تفاهم نامه مشترک آموزش و پرورش و مرکز صدا و سیمای خوزستان

پخش برنامه‌های آموزشی جبرانی از سیما

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند این منطقه را استراتژیک ترین منطقه آزاد کشور خواند و خواستار رسیدگی و توجه بیشتر مسئولان به منطقه از کشور شد.
کد خبر: ۱۰۱۷۵۱۵
«اروند» استراتژیک‌ترین منطقه آزاد کشور

به گزارش جام جم آنلاین، اسماعیل زمانی گفت: مدت‌ها بود که مردم این منطقه (شهرهای آبادان و خرمشهر) از کم‌توجهی مسئولان رنج می‌بردند اما اخیراً برخی اتفاقات سبب شد تا توجه مسئولان به مردم این منطقه بیشتر شود و این توجهات برکات زیادی را نیز برای مردم در پی داشته است.

وی با اشاره به مصوبه معاون اول رئیس جمهور در تخصیص اعتبار برای بهبود شبکه آب و فاضلاب این دو شهر و پیگیریهای نمایندگان و سایر مسئولان افزود: عمده ترین مشکل شهرهای آبادان و خرمشهر آب و فاضلاب است، در این باره قدردانی کرد و گفت: با آغاز اجرای طرح بازسازی، اصلاح و بهبود شبکه آب و فاضلاب علاوه بر ایجاد زیر ساخت‌های اساسی در منطقه به طور قطع زمینه اشتغال بسیاری نیز در منطقه فراهم می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: مزیت راهبردی خلیج فارس در منطقه حوزه مرکزی خاورمیانه برای تجارت، ترانزیت و توسعه تجارت بین‌المللی به طور ذاتی در شمال غرب خلیج‌فارس یعنی در منطقه آزاد اروند قرارگرفته که به عنوان مزیت استراتژیک خلیج فارس و حوزه مرکزی خاورمیانه به شمار می آید.

زمانی تصریح کرد: شمال خلیج فارس در مالکیت ایران است و بخش اندکی از آن در مالکیت عراق و کشور کویت قرار دارد و متاسفانه ما در اثر مشکلات مربوط به جنگ و مسائل بین المللی که پیش آمده بود، نتوانستیم از این موقعیت استفاده و بهره برداری مطلوب را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس که این مزیت ذاتی را نداشتند در غیاب ما این مزیت را از شمال به جنوب خلیج فارس منتقل کردند و بنادر استراتژیک، بنادر آزاد و موقعیت های ویژه توسعه تجارت و ترانزیت بین المللی در آن بخش ایجاد کردند. برای مثال؛ کشور امارات متحده به ویژه در دبی امکانات فراوان بین المللی را جذب کردند و فرصتهای تاریخی به وجود آمده را به نحو خوبی مدیریت و استفاده کردند و به توسعه اقتصادی بزرگی دست پیدا کردند.

وی در ادامه گفت: با اتمام جنگ تحمیلی و ادامه یافتن شرایط ویژه بین المللی و بروز سایر جنگهای منطقه ای همچون حمله عراق به کویت و متعاقب آن، حمله آمریکائیها و هم پیمانانش به عراق و اشغال عراق و افغانستان و سایر مسائل پیچیده منطقه ای و بین المللی، فرصت دوباره ای برای ما به جهت بهره برداری مطلوب از امتیاز ذاتی در حوزه شمال غرب خلیج فارس که یکی از مهم ترین نقاط استراتژیک جهان محسوب می شود به خصوص در حوزه اقتصاد بین الملل به وجود نیاورد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: در سالهای اخیر با استقرار دولت جدید عراق و با توجه به شرایط به وجود آمده در حوزه خاورمیانه و نا امن شدن کشورهای منطقه ایران به جزیره ثبات و امن منطقه خاورمیانه تبدیل شد، اما این فرصت به وجود آمده برای ما فرصتی گذراست و بایستی از مزیت اصلی که در بخش شمال غرب خلیج فارس یعنی منطقه آزاد اروند در جهت توسعه اقتصادی کشور و حتی کشورهای همجوار که با ما دارای مشترکات مذهبی و فرهنگی دارند، استفاده کنیم.

زمانی افزود: خط کریدور شرق به غرب آسیا که از چین و ژاپن شروع می شود برای رسیدن به غرب دو راه برای عبور دارد نخست کانال سوئز است که در اوائل قرن بیستم ایجاد شده و دیگری راه بین المللی ناشی از توسعه فراوان تجارت بین المللی است که بایستی شکل بگیرد و آن کانال سوئز خشک است که ارتباط شرق به غرب آسیا را از طریق ریل، جاده و ارتباط بنادر از طریق خشکی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: بنادر بین المللی از شرق آسیا آغاز و تا غرب حوزه مدیترانه ادامه دارد که ما در استراتژیک ترین موقعیت این کریدور قرار گرفته ایم. منطقه آزاد اروند بنابر همان مزیت ذاتی قرار داشتن در شمال غرب خلیج فارس، محل تلاقی کریدور شرق به غرب و جنوب به شمال آسیاست، بنادر ما با راههای ارتباطی تجاری امکان اتصال به بنادر حوزه مدیترانه و از طریق جاده و ریل امکان اتصال به حوزه شمالی یعنی قفقاز و دریای سیاه را دارند.

زمانی تصریح کرد: در شرایط بین المللی خاص و ویژه کنونی ایران و به خصوص در منطقه جنوب غرب ایران ، منطقه آزاد اروند قرار دارد که به عنوان یک فرصت غیر قابل گذشت بایستی به آن توجه و پرداخته شود، هیچ نظام و دولتی نمی تواند چنین مزیتها و فرصتهایی را در جهت توسعه اقتصادی کشور نادیده بگیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: بایستی برای استفاده بهینه و مطلوب از چنین فرصتهایی برنامه ریزیهای راهبردی انجام دهیم، فرصتها از دست رفتنی است و شاید تا سالیان سال و حتی قرنها چنین فرصتهای مشابهی به دست نیاید. منطقه آزاد اروند به لحاظ موقعیت در شرایطی است که بایستی موضوع توسعه آن در محور توسعه کلان کشور قرار گیرد.

زمانی افزود: نظر رهبری بر توسعه از اروند تا جاسک (طرح مکران – توسعه سواحل ایران) طرحی راهبردیست که نقطه شروع آن می تواند از منطقه آزاد اروند تا سواحل مکران باشد. این نقطه شروع نقطه بسیار مورد توجه بین المللی است.

وی اظهار کرد: بر روی نقشه خاورمیانه، به مرکزیت منطقه آزاد اروند به شعاع ۳۰۰ کیلومتر، بزرگترین حوزه نفتی جهان قرار دارد که شامل جنوب و جنوب غرب ایران، جنوب عراق، کشور کویت، شمال عربستان و شمال خلیج فارس است.

وی تصریح کرد: به قیمت متعادل انرژی ارزش بازرگانی انرژی تولید شده در منطقه ما می تواند سالانه یک هزار میلیارد دلار باشد و لذا هیچ سیاست، شرکت، فعال تجاری، سرمایه گذار و یا نظامی نمی تواند از چنین سرمایه ای چشم پوشی کند، این مزیت بایستی با راهکارها، شیوه ها و تاکتیک های منطقی و درستی به تولید ثروت منجر شود.

زمانی با مهم خواندن موضوع ساماندهی مزیتها و مدیریت درست برنامه ها افزود: در شرایط فعلی این مزیت بایستی دوباره به شمال غرب خلیج فارس برگردد تا ارزش اقتصادی چند برابری پیدا کند. در زمان حاضر شرکتهای لجستیک بین المللی که در جبل علی تدارکات منطقه حوزه خاورمیانه و شرق آفریقا را تامین می کنند دیگر برایشان هزینه ی بالای انبار داری، تردد و غیره در دبی مقرون به صرفه نیست و لذا به دنبال یک مکان جایگزین هستند که بتواند خدمات ارزانتر و سهل تری را ارائه کند.

وی اظهار کرد: حدود ۶ کمپانی بزرگ اماراتی برای انتقال سیستم لجستکی شان در امر حمل و نقل از جبل علی به منطقه آزاد اروند به ما مراجعه کرده اند. در این رابطه احیای مزیت از دست رفته این منطقه که به واسطه جنگ از شمال غرب خلیج فارس به جنوب آن منتقل شد، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی اظهار کرد: در میان کشورهای حوزه خلیج فارس شرایط به گونه ایست که عراق کمترین سهم را از سواحل خلیج فارس در شمال غرب آن دارد، اما عراقیها با همکاری سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری اماراتی ها در حال ساخت بزرگترین بندر خلیج فارس در خور عبدالله است ضمن اینکه ساخت ۱۰۰ پست اسکله اقیانوسی در دهانه خور عبدالله را نیز در دست اجرا دارند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند این اقدام عراق را در جهت استفاده از مزیت ذاتی شمال غرب خلیج فارس خواند و تصریح کرد: ما نیز بایستی در جهت استفاده بهینه از فرصتها به طور جدی بکوشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها