با سپیده توکلی، ملی‌پوش مطرح دوومیدانی بانوان ایران

آدم بی‌جنبه در شبکه‌های اجتماعی زیاد است

سپیده توکلی، رکورددار رشته‌های هفتگانه، پنجگانه و پرش ارتفاع ایران یکی از مطرح‌ترین و مشهورترین بانوان ورزشکار ایرانی است.
کد خبر: ۱۰۱۹۵۹۵

توکلی 29 ساله نه‌تنها یکی از موفق‌ترین ورزشکاران، بلکه یکی از محبوب‌ترین‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز به‌شمار می‌رود.

یکی از خاطراتی که از سپیده در ذهن ما باقی‌مانده اشک‌هایی است که در بازی‌های آسیایی اینچئون پس از ناکامی در راه کسب مدال ریخت... اما با وجود ناکامی او در این رقابت‌ها، توکلی موفق‌ترین و بی‌رقیب‌ترین ورزشکار ایران در رشته‌های تخصصی خود یعنی هفتگانه، پنجگانه و پرش ارتفاع ایران است و مقام‌های مختلفی هم در کارنامه‌اش ثبت کرده است. سپیده یکی از تحصیلکرده‌ترین ورزشکاران هم به‌شمار می‌آید.

با این دختر موفق ایرانی گفت‌وگویی کردیم؛ گفت‌وگویی پیرامون مسائل اجتماعی و...

شما به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین ورزشکاران خانم ایران چطور وارد مسیر موفقیت شدید و در ادامه چطور به سطح کنونی رسیدید؟

من از طریق آموزش و پرورش و در واقع از طریق ورزش مدارس وارد این رشته شدم. حمایت‌های پدر و مادرم و البته اشتیاق خودم باعث شد پیشرفت کنم. باوجود موفقیت‌هایی که تاکنون به‌دست آورده‌ام امیدوارم در ادامه باز هم به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کنم.

فکر می‌کنید اگر حمایت والدین‌تان نبود می‌توانستید به این موفقیت‌های مختلف دست پیدا کنید؟

صددرصد نه. به هیچ‌کدام از موفقیت‌های الانم نمی‌رسیدم اگر حمایتی از سوی خانواده‌ام در کار نبود. اگر تشویق‌های پدر و مادرم نبود من مدت‌ها پیش ورزش را کنار می‌گذاشتم. حتی یک بار هم چنین تصمیمی گرفتم اما در نهایت با خواسته پدر و مادرم به ورزش برگشتم.

ورزش بانوان ایران خیلی دیده نمی‌شود. حتی ورزشکاری مثل شما خیلی موفقیت و افتخار به دست بیاورد در مقایسه با ورزشکاران مرد چندان به چشم نمی‌آید.

اما به هر حال این موفقیت‌هایی که شما به‌دست آورده‌اید باعث نشده شهرت زیادی داشته باشید؟

شهرت زیادی نیست، اما به هر حال شناخته‌شده هستم. بخصوص در یکی دو سال اخیر که حمایت‌ها از ورزش بانوان رشد داشته باعث شده ورزشکارانی مثل من بیشتر دیده شوند.

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز در این میان نقش زیادی داشته‌اند. اینستاگرام که جای خود دارد. به نظر من اینها باعث شده‌اند تا ورزش بانوان شناخته‌تر شود.

خودتان می‌دانید، ورزش بانوان نه پخش زنده دارد و نه اخبارش در برابر اخبار فوتبالی دیده می‌شود.

به شبکه‌های اجتماعی اشاره کردید، خیلی از ورزشکاران از دست این شبکه‌ها عاصی هستند و اصلا در آن حضور ندارند. میزان توهین‌ها در این شبکه‌های اجتماعی خیلی بالاست. شما خودتان به‌عنوان یک ورزشکار برخوردها و نوع نظرات را در این شبکه‌های اجتماعی نسبت به خودتان چگونه دیده‌اید؟

الان خیلی بهتر شده است. بی‌جنبه در شبکه‌های اجتماعی خیلی زیاد است، خیلی زیاد. بله، من هم کامنت‌های بد و منفی زیاد داشتم اما حداقل درخصوص من اوضاع بهتر است و چیز توهین‌آمیزی نمی‌بینم. الان فضایی ایجاد شده که حجم حمایت‌ها زیاد است و بسیاری در همین شبکه‌های اجتماعی از ما حمایت می‌کنند و مشتاق رقم خوردن موفقیت‌های بیشتر از سوی ما هستند.

وقتی به رقابت‌های مختلف می‌روم خوشحالم که به غیر از خانواده‌ام افراد زیاد دیگری پیگیر هستند. وقتی هم اخبار مربوط به نتایجم در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری می‌شود واقعا بازخورد بسیار مثبتی از سوی مردم می‌بینم. شبکه‌های اجتماعی باعث شده ورزشکاران و موفقیت‌هایشان بیشتر به چشم بیاید.

به‌عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای تحصیل چه جایگاهی در زندگی شما دارد؟

من همیشه به درس خواندن اهمیت می‌دهم. از همان اول درسخوان بودم. الان هم دانشجوی مقطع دکترای تربیت بدنی مدیریت ورزش هستم.

درباره هنر چه؟ به هنر علاقه‌ای دارید؟

متاسفانه در سال‌های اخیر دلمشغولی‌های بیش از اندازه در ورزش و تحصیل باعث شد وقت چندانی برای یادگیری یا پرداختن به هنرهای مختلف نداشته باشم.

متاهل هستید یا مجرد؟

من میان این دو هستم! نامزد کرده‌ام.

به‌عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای چه معیارهایی برای ازدواج دارید؟

مهم‌ترین معیار این است که باید از نظر علاقه و دوست داشتن همه چیز کامل باشد. البته درک متقابل و تفاهم کامل نیز بسیار مهم است، در غیراین‌صورت زوجین با نادیده گرفتن این موارد با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو خواهند شد.

علاوه بر مواردی که پیش از این ذکر کردید، راز موفقیت یک خانم ورزشکار در ایران چیست؟

اصلی‌ترین فاکتور داشتن پشتکار است و این‌که فرد واقعا به کاری که در حال انجام دادن است ایمان داشته باشد.

صحبت پایانی شما را هم می‌شنویم.

امیدوارم با حمایت هموطنانم در ادامه راهم موفقیت‌های خیلی بیشتری به‌دست بیاورم.

هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها