصادی سیستان و بلوچستان باشد؛ طرحی که البته با تمام این مزایا، از پیشرفت بسیار کندی برخوردار است .
کد خبر: ۱۰۶۶۵۱۹
راه‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد را دریابید

به گزارش جام‌جم، بندر چابهار در جنوب‌شرقی ایران، علاوه بر قرار گرفتن در ساحل اقیانوس هند، نزدیک‌ترین بندر برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به آب‌های آزاد است. به‌دلیل نبود دسترسی مستقیم کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به آب‌های بین‌المللی، این بندر می‌تواند به عنوان یک نقطه راهبردی، رابط این کشورها به آب‌های آزاد باشد و نقش ایران را در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی در منطقه آسیای مرکزی، روسیه و اروپا تقویت کند، اما تحقق این مهم، منوط به اتصال بندر چابهار به شبکه راه‌آهن (راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ) و امتداد آن تا مشهد است که می‌تواند موجب رونق کریدور ترانزیتی شرق کشور و توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق شرقی کشور شود. ضرورت و اهمیت این طرح زمانی روشن‌تر می‌شود که بدانیم اکنون هند درحال سرمایه‌گذاری قابل توجه در معادن افغانستان است و فعال شدن این مسیر ترانزیتی به دلیل تسهیل انتقال بار هند از مسیر ایران قطعا با استقبال مسئولان هندی نیز روبه‌رو خواهد شد. پروژه‌ احداث راه‌آهن چابهار ـ مشهد نیز بر همین اساس درحال اجراست که این مسیر ریلی را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند.

بی‌پولی و کندی اجرای طرح

اما طرح ریلی چابهار ـ زاهدان با همه حساسیت‌ها و مزایای ذکر شده، بسیار کند پیش می‌رود.

علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان دلیل پیشرفت کند پروژه را کمبود اعتبار می‌داند و به جام‌جم می‌گوید: این طرح با بودجه اندک وزارت راه و شهرسازی و توسط قرارگاه خاتم درحال اجراست و به دلیل کمبود منابع مالی دولتی، تاکنون فقط حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی می‌افزاید: با توجه به حساسیت و اهمیت طرح ریلی چابهار ـ زاهدان، به نظر می‌رسد قرارگاه خاتم و همچنین دولت باید با بخش خصوصی داخلی و خارجی برای تامین اعتبار این طرح و سرمایه‌گذاری روی آن رایزنی کرده و از ظرفیت بخش خصوصی دراین جهت استفاده کنند.

در جست‌وجوی سرمایه‌گذار خصوصی

در همین حال مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق می‌گوید: با عنایت به طرح توسعه سواحل مکران و افق تخلیه 90 میلیون تن کالا در بنادر چابهار، اگر درصدی از این بار از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی جابه‌جا شود آرامش، امنیت، ایمنی، کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها، کاهش آلودگی صوتی و اشتغال‌زایی را دربر خواهد داشت.

مجید ارجونی می‌افزاید: با این همه سرمایه‌گذار باید از بازگشت سرمایه‌اش اطمینان حاصل کند و این درحالی است که در بحث سرمایه‌گذاری در راه‌آهن جنوب شرق، پکیج کاملی از ظرفیت‌های این حوزه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وجود ندارد و تاکنون تجار از سرمایه‌گذاری در این حوزه اطمینان حاصل نکرده‌اند.

بهیار صنوبری، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن ایران با اشاره به این‌که افرادی که در بحث راه‌آهن سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد، می‌افزاید: با پیش‌بینی‌های انجام شده، سرمایه‌گذاری در راه‌آهن به گونه‌ای است که افراد سرمایه‌گذار تا دو نسل می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.

ماندانا زنگنه، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان نیز یادآور می‌شود که از طریق سازمان سرمایه‌گذاری بین‌المللی اقدام کردیم تا هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی به سرمایه‌گذاری درون استان ترغیب شوند.

2000 میلیارد تومان پول لازم است

در همین حال سردار سیدخداکرم حسینی، مدیر طرح راه‌آهن چابهار ـ زاهدان درباره این موضوع می‌گوید: طرح راه‌آهن چابهار ـ زاهدان به طول 610 کیلومتر، از طرح‌های کلان ملی است که تکمیل آن علاوه بر اتصال نقاط دورافتاده به شبکه ریلی کشور، تحولات عظیمی در جنوب شرق ایران اسلامی بویژه سیستان و بلوچستان ایجاد می‌کند.

وی می‌افزاید: عملیات اجرایی این طرح ملی از آبان 1392 توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آغاز شده و قرار است راه‌آهن چابهار ـ زاهدان در ده قطعه اجرا شود.

منصور بیجار، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری سیستان و بلوچستان نیز دراین باره می‌گوید: راه‌آهن چابهار ـ زاهدان بخشی از مسیر خط آهن چابهار ـ مشهد محسوب می‌شود که ساخت آن از چابهار آغاز شده و با عبور از شهرستان‌های نیکشهر، ایرانشهر و خاش به زاهدان و در نهایت ایستگاه آخر میلک متصل می‌شود که به اتصال ریلی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های آزاد جنوب از طریق کشورهای افغانستان و ترکمنستان منجر خواهد شد.

به گفته وی، برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز برای طرح راه‌آهن چابهار ـ زاهدان 20هزار و 410 میلیارد ریال است که در مجموع پیشرفت کلی آن با احتساب مرحله یک و دو تا پایان سال 95 حدود 20 درصد بوده است.

ضرورت ساخت سریع راه‌آهن چابهار- زاهدان

علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان درخصوص طرح ریلی چابهار- زاهدان می‌گوید: راه‌آهن چابهار ـ زاهدان یک حلقه مهم مفقوده در توسعه خطوط ریلی کشور بود که توجه چندانی به آن نمی‌شد، اما توصیه مقام معظم رهبری به توسعه مکران و سواحل چابهار، ارزش و اهمیت آن را ملموس‌تر و پررنگ‌تر کرد، بویژه آن‌که قرار است طی یکی دو ماه آینده بندر شهید بهشتی چابهار، با افزایش ظرفیتی که برای جابه‌جایی کالا یافته، شاهد پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تجاری باشد؛ امری که ضرورت تسریع در ساخت و بهره‌برداری از خط ریلی
چابهار ـ زاهدان را برای حمل و انتقال این بارها ملموس‌تر می‌کند. حسینعلی شهریاری نیز دیگر نماینده زاهدان است که احیای کریدور شمال به جنوب و مسیر ترانزیتی آسیانه میانه به آب‌های آزاد از طریق ایران و خط ریلی چابهار ـ زاهدان را مهم‌ترین عامل ضرورت تسریع در ساخت این خط ریلی عنوان می‌کند؛ خطی که می‌تواند رشد و توسعه اقتصادی استان سیستان و بلوچستان را نیز به دنبال داشته باشد.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها