یادداشت

دهستان آباد؛ لازمه اقتصاد مقاومتی

امسال سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است؛ سالی که شعار تعیین‌شده برای آن سه نیاز اصلی جامعه امروز را مورد تاکید قرار داده است. امسال رویکرد بسیج سازندگی، آبادانی روستاهای محروم و مناطق حاشیه‌ای شهرهاست که یکی از بسترهای لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۹۹۳۸

چند ماهی است نیروهای بسیج سازندگی بر شناسایی استعدادها، پتانسیل‌ها و نیازهای روستاها و دهستان‌های محروم تمرکز کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که در سال‌های گذشته، این مردم نبوده‌اند که حال کار‌کردن نداشته‌اند بلکه این مسئولان بوده‌اند که غفلت کرده‌ و به آنها سر نزده‌اند.

در خراسان رضوی که کشاورزی و دامداری قابلیت درآمدزایی دارد، بسیج سازندگی رویکرد آموزش را انتخاب کرده تا مردم بومی از منابعی که دراختیار دارند، بهره مالی بیشتری ببرند. به طور مثال، بارش‌های اخیر استان در حالی که برکت و نعمتی از جانب خداوند است، اما سبب رشد بی‌رویه علف‌های هرز در زمین‌های کشاورزی و از سوی دیگر، سبب شیوع بیماری تب برفکی میان دام‌ها می‌شود. به همین علت، بسیج در حال آموزش به کشاورزان و دامداران و اطلاع‌رسانی درباره راه‌های مقابله با این دو مشکل است.

در کنار این دو موضوع، بسیج می‌کوشد با شیوه‌های علمی به دامداران کمک کند تا دام‌هایشان از یک سو دوقلوزایی داشته باشند و از سوی دیگر، سقط جنین در آنها به حداقل برسد که واضح است با این دو شیوه، درآمد دامداران افزایش می‌یابد. علاوه بر این برنامه‌ها، احیای قنات‌ها ازجمله احیای 110 قنات به عنوان فاز نخست در دستور کار قرار گرفته که با برگرداندن آب به روستاها و دهستان‌ها، زمینه‌ای برای احیای این مناطق و بازگشت بومیان مهاجرت کرده فراهم خواهد کرد.

گرچه گستره برنامه‌های مورد نظر برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی گسترده‌تر از این است، ولی هدف همه تلاش‌ها آباد کردن روستاها و دهستان‌ها و تشویق مردم برای بازگشت به موطن است؛‌ بازگشتی که با ارائه وام و تسهیلات همراه خواهد بود و زندگی‌ای بهتر از مهاجرت به شهرهای بزرگ و حاشیه شهرها رقم خواهد زد.

محمد روحانی

مسئول بسیج سازندگی خراسان رضوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها