بعد از گذشت بیش از 24 ساعت از مراسم اسکار و البته گسترش عجیب فضاهای مجازی چیزی برای روزنامه های چاپی برای اطلاع رسانی اسکار باقی نمانده است، حالا اتفاقا برای دوستداران سینمای ایران که تقریبا تمام مراسم و عکس ها و حاشیه های اسکار را دیده اند چالش روزنامه های چاپی در چگونگی انتشار این عکس ها و حاشیه ها جذاب تر از خود مراسم است.
کد خبر: ۱۰۰۷۱۲۱
از چالش عکس تا خبرهای سوخته/ زحمت انوشه انصاری برای گرافیست ها

به گزارش جام جم آنلاین عدم حضور اصغر فرهادی در مراسم اسکار اولین چالش روزنامه های ایران است، چرا که باید حالا برای تهیه عکس یا از عکس های اسکار چهار سال پیش او استفاده کنند که خب کمی غیر عادی است ( روزنامه ندای اصلاحات) ، یا رو بیاورند به عکس های تولیدی خودشان از این کارگردان یا طرح های گرافیکی از او و یا تصاویری از فیلم فروشنده که تعدادی از روزنامه این تصمیم را گرفتند (شرق، هفت صبح، ایران ، جام جم و ...) و یا با انتشار عکس هایی از مراسم امسال و دو نماینده کارگردان ایرانی به جنگ چالش چگونگی انتشار آن بروند و خلاقیت خودشان را به رخ بکشند.

آنها که از کنار اسکار گذشتند
هر چند کسب جایزه اسکار برای سینمای ایران طبیعتا باید اتفاق خبری مهمی باشد اما برخی از روزنامه ها ترجیح دادند از کنار این خبر به آرامی بگذرند. چرا که درباره اسکار فیلم «فروشنده» و همه حواشی اش تنها انتشار خبر می توانست موضع روزنامه را نسبت به این اتفاق معلوم کند. همین موضوع بود که برخی از روزنامه ها دوست نداشتند چندان در این مورد موضع گیری کنند. یکی از مهم ترین این روزنامه ها که هیچ تیتری از این خبر در صفحه یک خود ندارد روزنامه «جمهوری اسلامی» است. هیچ خبر و تیتر و یادداشتی در صفحه یک این روزنامه از مراسم اسکار نمی توان یافت که خب در نوع خود بسیار جالب توجه است.البته روزنامه «رسالت» هم روزنامه مهم دیگری است که از کنار این ماجرا به آرامی گذشته است. در صفحه اول روزنامه «19 دی» هم هیچ خبر و عکسی از اسکار نیست که خب این روزنامه چندان در پیشخوان هم دیده نمی شود و بالاخره روزنامه اطلاعات است که در صفحه اول خودش تیتر بسیار کوچکی دیده می شود که تیتر یادداشتی است درباره اسکار با این عنوان: «اسکار در اسکار».

ترامپ همپای اسکار
اسکار امسال برای سینمای ایران هم پرحاشیه بود. از فرمان ضد مهاجرت دونالد ترامپ بگیرید تا انتقاد بسیاری از اهالی سینما به فیلم فرهادی و بعد تصمیم او برای نرفتن به امریکا. همه این حاشیه ها بود که کلیدواژه «ترامپ» را هم به تیتر روزنامه های ایران آورد تا همپای اسکار در تیترها کاربرد داشته باشد.
روزنامه جام جم با انتخاب تیتر «روسیاهی ترامپ در شب درخشش سینمای ایران» موضع روشنی در این ماجرا گرفت. تیتری که در کنار عکسی از فیلم فروشنده نشسته بود.
روزنامه هفت صبح تیتری یک کلمه ای انتخاب کرده است: «استراتژیست». البته تیتر دوم یا زیر تیتر آن موضع این روزنامه را معلوم می کند: « چگونه اصغر فرهادی هوشمندانه و دقیق قدم به قدم تا فتح اسکار دوم پیش رفت». این تیتر و زیر تیتر نه شعف برنده شدن اسکار را در خود دارد ( مثل بسیاری از روزنامه ها) و نه موضعی سیاسی در دلش دارد. بلکه «هفت صبح» با انتخاب این تیتر در کنار عکسی مرموز و جدی از فرهادی معتقد است که رندی این کارگردان در کسب اسکارش بسیار تاثیر بیشتری داشته است تا فیلمش.
«آفتاب یزد» مثل خیلی از روزنامه های دیگر دست به دامان نرم افزار فتوشاپ شده است تا عکسی سه ستون در نیم تای اول خود از انوشه انصاری را بتواند چاپ کند. «دیپلماسی فرهنگی» تیتری است که این روزنامه انتخاب کرده که نه خبری است و نه خلاقیتی در آن دیده می شود.
«اسکار فرهادی در دستان انوشه انصاری» تیتر بی حال دیگری است از روزنامه آرمان. هر چند این روزنامه با کراپ کردن عکس انوشه انصاری و فیروز نادری کمی خلاقانه عمل کرده است تا بتواند عکس این دو را در حجم قابل توجهی در صفحه اولش منتشر کند.

روزنامه اعتماد شاید تنها روزنامه مهم پیشخوان مطبوعاتی باشد که عکسی از این مراسم یا عکسی مربوط به ابن خبر را در صفحه یک خود ندارد. هر چند تیتر اول این روزنامه مربوط به اسکار است. اعتماد تیتر زده است: «طلوع صبح در بامداد اسکار»
«اسکار بدون ویزا» شاید یکی از بهترین تیترهایی باشد که هم موضع روزنامه را در این باب مشخص می کند و هم کوتاه و خوشخوان است. روزنامه ایران در کنار طرحی گرافیکی از اصغر فرهادی این تیتر را انتخاب کرده است.
روزنامه بهار عکسی از فرهادی را در کنار پوستر فیلمش انتخاب کرده و تیتر زده است: اسکار صلح
عکس یک روزنامه تماشاگران هم عکسی با نمایی متفاوت از حضو دو نماینده اصغر فرهادی روی سن اسکار است با تیتر جالب « اسکاری از فضا» که اشاره به تخصص هر دو نماینده فرهادی در این مراسم دارد.
روزنامه جوان عکسی از فرهادی را رو به روی ترامپ قرار داده و تیتر زده است: «اسکار سیاسی ترامپ» که خب موضعی کاملا روشن دارد . هر چند زیر تیتر این روزنامه همان موضع قابل پیش بینی را نشان می دهد.« فروشنده اصغر فرهادی در جو ضد ترامپی آمریکا برنده اسکار شد» موضعی که بسیاری از روزنامه های دیگر هم داشتند. اینکه جو علیه ترامپ در موفقیت فیلم فروشنده تاثیر بسیاری داشته است.
هر چند روزنامه کیهان همین موضع را با انتخاب تیتر تندتری اتخاذ کرده است. تیتری برای یادداشتش که البته از همان تیتر می شود حدس زد یادداشت چگونه است. کیهان تیتر زده است: « فروشنده چه فروخت تا اسکار بگیرد؟»

روزنامه شرق تیتر اول خود را همراه با عکسی از اصغر فرهادی به این موضوع اختصاص داده و نوشته است : «اسکاری علیه راستگرایان افراطی» این روزنامه پرونده مفصلی از یادداشت ها و اظهارنظرها درباره این موضوع تهیه کرده است.
شهروند تیتر خوب «جایزه ای علیه دیوار» همراه با عکسی از اصغر فرهادی برای این اتفاق انتخاب کرده است. تیتری که هم خلاقیت در آن وجود دارد و هم موضعی روشن.
روزنامه صبح نو هم خلاقیت جالبی در انتخاب عکس این مراسم به خرج داده است. این روزنامه تصویر جایزه اسکار را در دست انوشه انصاری کراپ کرده است و تیتر زده است: «با تشکر از ترامپ» این روزنامه هم از این اسکار خرسند به نظر نمی رسد!

در هیاهوی داغ رقابت های جام باشگاه های آسیا روزنامه پیروزی تنها روزنامه ورزشی ایران بود که با انتشار عکسی از انوشه انصاری و فیروز نادری در صفحه اول خود به خبر برنده شدن فیلم فروشنده واکنش نشان داد. این روزنامه درست در روز یک بازی مهم و البته حواشی بسیار زیاد پیرامون تیم پرسپولیس برای اسکار تیتر زد : خواب بر ایرانی ها به عشق اسکار حرام شد»

و روزنامه های دیگر
ابتکار: «هنر علیه سیاست»
ابرار: «دومین هدیه فرهادی به سینمای ایران»
وقایع الاتفاقیه: تحقیر ترامپ
وطن امروز: هالیوود علیه ترامپ، ترامپ علیه هالیوود
دنیای اقتصاد: شوک اسکار به ترامپ
هنرمند: اسکار باورنکردنی
همشهری: ایرانی ترین شب اسکار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
شما
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
۰
۰
آخه عزیز من دنبال چی میگردی از پول بیت المال تبلیغ برای كی میكنی این انوشه چه افتخاری برای ایرانیهاست با اون سر ووضعی كه داره انگار مسوولی كه این شكل قیافه هارو تبلیغ میكنه یا با اینها همسوست ویا نادان والا اینگونه تیترها بهیچ وجه كمك به فرهنگ اسلامی كه خونهای بسیاری برای احیای آن ریخته شده وفلسفه وجودی نشریاتی چون جام جم هم تبلیغ همان فرهنگ است نمیكند . دوستدار جام جم.
حالا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
۰
۰
برید سابت ناسا بخونیدانوشه فضانورد نیست بلكه فضا پیماست یعنی باپرداخت هزینه سفر به فضا رفته.بالاخره یه مدت هم اینطوری مشغول میشیم تا بعد خدا بزرگه.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها