گفت‌وگو با زهرا مصلی، معلم باسابقه و نمونه آموزش احکام بانوان

معلم یعنی خستگی‌ناپذیر !

در دین اسلام احکام مختلفی درباره واجبات و مستحبات وجود دارد،آن دسته از تعالیم دینی که دستورات و مسائل عملی فردی و اجتماعی شامل عبادات و تعاملات اجتماعی (مقررات دینی) را دربرمی‌گیرد، احکام دینی یا قوانین شرعی شمرده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۹۵۹۴

خانم زهرا مصلی با ما از زندگی پر فراز و نشیب خود و دغدغه‌هایش برای آموزش احکام دین به بانوان در هر سن و با هر میزان اعتقاد مذهبی می‌گوید:

انقلاب ما را شجاع کرده بود

خانم مصلی از دوران کودکی و جوانی خود می‌گوید: سال 1339 در محله امیریه تهران در خانواده‌ای پرجمعیت متولد شدم. ما هشت خواهر و برادر بودیم، با این وجود اغلب علاقه‌مند به تحصیل بوده و همدیگر را در این زمینه کمک می‌کردیم. دوران دبیرستان مصادف بود با سال‌های مبارزه بر ضدرژیم پهلوی، در آن سال‌ها بارها به‌‌دلیل حفظ حجاب به شکل مقنعه و... توسط مدیر مدرسه به ساواک معرفی می‌شدم، اغلب معلم‌های دینی آن زمان بهایی بودند و سعی در تخریب افکار دینی جوانان داشتند، اما من و همسالانم که دیدگاه و تربیت دینی محکمی در خانواده‌هایمان داشتیم در برابر این تغییرات ایستادگی کردیم.سال 57 و همزمان با آغاز انقلاب اسلامی موفق به اخذ مدرک دیپلم شدم، ولی به علت فعالیت‌های سیاسی و بعد از آن انقلاب فرهنگی در آن سال‌ها نتوانستم به دانشگاه بروم.

عشق به معلمی از دوران جوانی

در ادامه خانم مصلی از شروع دوران تدریس خود می‌گوید: در سال 58 شهیدان رجایی و باهنر طرحی را اجرایی کردند برای پاکسازی مدارس و استخدام معلمان دینی و آموزش‌های فرهنگی و مذهبی در تمام مقاطع تحصیلی. من در آن سال در آزمون ورودی دوره‌های آموزشی شرکت کرده و به لطف خدا با رتبه خوب پذیرفته شدم. بعد از آن به‌طور رسمی در آموزش و پرورش استخدام شدم و دوران تدریس من از همان سال‌های جوانی آغاز شد.

دلم می‌خواست همسرم تحصیل کرده باشد

خانم مصلی از ازدواج خود و معیارهایش می‌گوید: در سال 60 با توجه به شاغل بودن و رسیدن به سن ازدواج خواستگارانی هم داشتم، ولی معیار من برای ازدواج تحصیلات بالا و اعتقادات مذهبی مناسب بود. با همسرم در یک مجلس خواستگاری سنتی آشنا شدم،در رشته برق دانشگاه علم و صنعت مشغول تحصیل بود و در سپاه پاسداران هم بتازگی استخدام شده بود، با تشویق مادرم و موافقت خانواده‌ام ازدواج ما رسمی شد و بعد از گذشت چند هفته همسرم به منطقه جنگی اعزام و زندگی من وارد مرحله‌ای تازه شد.

در 21 سالگی مدیر خانه و مدرسه بودم

سال‌های پر از تلاش و دوران خوش تجربه مادری!مصلی از آن روزها می‌گوید:در سال 61 اولین فرزندم به دنیا آمد،در آن سال‌ها همسرم اغلب در جبهه حضور داشت و من به تنهایی باید وظایف مادری و تدریس را انجام می‌دادم، در آن سن کم شجاعت و جسارت مثال زدنی در نسل من با توجه به وقایع انقلاب و جنگ به‌وجود آمده بود، با این‌که تنها بودم و همسرم در کنارم حضور نداشت هیچ گاه شکایتی نداشتم، نسل امروز جوانان ما با توجه به امکانات بیشتر از قدرت ریسک کمتری برخوردار هستند.به فاصله چند ماه از به دنیا آمدن فرزند اولم متوجه شدم بزودی دوباره مادر می‌شوم، در آن موقعیت مجبور شدم برخلاف میلم از عشق اولم که معلمی بود کمی فاصله بگیرم و خانواده‌ام را در اولویت قرار بدهم.

ادامه تحصیل به شکل غیرحضوری !

خانم مصلی از شروع دوباره تحصیلات خود می‌گوید: چند سال بعد و همزمان با پایان جنگ و بزرگ‌تر شدن بچه‌ها دوباره به محیط مدرسه و تدریس برگشتم، در همان دوران تصمیم گرفتم ادامه تحصیل بدهم، این‌بار دوره‌های غیرحضوری جامع الزهراء را انتخاب کرده و مشغول شدم.شب‌ها بعد از خوابیدن بچه‌ها با وجود خستگی از کارهای مدرسه و منزل به عشق یادگیری گاهی تا صبح نوارهای درسی را با صدای کم گوش می‌دادم و در امتحاناتی که در قم برگزار می‌شد شرکت می‌کردم. به‌دلیل سختی راه و مشکلات اینچنینی بعد از اخذ مدرک سطح سه در این مجموعه آموزشی، از ادامه تحصیل در آنجا انصراف داده و این‌بار در دانشگاه موفق به اخذ مدرک فوق‌لیسانس در رشته فقه و مبانی حقوق شدم.

حدود 400 بار احکام بانوان را تدریس کرده‌ام

خانم مصلی از زمینه‌های فعالیت خود می‌گوید: در حال حاضر با 56 سال سن در سه حوزه علمیه مشغول به تدریس هستم. همزمان در مدارس، مساجد و کلاس‌های خانگی با حضور بانوان به تدریس احکام بانوان مشغول هستم.

عشق من به تدریس بی‌نهایت است، ارتباط من از ابتدای فعالیت‌های آموزشی‌ام با جوانان بوده است، در این دوره جوانان گویا حوصله و دغدغه کمی نسبت به یادگیری احکام دینی دارند و این به‌دلیل نبود منابع ساده شده برای درک آنان است، بعد از 400 بار تدریس کامل احکام بانوان به یک جمع‌بندی در این‌باره رسیدم و تصمیم گرفتم کتابی در این زمینه با توجه به تجربیات و دیدگاه خودم نسبت به احکام ضروری بانوان تالیف کنم به نام «کابین آسمانی انوث». اجرا نشدن بسیاری از احکام به‌دلیل ناآگاهی بانوان و عدم‌دسترسی به منابع معتبر است. در این کتاب در پایان هر فصل استفتائات مختلف هر کدام از مراجع تقلید در تائید منابع نوشته شده توسط من موجود است. این کتاب هم‌اکنون در حوزه‌های علمیه بانوان به شکل پیش‌نیاز درس اصلی تدریس می‌شود، البته به صلاحدید اساتید محترم حوزه.

مخالف رفتارهای چکشی با جوانان هستم

در پایان خانم مصلی از شیوه برخورد و نحوه صحیح تدریس در زمینه نوجوانان و جوانان می‌گوید: جوانان کشور ما از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند، هوش بالا و استعدادهای فوق‌العاده در جوانان را نمی‌توان انکار کرد. امکانات بهتری در مقایسه با هم نسل‌های من در دوران انقلاب و جنگ دارند و باید قدردان باشند. احکام دینی و اجرای درست آن از واجبات یک حکومت مسلمان و شیعی است. عدم اجرای اصولی آن لطمات و زیان‌های زیادی از لحاظ اجتماعی و روانی متوجه نسل بعدی می‌کند.

تدریس احکام بانوان در مدارس به شکل کلاس‌های فوق‌برنامه برخلاف تفکر جاری در بین مردم با استقبال دانش‌آموزان همراه بوده است. کلاس‌های پرسش و پاسخ دوستانه و گوش سپردن به مشکلات نوجوانان که در سنین پایین در معرض آسیب‌های زیادی در اجتماع هستند یکی دیگر از راهکارهای من برای تشویق آنان به بحث احکام است، امیدوارم والدین گرامی نوجوانان و جوانان نیز در جهت ارتقای درک مسائل دینی خود تلاش کنند و در جهت آموزش مخصوصا به دختران جوان خود به کار ببرند که فرزندان صالح ایشان مادران و پدران آینده کشور عزیزمان خواهند بود.

خانواده پرجمعیت دوست داشتنی‌تر است

دو فرزند پسر و یک دختر به همراه چهار نوه دوست داشتنی، ثمره زندگی خانم مصلی است، در این‌باره مصلی می‌گوید: در تمام این سال‌ها بعد از خدا این اراده و پشتکار خودم بود که باعث رضایتم از تدریس و تحصیلم شده است. مدیریت خانه و بچه‌ها در کنار کارهای دیگر می‌تواند مکمل خوبی باشد. من همراهی زیادی از طرف همسرم آن هم به‌دلیل مشغله‌های فراوان کاری‌اش نداشتم، ولی همراهی روحی و عاطفی او و تشویق‌هایش را نمی‌توانم انکار کنم و به همین دلیل همیشه از ایشان سپاسگزار بوده‌ام.

فاطمه چشمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها