گجت‌ها

اسکیوو، ویلچری برای همه فصول

بسیاری از افراد کم‌توان یا ناتوان جسمی از صندلی چرخدار برای جابه‌جا شدن استفاده می‌کنند. با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه علوم مکانیک و الکترونیک، هنوز هم بسیاری از صندلی‌های چرخدار از فناوری‌هایی ابتدایی استفاده کرده و به نیروی جسمی فرد کم‌توان برای چرخاندن چرخ نیاز دارند. همین مساله محدودیت‌های زیادی ایجاد می‌کند. البته تاکنون چند مدل ویلچر برقی نیز به بازار آمده است، اما حتی آنها نیز در برخی موقعیت‌ها نظیر بالارفتن از پله‌ها یا حرکت روی سطوح شیب‌دار یا لغزنده، با مشکل روبه‌رو می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۱۹۰۳۳

در این میان، چند جوان خوش‌ذوق سوئیسی به فکر ساخت ویلچری افتادند که با درهم‌آمیزی فناوری‌های نوین و البته طراحی زیبا و کم‌حجم، کاستی‌های مدل‌های موجود را برطرف کند. این محصول اسکیوو (Scewo) نام دارد. قابلیت بالا برای حفظ تعادل و توانایی حرکت در موقعیت‌های مختلف، وزن به نسبت پایین و نیز طراحی زیبا، اصلی‌ترین ویژگی‌های اسکیوو به شمار می‌رود.

کاربر اسکیوو یعنی فرد کم‌توانی که روی آن قرار می‌گیرد، می‌تواند از طریق نمایشگر لمسی قرار گرفته در جلوی این محصول به آن فرمان دهد. در مجموع، پنج حالت مختلف برای حرکت اسکیوو طراحی شده است. در حالت اول، ویلچر می‌تواند روی سطوح معمولی و احتمالا دارای موانع اندک، به صورت عادی حرکت کند. حالت دوم ویژه پله است. این ویلچر با بهره‌گیری از چرخ‌های کمکی خود می‌تواند بدون هر گونه دردسری، از پله‌ها بالا رفته یا پایین بیاید. این حالت از حرکت برای سوار و پیاده شدن از وسایل نقلیه‌ای نظیر اتوبوس نیز کاربرد دارد. حالت سوم اسکیوو برای وقتی است که فرد کم‌توان قصد نشستن روی این ویلچر یا برخاستن از آن را دارد. از آنجا که ویلچرهای معمولی معمولا تکان می‌خورند و همین موجب بروز دردسر هنگام نشستن و برخاستن می‌شود، حالت سوم عملکردی اسکیوو می‌تواند آن را ثابت نگاه داشته و به این ترتیب کار برای فرد کم‌توان یا اطرافیان او آسان‌تر شود.

کاربر اسکیوو می‌تواند با استفاده از حالت چهارم این دستگاه، ارتفاع ویلچر را تنظیم کند. این کار بویژه در مواقعی مانند نشستن پشت میز شام یا میز کار کاربرد دارد. حالت پنجم این محصول هم برای مواقعی است که حرکت ویلچر باید با احتیاط همراه باشد. سطوح لغزنده یا سطوح شیب‌دار ازجمله مواردی است که این حالت در آنها کاربرد خواهد داشت. اسکیوو در اصل طرحی دانشجویی بود که ده دانشجوی کارشناسی مهندسی در پاییز 1393 در زوریخ سوئیس آغاز کردند. هدف این پروژه، ساخت ویلچری با قابلیت بالا رفتن از پله‌ها بود. این دانشجویان یک سال بعد پروژه اولیه خود را تحویل دادند. با این حال چند نفر از آنها به فکر تکمیل این نوآوری افتادند. اسکیوو حاصل یک سال تلاش این تیم چهار نفره روی محصول اولیه همان پروژه دانشجویی است.

منابع: thegadgetflow.com و phys.org

مترجم: صالح سپهری‌فر

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها