از انگشت‌های مینا عاطف حسینی پول می‌بارد

کارآفرینی با خوردنی‌های نخوردنی

در یکی از سایت‌های فروش وسایل چرخی می‌زنم و در بخش مربوط وسایل تزئینی منزل می‌گردم. اشیای زیادی به معرض فروش درآمده‌اند و هریک در نوع خود زیبایند. ناگهان میان تمام آن اشیاء، یکی بیش از همه نظرم را جلب می‌کند. وارد صفحه تبلیغش می‌شوم تا آن را بهتر ببینم.
کد خبر: ۱۰۵۰۰۵۶
کارآفرینی با خوردنی‌های نخوردنی
عکس انواع و اقسام غذاها و خوراکی‌های خوشمزه به نحوی جالب و اشتهابرانگیز کنار هم قرار گرفته‌اند و به بیننده چشمک می‌زنند؛ کباب، مرغ کنتاکی، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، دیزی، آش‌رشته تزئین شده، سینی صبحانه، ساندویچ، شیرینی، شکلات، دوغ، نوشابه و آب پرتقال. ظاهرشان دیدنی است، اما سوال اینجاست که این خوراکی‌ها در بخش وسایل تزئینی چه کار می‌کنند؟! با مطالعه توضیحات متوجه می‌شوم تمام اینها ماکت‌هایی هستند که یک خانم هنرمند درست کرده و آنها را اینجا به معرض فروش گذاشته است. تاکنون چنین ماکت‌های جالبی ندیده بودم و مطمئنم خلاقیت بی‌نظیری پشت ساخت این ماکت‌ها نهفته است.

با سازنده تماس می‌گیرم تا با او بیشتر آشنا شوم. نامش مینا عاطف حسینی است؛ خانمی جوان، متاهل و خانه‌دار. به دلیل داشتن دو فرزند کوچک امکان کار بیرون از منزل را ندارد، اما درعوض با تلاش و همت، نوعی کسب و کار خانگی جالب برای خود به راه انداخته و از روند پیشرفت خود کاملا راضی است. او خود برای خود شغل ایجاد کرده و مسیر ترقی را برای خویش هموار کرده است. با او صحبتی کوتاه می‌کنیم تا بیشتر با طرز فکر و عملکردش آشنا شویم.

ماکت‌هایتان بیش از حد واقعی به نظر می‌رسند. آیا تاکنون پیش آمده کسی آنها را با خوراکی واقعی اشتباه بگیرد و بخواهد بخورد؟

تا دلتان بخواهد من از این خاطرات شیرین و خنده‌دار دارم. بار اولی که ماکت ماست و خیار را درست کردم آن را با نعناع و گل سرخ تزئین کردم و ظرف را داخل سفره ناهار گذاشتم. همسرم که مشغول خوردن ناهار بود خواست کمی ماست و خیار برای خود بریزد و بخورد که دید سفت است. نمی‌دانست من این ماکت را درست کرده‌ام. رو به من کرد و با ناراحتی گفت، چرا ماست و خیار را داخل فریزر گذاشتی که سفت شود؟!

قصد خوردن ماست و خیار را داشت؟!

بله. البته از آن به بعد دیگر حواسش را جمع کرد و صرفا با دیدن هیچ خوراکی‌ای فریب نمی‌خورد، چون می‌داند من گاهی ماکت‌ها را لابه‌لای خوراکی‌ها قرار می‌دهم تا سربه‌سرش بگذارم.

بجز همسرتان آیا فرد دیگری آنها را با خوراکی واقعی اشتباه گرفته است؟

تقریبا هرکس آنها را می‌بیند در نگاه اول فکر می‌کند خوراکی است. وقتی مشتریان برای بار اول به صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرامم می‌آیند همگی فکر می‌کنند اینها غذاها و نوشیدنی‌های صددرصد واقعی‌اند. بعضی از آنها بارها از من سوال می‌کنند و من باید به هر زبانی شده آنها را قانع کنم تا بالاخره باورشان شود اینها ماکتند. شباهت ماکت‌ها با نمونه واقعی غذا باعث شده طرفداران فراوانی پیداکند.

مشتریانتان هم خاطراتی از اشتباه گرفتن ماکت‌هایتان با خوراکی‌های واقعی دارند ؟

فراوان. یکی از آنها از من سینی دیزی همراه مخلفات خریده بود. تعریف کرد یک روز بعدازظهر مهمان به صرف چای داشته است. آنها وقتی به خانه مشتری‌ام رفته‌اند و سینی دیزی را دیده با لبخند گفته‌اند چرا برای شام زحمت کشیده‌اید. قرار بود ما فقط عصر در خدمت شما باشیم یا یکی دیگر از مشتریانم می‌گفت پدرش از ظرف دیزی خوشش آمده و به او گفته هروقت آبگوشتش را خوردی ظرفش را نگاه‌دار!

ماکت آبگوشت کاملا طبیعی به نظر می‌رسد!

بله. همه ماکت‌ها به همین شکل هستند. یکی از مشتریان دیگرم هم می‌گفت یک بار مهمان دعوت کرده بوده و کنار سفره غذا ظرف‌های چلوکباب، قیمه، قورمه سبزی، نوشابه، دوغ و نان را گذاشته و خودش به آشپزخانه رفته بوده است. از آشپزخانه دیده مهمانان ماکت‌ها را با غذاهای واقعی اشتباه گرفته و قصد داشته‌اند بخورند. چندلحظه بعد صدای خنده میزبان و مهمانان همراه با هم بلند شده است.

این هنر بدیع است و مشابهش کمتر دیده شده. چگونه با این هنر آشنا شدید؟

من این هنر را از جای خاصی یاد نگرفته‌ام. تا حدودی با ساخت اشیای خمیری آشنا بودم. علاقه زیادی به این کار دارم و از پختن غذاهای سنتی و تزئین آنها به زیباترین شکل بسیار لذت می‌برم. این علاقه و توانایی را با هم تلفیق کردم و با استفاده از خلاقیتم شروع به ساخت ماکت‌های خوراکی کردم. خودم آنها را دوست داشتم و به همان نسبت هم از آنها استقبال شد. این استقبال برای من تشویق بسیارخوبی بود و باعث شد در این مسیر بیشتر پیش بروم.

از اول ماکت‌سازی را چگونه شروع کردید؟

از اول بچگی به درست کردن اشیاء با خمیر علاقه زیادی داشتم. یادم می‌آید در سه چهار سالگی در کودکستان مرتب با خمیر بازی می‌کردم و چیزهای مختلفی درست می‌کردم. کم‌کم شروع به درست کردن غذاهای مینیاتوری کردم. سخت بود، اما نتیجه کار قشنگ از آب درمی‌آمد و بزرگ‌ترها تشویقم می‌کردند. بتدریج با خمیرسازی بیشتر و حرفه‌ای‌تر آشنا شدم. متوجه شدم چگونه مواد را با هم ترکیب کنم تا خمیری به دست آید که نتیجه کار ظاهری کاملا طبیعی داشته باشد. این خمیرسازی و هنر به زبانی ابداع شخصی خودم بود.

خیلی‌ها از بیکاری می‌نالند. در مقابل بعضی‌ها هم مانند شما از امکانات دنیای مجازی و هنر و توانایی خود بهره می‌برند و در همین شرایط برای خود شغلی مناسب دست و پا می‌کنند. شما از این نوع خود اشتغالی راضی هستید؟

به نظر من اگر هرکس به خودش رجوع کند می‌تواند توانایی‌ها و استعدادهای منحصربه‌فردش را دریابد. هرکسی یک چیز دارد و چیز دیگر را ندارد. هرکدام از ما اگر دست از ناله و شکایت برداریم و به وجوه مثبت خود و زندگی‌مان دقت کنیم می‌توانیم شغلی مناسب در هر شرایطی برای خود دست و پاکنیم. قرار نیست همه شغل کارمندی داشته باشند. ما زنان خانه‌دار هم به هزارویک روش امکان کار با درآمد مناسب داریم. همه چیز بسته به خود ماست.

چرا ماکت غذاهای سنتی را بیشتر درست می‌کنید، مثل سینی دیزی با سبزی خوردن و فلفل؟ یا چای در استکان کمر باریک؟ چرا طرح سنتی را بیشتر دوست دارید؟

به ظاهر غذاهای سنتی علاقه‌مندم و آن را بخشی از فرهنگ ایرانی می‌دانم. از این گذشته در این دوره که زندگی ریتم سریع‌‌تری پیداکرده الگوی خانه‌داری تغییرکرده و بسیاری از خانم‌ها علاقه چندانی به پختن غذاهای سنتی ندارند. من دوست دارم از طریق ماکت‌های خودم تبلیغی دوباره برای فرهنگ زیبایمان انجام دهم و به خانم‌ها یادآوری کنم غذاهای سنتی ایرانی از لطف و سلامت بیشتری برخوردارند.

از طرح‌های شما بیشتر از چه ماکتی استقبال شده است؟

از میان آنها سینی دیزی و صبحانه از همه بیشتر استقبال شده است.

به نظرتان شغل خانگی می‌تواند جایگزین شغل کارمندی باشد؟

صددرصد. حقیقت این است که بسیاری از ما زنان امکان اشتغال در بیرون از منزل را نداریم. باید از بچه‌ها مراقبت کنیم، امور خانه را انجام دهیم و محیط مطبوعی برای همسر پدیدآوریم. انجام این کارها در کنار شغل کارمندی امکانپذیر نیست، اما اگر خودمان در خانه کارکنیم می‌توانیم زمانبندی درستی انجام دهیم و به تمامی این امور کنار یکدیگر رسیدگی کنیم. من خانم‌های زیادی را می‌شناسم که در منزل کارهای هنری انجام می‌دهند و محصولاتشان را در دنیای مجازی به فروش می‌رسانند. آنها الان برای خود مشتریان فراوانی پیداکرده‌اند و درآمد خوبی دارند. شغل خانگی جایگزین خوبی برای کار بیرون است. من به تمام خانم‌های خانه‌دار که شرایطی مانند من دارند توصیه می‌کنم از زمان خود بهترین استفاده را کنند و با به چالش‌کشیدن قابلیت‌هایشان از خود فردی موفق بسازند. موفقیت محصول برنامه‌ریزی، تلاش و کوشش و مقاومت است و تمام بانوان ایرانی سزاوار آن هستند.

منبع: livin3.com

لیلا رعیت

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها