سخنان تب‌دار یک شاهزاده

محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و پسر پادشاه عربستان در مصاحبه‌ای با تلویزیون این کشور اظهارات جدیدی را بیان کرد که بیشتر به یاوه‌گویی و پریشان فکری شباهت داشت. او هرچند در اظهارات خود یک بار دیگر ایران را به دخالت در امور منطقه متهم کرد، اما در این باره نیز آنچنان یاوه گفت که تقریبا حیرت همگان را به دنبال داشت.
کد خبر: ۱۰۲۶۴۳۸

محمد بن سلمان در حالی در این مصاحبه از نداشتن هیچ مشکلی با مصر سخن می‌گفت که هنوز اختلافات دو کشور بر سر جزایر تیران و صنافیر حل نشده است و همین شاهزاده سعودی در جای دیگری از سخنانش رابطه عربستان و مصر را «سخت» توصیف کرده بود. بسیاری از مردم مصر اعطای این دو جزیره به عربستان را یک نوع باج از سوی عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور این کشور در ازای حمایت سعودی‌ها از او تلقی می‌کنند و نسبت به آن اعتراض دارند.

محمدن بن سلمان در بخش دیگری از سخنانش درباره یمن گفت: «می‌توانیم حوثی‌ها و حزب علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن را ظرف چند روز ریشه‌کن کنیم.» این در حالی است که بیش از دو سال است عربستان سعودی به همراه هشت کشور عربی دیگر جنگی ظالمانه را در یمن شروع کرده و به رغم میلیاردها دلار خسارت نتوانسته است به هیچ موفقیتی دست یابد. جنگ یمن به دلیل کشتار غیرنظامیان لکه ننگی شد بر جبین پادشاهی سعودی، اما این رژیم با دادن باج‌های کلان به کشورهای غربی و محافل بین‌المللی توانست خود را از زیر فشارهای بین‌المللی برهاند.

عجیب این که محمد بن سلمان درباره آینده روابط با ایران و احتمال تفاهم مستقیم با تهران نیز مدعی شد: «چگونه می‌توانیم با آ‌نها به تفاهم برسیم؟! منطق ایران این است که مهدی منتظر ظهور خواهد کرد و باید فضای لازم را برای رسیدن به آن فراهم آورد و باید بر جهان اسلام سیطره یابند!» این تعابیر نیز بیشتر پریشان‌گویی این شاهزاده سعودی را برملا می‌کرد و نشان می‌داد او چگونه تلاش می‌کند براساس سناریوی صهیونیستی «ایران‌هراسی» با اظهاراتی بی‌پایه و کودکانه ایران را به عنوان یک خطر بزرگ برای کل منطقه معرفی کند.

نکته جالب در صحبت‌های پسر پادشاه سعودی اعتراف او به این بود که در عربستان ده میلیون فقیر وجود دارد؛ آن هم در کشوری با جمعیت 27 میلیون نفر و فروش روزانه ده میلیون بشکه نفت، که باید اینها را بخشی از افتخارات خاندان آل‌سعود دانست!

اظهارات محمد بن سلمان در حالی است که یک روز پیش از آن نیز عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در دیداری با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفت: ما با آمریکا برای ایجاد امنیت در منطقه در هماهنگی کامل هستیم. این سخنان نیز در شرایطی بیان می‌شود که تقریبا هر روزه از سوی یکی از مقامات کاخ سفید می‌گویند ارتباط با این عربستان بیش از آن که برایشان سودی داشته باشد هزینه داشته است. با روی کار آمدن دونالد ترامپ انتظار می‌رفت اختلافات بین ریاض و واشنگتن تشدید شود، اما مقامات سعودی با دادن باج‌های کلان و خرید‌های تسلیحاتی بزرگ تا حدودی موفق شدند به صورت موقت رابطه خود را با آمریکا ترمیم کنند، اما نباید فراموش کرد که دولت ترامپ یک دولت تاجر مسلک است و تا زمانی که این باج‌ها استمرار داشته باشد روی خوش به سعودی‌ها نشان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها