تحلیل انتقادی دولت یازدهم از منظر مدیریت جهادی

متاسفانه دولت یازدهم که می بایست با رویکرد مدیریت جهادی به حل معضلات کشور به بپردازد، هیچ گونه اعتقادی جدی به مدیریت جهادی به دلائل مختلف ندارد.
کد خبر: ۱۰۴۳۷۱۳
تحلیل انتقادی دولت یازدهم از منظر مدیریت جهادی

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، مرکز پژوهشی آرا در گزارش راهبردی «تحلیل انتقادی دولت یازدهم ار منظر مدیریت جهادی» که توسط اندیشکده سرآمد تهیه و تنظیم شده است نوشته است: نیاز کشور در دهه پیشرفت و عدالت به نرم‌افزارهای ویژه برای حرکت سریع به سمت تمدن‌سازی اسلامی خصوصاً در حوزه اداره، به نظریه و سبکی فراتر از توان و سرعت سبک‌های موجود مدیریت نیاز دارد. احیای نظریه مدیریت جهادی به عنوان نرم افزار بومی انقلاب اسلامی، بهترین راهکار مدیران ایرانی برای کار جهشی و کسب موفقیت در این عرصه می‌باشد.

در واقع مدیریت جهادی، یک مجاهدت دائم، همه ­جانبه، هوشمندانه، مخلصانه و هدفدار برای خدا در مسیر پیشرفت و تمدن­سازی اسلامی است که بر محور جوهره جهاد یعنی ایمان به غیب و مبارزه بنا شده است و وجه تمایز اصلی آن با سایر نظریه ­ها و سبک های موجود در همین جوهره است. بر همین اساس:

مدیریت جهادی با سایر فعالیت‌های مشابه به دلیل وجود تعبد و ایمان به غیب، متمایز است.
میزان اثرگذاری در کار و مدیریت جهادی به روح عرفانی و ایمانی فرد بستگی دارد.
مدیریت مبتنی بر مبارزه ماهیت مدیریت جهادی را تشکیل می‌دهد.
مدیریت جهادی بر دو رکن اساسی قوام یافته است: جد و جهد و تحرک ـ در سطح مجاهدت به معنای به کار بردن نهایت وسع و طاقت خویش ـ در راه رسیدن به هدف و نیز مقابل دشمن و مانع بودن.

فهم و نهادینه شدن جوهره مدیریت جهادی، شرط اساسی حیات و موفقیت سازمانها و مدیران جهادی است و هر سازمان و مجموعه­ ای که این مولفه­ ها و مضمون­ ها بر آن حاکم باشد، می تواند از مصداق ­های مدیریت جهادی به شمار رود.

متاسفانه دولت یازدهم که می بایست با رویکرد مدیریت جهادی به حل معضلات کشور به بپردازد، هیچ گونه اعتقادی جدی به مدیریت جهادی به دلائل مختلف ندارد. فقدان داشتن مدیریت جهادی توسط دولت می تواند پیامدهای منفی زیادی را برای کشور ایجاد نماید که از آنها می ­توان به بی تفاوت بودن نسبت جهش و پیشرفت کشور، ایجاد بی اعتمادی و کاهش سرمایه اجتماعی توده­­ی جامعه نسبت به نظام و ... نام برد.

از این رو برآن شدیم ضعف­ های دولت یازدهم براساس مدل مدیریت جهادی مدنظر مقام معظم رهبری شناسایی نماییم و راهکارهای بهبود در این زمینه ارائه گردد. جهت دستیابی به این اهداف، باید به سؤالات زیر پاسخ دهیم:

مدیریت جهادی مدنظر مقام معظم رهبری دارای چه شاخص هایی است؟
اشکلات و ضعف های دولت براساس این شاخص ها چگونه است؟
برای برون رفت از مشکلات این حوزه چه باید کرد؟

یافته های تحقیق نشان داده شده است که از بین 49 شاخص مدنظر مقام معظم رهبری مدظله العالی، 20 شاخص در مدیریت دولت یازدهم قطعیت ندارد و در مابقی شاخص ها نیز شواهدی برای رد یا تائید آنها وجود ندارد.

شاخص هایی که در دولت فعلی وجود ندارد عبارتنداز: مدیریت مبتنی بر مبارزه، جدّ و جهد و تحرّک، مقابل دشمن بودن، حضور در میدان [مدیریت میدانی]، حرکت جهشی و پیداکردن راههای میانبر، انجام کار بی وقفه و خستگی ناپذیر، دارای انگیزه بالا و شوق به کار، ریسک‌پذیری معقول، عدم تکیه به بیگانگان، اعتماد به نیروی جوان، اعتماد به نفس، اصرار و پیگیری جدی ، نشاط، جوشش، ابتکار و استعداد، توجه به آرمان‌ها و جهت‌گیری‌ها، تعهد، احساس تکلیف [برای حضور در میدان]، معلوم بودن مرزها از دشمنان، اعتقاد به «ما می‌توانیم»، ایجاد ظرفیت­ های جدید، منتظر تأمین امکانات نشدن، قانع به گیرندگی قطره‌چکانی نشدن، شوق و نشاط آفرینی و امیدبخشی، رسیدن به پیشرفت و تمدن سازی، کسب عزت و موقعیت و تقویت ساخت درونی ملت.

در مجموع پیشنهاداتی به صورت زیر وجود دارد:

یکی آنکه استمرار این دولت با این وضعیت به صلاح ممکلت و منفعت ملی نخواهد. این درحالی است یکی از مهم ترین راه های میانبر برای جبران عقب ماندگی های پیشرفت، مدیریت جهادی است. از این رو ضرروت آگاهی بخشی به مردم در این زمینه بسایر حائز اهمیت است.

یکی دیگر از راهکارها ضرورت مطالبه گری این شاخص ها توسط مردم و سایر نهاد حاکمیتی است. می بایست در یک برنامه ریزی هدفمند مطالبه گیری وضرورت انتقاد را در این زمینه انجام داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها