هنوز سه ماه از خبر فوت یک کودک سه ساله در جنوب استان کرمان به دلیل عقرب‌زدگی نمی‌گذرد، که این بار مرگ یک زن باردار با عقرب‌زدگی در شرق این استان خبرساز شده است؛ مرگ‌های تلخی که هر سال در فصل گرما تکرار می‌شود و پیش از آن‌که نتیجه نیش و کین عقرب باشد، رهاورد اندوهبار کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در استان محروم کرمان است.
کد خبر: ۱۰۴۴۳۸۷
نیش عقرب بر تن مناطق محروم کرمان

به گزارش جام‌جم، عقرب‌زدگی منجر به مرگ در جنوب و شرق کرمان، موضوع تازه‌ای نیست و انگار هرسال، زمانی که گرمای شدید تابستان از راه می‌رسد و جنب و جوش عقرب‌های گرمازده و جولانشان در معابر و محدوده زندگی مردم، بیشتر می‌شود، باید منتظر شنیدن اخباری از عقرب‌زدگی مردم این نواحی و بویژه کودکان هم بود. قصه تکراری مرگ کودکان معصوم جنوب و شرق کرمان بر اثر عقرب‌گزیدگی انگار تمامی ندارد؛ مرگ فاطمه شش ساله و الناز سه ساله و رودابه پنج ساله و سارا یک ساله و راحیل هشت ساله در شهرستان‌های جنوبی این استان و مرگ زنان و کودکانی در شرق استان همچون مرگ زن باردار ریگانی، گواهی است بر این ادعا و تراژدی غمباری از زندگی دشوار و مرگ سخت و تلخ مردم و کودکان محروم روستایی و گاه کپرنشین جنوب‌شرق کشورمان که هر از چند گاهی تکرار می‌شود و پایانی بر آن نیست. و این یعنی در روزگاری که دردهای ناعلاج بسیاری با پیشرفت علم پزشکی مداوا می‌شود، در جنوب‌شرق کشور قاتل سیاه زهر خود را در سایه نبود پادزهر به تن کودکان تزریق می‌کند. هنوز هم عقرب‌ها مردم جنوب و شرق کرمان را در نیمه‌های شب می‌گزند و در برخی مواقع مردم این مناطق آنقدر فقیرند که حتی توان مالی انتقال بیمار خود به مرکز درمانی را هم ندارند.

طعمه عقرب، این بار در شرق کرمان

متاسفانه دوباره و این بار، عقرب مادری باردار در شرق استان کرمان را از پای درآورده است؛ مادری ساکن یکی از روستاهای محروم در مناطق کوهستانی و دورافتاده شهرستان ریگان.

آنطور که فردین حشمتی، رئیس شبکه و مرکز بهداشت ریگان به ایرنا گفته است این زن باردار بر اثر عقرب‌زدگی و کمبود امکانات درمانی و نبود بیمارستان در ریگان، جان خود را از دست داده است.

به گفته حشمتی، طی سه روز گذشته خانم بارداری در پی عقرب‌گزیدگی به شبکه بهداشت شهرستان ریگان مراجعه می‌کند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دلیل نبود بیمارستان به شهرستان بم اعزام می‌شود. این زن باردار به دلیل وخامت شرایط جسمی از شهرستان بم نیز توسط اورژانس به کرمان اعزام می‌شود که متاسفانه در بیمارستان کرمان جان خود را از دست می‌دهد.

خانه‌های بهداشت تنها مراکز درمانی مناطق کوهستانی و سخت‌گذر در شهرستان ریگان به شمار می‌روند که به دلیل کمبود امکانات درمانی نمی‌توانند پاسخگوی بیماران عقرب‌زده و مارزده با شرایط وخیم باشند.

یک درمانگاه برای 90 هزار نفر

امین باقری، فرماندار ریگان نیز در این باره به جام‌جم می‌گوید: شهرستان ریگان با بیش از 90 هزار نفر جمعیت، بیمارستان ندارد و تنها مرکز درمانی آن، یک درمانگاه است که بی‌بهره از امکانات تخصصی و پزشک متخصص، فقط با کادری متشکل از پزشک عمومی و ماما به درمان دردهای پرشمار مردم محروم ریگان و بخش‌ها و روستاهای اطرافش رسیدگی می‌کند.

باقری می‌افزاید: نزدیک‌ترین بیمارستان به مرکز شهرستان ریگان، در بم و فاصله حدود صد کیلومتری قرار دارد و این در حالی است که بعضی روستاهای دورافتاده شهرستان ریگان فقط تا مرکز این شهرستان، بیش از 140 کیلومتر فاصله دارند و فاصله آنها تا بیمارستان بم به حدود 240 تا 250 کیلومتر می‌رسد؛ فاصله‌ای که برای رسیدگی به یک بیمار اورژانسی، فاصله زیاد و نگران‌کننده است و گاه به مرگ بیمار منجر می‌شود.

فرماندار ریگان البته به این نکته هم اشاره می‌کند که از دو سال پیش کار ساخت یک بیمارستان 32 تختخوابی در ریگان آغاز شده که تا چهار تا پنج ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و می‌تواند تا حدی مرهمی باشد بر درد محرومیت و فقر امکانات درمانی مردم شهرستان ریگان و 302 روستای آن که در شرایط سخت بهداشتی و درمانی به سر می‌برند.

منطقه‌ای بدون امکانات

فوت مردم کرمان با نیش عقرب، آن هم در عصر تکنولوژی و امکانات غنی درمانی، سر درددل حبیب‌الله نیکزادی، نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس را هم باز می‌کند تا در گفت‌وگو با جام‌جم، به مشکلات متعدد این شهرستان‌های شرقی استان کرمان اشاره کند و بگوید که این چهار شهرستان با جمعیتی بالغ بر 450 هزار نفر و برخورداری از ظرفیت‌های بالا در زمینه گردشگری، معادن، کشاورزی و تولید خرما و خودروسازی، در خصوص امکانات بهداشتی و درمانی جزو محروم‌ترین مناطق کشور است.

نیکزادی با اشاره به این‌که سهم مردم این چهار شهرستان از امکانات درمانی فقط یک بیمارستان با ظرفیت 96 تخت در شهرستان بم است، می‌افزاید: البته ظرفیت تخت‌های این بیمارستان اخیرا به 270 تخت افزایش یافته، اما بدون افزایش کادر خدمه، فضا و نیروی متخصص و امکانات تخصصی بیشتر.

نیکزادی معتقد است سوء‌مدیریت‌های متوالی و پی درپی در شرق استان تاکنون مانع از آن شده که از ظرفیت‌های بی‌شمار این مناطق، به نفع مردم و برای جبران کمبودهای بهداشتی و درمانی آنها استفاده شود.

وی با اشاره به این‌که ویژگی گرمای زیاد و خشکی بیش از اندازه مناطق شرقی و جنوبی استان کرمان که باعث زیست و رشد زیاد جانورانی چون عقرب، مار، پشه و ... در این مناطق شده است، تصریح می‌کند که اما نبود امکانات درمانی لازم و گاه اولیه باعث شده که مردم حتی با نیش این جانوران از پای درآیند.

نماینده مردم شرق کرمان در مجلس درعین حال یادآور می‌شود که در این باره بزودی بیمارستان‌هایی در شهرستان‌های ریگان، فهرج و نرماشیر، به بهره برداری خواهد رسید.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها