«جام‌‌جم» از جزئیات ایجاد اشتغال در دولت سیزدهم گزارش می‌‌دهد

۲.۷۲۱.۰۰۰شغل در هزار روز

رقابت آری تخریب هرگز!

دو قطبی شدن انتخابات از آفاتی است که بارها از سوی مسئولان بلند‌مرتبه نظام بر آن اشاره شده و رقابت سالم بزرگ‌ترین مانع برای رشد این ضرر محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۹۴۰۳
رقابت آری تخریب هرگز!

رقابت سالم احزاب، جناح‌ها و نامزدهای انتخابات جامعه را به سمت تنش سوق نمی‌دهد اما اگر هدف حذف رقیب به هر قیمتی باشد،‌ جامعه دچار تنش شده و به سوی دو قطبی شدن پیش خواهد رفت.

سیدمحسن یحیوی، عضو جامعه اسلامی مهندسین تاکید دارد که نامزدهای انتخابات برای جلوگیری از دو قطبی‌شدن جامعه، باید اخلاق سیاسی را مدنظر قرار دهند و به رقیب خود احترام گذاشته و رقابت سالم را دنبال کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد که اگر همه جناح‌ها در انتخابات نامزد داشته باشند و رقابت سالم و در چارچوب قانون شکل بگیرد و دنبال تخریب یکدیگر نباشند،‌ جامعه دوقطبی نخواهد شد. وی در گفت‌وگو با ما دراین زمینه به سوالاتمان پاسخ داده که می‌خوانید.

تا حدود دو ماه دیگر شاهد برگزاری انتخابات در کشور خواهیم بود، چه نکات کلیدی برای برگزاری هر چه احسن‌تر این انتخابات باید در سطح جامعه دیده شود؟

یک سیاست ثابت نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که از مردمسالاری دینی پیروی می‌کند برگزاری انتخابات و نظرسنجی از مردم در مورد مسائل مهم کشور است. به طور قطع انتخابات ریاست جمهوری آینده، شوراهای شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی ان‌شاءالله با احساس مسئولیتی که در مردم برای تصمیم‌گیری نسبت به آینده‌شان وجود دارد به بهترین نحو برگزار خواهد شد و ان‌شاءالله همگان در روز موعود پای صندوق‌های رای حضور به هم خواهند رساند تا آرای خود را نسبت به کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند خواسته‌های آنان را نسبت به نظام و جامعه برآورده کنند گزینش نمایند و وظیفه شرعی، میهنی و ملی خود را به انجام برسانند. بحث دیگر این‌که کسانی که در این انتخابات قصد دارند به‌عنوان کاندیدا شرکت نمایند باید تلاش کنند تنها به معرفی خود و خدماتی که می‌توانند ارائه بدهند بپردازند و از تخریب دیگر کاندیداها بشدت بپرهیزند و انتخاب را به مردم بسپارند که به فضل‌الهی مردم هوشیار هستند و ثابت کردند در لحظات مهم با شناخت خوبی که از وظیفه خود و کاندیداها دارند انتخاب خوبی را انجام می‌دهند. نکته بعدی دستگاه‌های اجراکننده قانونند که وظیفه‌ دارند به مردم اطمینان بدهندکه ان‌شاءالله انتخاباتی را با صحت و رعایت آرای مردم به سامان خواهند رساند تا همه در پایان از نتیجه کار شادمان و راضی باشند. بحث مهم دیگر نظارت بر انتخابات از ابتدا، یعنی تشخیص صلاحیت کاندیداها چه در مورد ریاست‌جمهوری یا نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و البته میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی است که باید نهایت دقت در تائید صلاحیت آنها به عمل آید که اگر ان‌شاءالله این موارد رعایت شود انتخاباتی پرشور و در حد عالی خواهیم داشت.

برای این‌که انتخابات به عرصه بداخلاقی‌های احزاب، گروه‌ها و افراد تبدیل نشود رعایت چه مواردی ضروری است؟

بنده در جایگاهی نیستم که بخواهم توصیه‌ای بکنم، اما انتظارات مردم از گروه‌ها و احزاب و افرادی که تشخیص مسئولیت دادند که در این صحنه بسیار مهم شرکت کنند این است که رعایت امور اخلاقی را بکنند و تلاش نمایند که تائیدی برای کاندیداهای خود دریافت کنند و از تخریب کاندیداهای دیگر بشدت پرهیز نمایند و درنظر داشته باشند که خداوند ناظر بر همه حرکات ما هست. عدم استفاده از امکانات دولتی برای انتخابات و فعالیت‌های انتخاباتی و وظیفه شرعی و قانونی هر نامزد انتخاباتی است که رعایت این موارد می‌تواند انتخاباتی شایسته را رقم بزند.

میزان مشارکت مردم در هر انتخابات برای جمهوری اسلامی ایران همیشه اقتدار به همراه داشته حضور مردم در انتخابات پیش رو تا چه اندازه بر این اقتدار می‌افزاید؟

در نظامی که مبتنی بر مردمسالاری است، میزان مشارکت نشان‌دهنده میزان اعتماد و دلبستگی مردم به نظام محسوب می‌شود و به فضل الهی در همه انتخاباتی که تا الان داشتیم شاهد بودیم که مردم با حضور بسیار خوبشان پشتیبانی واعتماد خود را به نظام اثبات کردند که به‌طور قطع این پشتیبانی در مذاکرات بین‌المللی و در حضور دیگر کشورها در مواقع حساس از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده است. بر این اساس مردم با همان احساسی که در راهپیمایی 22 بهمن امسال حضور یافتند در انتخابات شرکت خواهند کرد و درجه بالای وابستگی و اعتماد به نظام را به جهان نشان خواهند داد.

در شرایطی که بسیاری از سران قدرت‌ها درصدد هستند وجهه ایران را تخریب کنند این انتخابات چقدر می‌تواند تصویری مناسب از جمهوری اسلامی را برای جهانیان به نمایش بگذارد؟

همان‌طور که عرض کردم میزان مشارکت، میزان دموکراتیک بودن انتخابات را نشان خواهد داد و تعیین‌کننده است، به‌طور قطع در انتخابات پیش رو ما شاهد سمپاشی‌های رسانه‌های بین‌المللی، رسانه‌های دیجیتال و دیگر رسانه‌ها در مورد کل نظام خواهیم بود اما به فضل الهی کمترین مردم به این شایعات و تخریب‌ها اهمیت می‌دهند و ان‌شاءالله با حضور یکپارچه‌ خود نشان می‌د‌هند که اعتقادشان به نظام با این سمپاشی‌ها ذره‌ای تغییر نخواهد کرد.

احزاب و گروه‌ها با توجه به اهمیت امر انتخابات باید چه شرایطی را رعایت کنند تا با حفظ وحدت، از دوقطبی شدن انتخابات پرهیز شود؟

این یکی از همان مسئولیت‌هایی است که گروه‌های سیاسی باید به آن احترام بگذارند و رقابت را الگوی رفتاری خود قرار دهند و بشدت از تخریب رقیب دوری کرده و از دوقطبی کردن صحنه انتخابات شدیدا بپرهیزند. به طور قطع رقابت‌ها در مطرح کردن خود و عرضه کردن کاندیدای هریک از گروه‌ها، بدون تخریب کاندیداهای دیگر گروه‌ها‌ می‌تواند ما را از دو قطبی شدن دور کند.

ضمیمه جام سیاست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها