یک نماینده مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

مواضع ترامپ روانی، ارزش پاسخ دادن ندارد

بعد از روی کارآمدن ترامپ چند ابهام در سیاست خارجی آمریکا به وجود آمد، اما بتدریج رویکرد سیاست خارجی ترامپ روبه آشکار شدن است.
کد خبر: ۹۹۷۸۱۳
راهکار مقابله با ستیزه‌جویی ترامپ

یکی از این رویکردها درباره تیم اجرایی وی است که مشخص شد افرادی را انتخاب کرده است که دارای سابقه نظامی و رویکردهای ضدایرانی و طرفداری از رژیم صهیونیستی هستند. موضوع بعدی مسئولیت آمریکا در قبال جامعه بین‌المللی بود که به نظر می‌رسد با توجه به این‌که رویکرد ترامپ تجاری‌سازی امنیت است اقداماتی را انجام می‌دهد که منافع اقتصادی برای آمریکا در پی داشته باشد، بنابراین اگر هزینه‌ها روبه افزایش باشد از ایفای تعهداتش سر باز می‌زند، بنابراین آن‌طور که اشتاین مایر، وزیر خارجه پیشین آلمان هم مطرح کرده با آمدن ترامپ نظم قدیمی جهانی به پایان رسیده و جهان به سمت دورانی پرآشوب در حرکت است.

رویکرد ترامپ اصولا تجارت‌مآبانه است؛ به گونه‌ای که بر مبادله تاکید می‌کند، این درحالی است که اصولا دیپلمات‌ها بر روابط متمرکز هستند، بنابراین رویکرد معامله‌گرایانه ترامپ مبتنی بر سود و زیان است.

با توجه به ویژگی‌های شخصیتی ترامپ که از نظر روان‌شناسان دچار اختلالات درمان‌ناپذیر از قبیل خودشیفتگی، روان‌پریشی، رفتارهای تهاجمی، ضداجتماعی و رفتارهای هیجانی است، مسلما این امر بر تصمیمات و مواضع ترامپ تاثیرگذار است. اولین اقدام ترامپ ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور به آمریکا بود که می‌توان آن را در همین چارچوب ارزیابی کرد. همچنین ترامپ اقدام به محدودیت معامله با شرکت‌های ایرانی کرده است که نشانگر این است که ترامپ رویکرد تهاجمی ضدایران را در پیش گرفته است.

با توجه به انتقال پرونده ایران از وزارت خارجه آمریکا به شورای امنیت ملی این کشور به نظر می‌رسد ترامپ درصدد امنیتی کردن مسائل ایران بویژه برنامه هسته‌ای ایران است، بنابراین با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد خنثی کردن سیاست‌های ترامپ از طریق دیپلماسی عاقلانه، هوشمند و متوازن از طریق تقویت چندجانبه‌گرایی و تنش‌زدایی با قدرت‌های منطقه‌ای و افزایش قدرت ائتلاف‌سازی امکان‌پذیر است، باید بتوانیم از فرصت همکاری اروپا با ایران و شکافی که بین مواضع اروپا و آمریکا به وجود آمده حداکثر استفاده را داشته باشیم، با توجه به تلاش‌های ترامپ برای مهار چین، تعاملات را با چین افزایش دهیم. باید در مقابل رویکرد ترامپ، رویکردی منطقی درپیش بگیریم؛ به نحوی که موجب افزایش هیجان در فضای مناسبات بین‌المللی نشود و بتوانیم به مدیریت تحولات بپردازیم .

مسلما تعاملات ایران با 1+5 در قالب برجام دلیل بر این نیست که آمریکا دشمنی‌ها و خصومت‌هایش را کنار بگذارد و بدعهدی‌های خود را نسبت به ایران تداوم نبخشد، آمریکا به دلیل این‌که ایران با رژیم صهیونیستی در تضاد و تعارض است با کشورمان مشکل دارد و ترجیح می‌دهد اتحاد راهبردی خود را با رژیم صهیونیستی و مواضع خصمانه خود را در قبال ایران تداوم ببخشد و در این راستا از هر فرصتی برای کارشکنی در ایفای تعهداتش استفاده می‌کند، بنابراین رویکردهای ترامپ در راستای همان سیاست قدیمی دشمنی آمریکا با ایران است.

دکتر محمدرضا دهشیری - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها