نهضت وانت‌سازی از خودروهای سدان چند سالی است که در کشورمان رونق گرفته است.
کد خبر: ۹۹۷۱۱۱
طنز/ سدان‌هایی که وانت شدند! +عکس

به گزارش جام جم آنلاین، نهضت وانت‌سازی از خودروهای سدان چند سالی است که در کشورمان رونق گرفته است. اگرچه شروع این نهضت با فیس‌لیفت!! وانت پیکان که بصورت اصولی توسط گروه روتس طراحی و تولید شده بود همزمان گردید و در واقع به تغییرات اندک در دماغه خودرو و داشبورد و استفاده از قطعات مدل جدید سواری‌پیکان به ثمر نشست اما در سال‌های اخیر عدم سرمایه گذاری کافی برای تولید پلتفرم‌های جدید ، سودجویی و اشتهای بازار برای وانت‌های سبک عاملی شد تا نبوغ و استعداد خودروسازان ایرانی در این عرصه جدید شکوفا شود!

با هم به تماشای تصاویری از سدان‌هایی می‌نشینیم که وانت شدند!

این تصویر نخستین مدل از وانت پیکان را نشان می‌دهد که توسط شرکت ایران‌ناسیونال تولید شد و بیشتر قطعات بدنه و تزئینات داخلی آن متعلق به هیلمن مینکس بود. هیلمن مینکس در واقع مدل ارزان‌تر هیلمن هانتر بود که رنگ و لعاب کمتری داشت!

پس از تغییر چهره پیکان و استفاده از برخی قطعات دوج-کرایسلر پولارا یا همون هیلمن اونجر ظاهر وانت پیکان همه به این شکل درآمد! (دماغه خودرو و مجموعه تزئینات داشبورد متعلق به دوج پولارا است.) البته در گذر زمان از صندلی ، قالپاق ، آینه و چراغ‌های عقب جدید نیز استفاده گردید. همزمان با انژکتوری شدن پیشرانه پیکان ، وانت آن نیز از این امر مستثنی نشد اما پس از چندی از پیشرانه بهینه شده! OHV برای آن استفاده شد.

سال‌های بعد و با پیشرفت روزافزون صنعت مونتاژ خودروی ایران وانت پیکان نیز به تیغ جراحان داخلی سپرده شد تا سپر و چراغ‌هایش اینگونه دگرگون شود! (در حاشیه استفاده از آینه ها با قابلیت تنظیم از داخل و انتقال ترمز دستی به کنسول وسط!)


اما در آن طرف میدان رقبا هم بیکار ننشسته و دست بکار شدند! طرح اولیه وانت پراید به همت جمعی از متخصصان کشورمان با استفاده از درب صندوق و چراغ عقب پراید هاچبک کلید خورد. (تصویری از شادی متخصصان از نتیجه مطلوب تست دنده عقب وانت پراید!)

وانت پراید از نگاهی دیگر

تصویری از ابراز خشنودی متخصصان به سبب اثبات کارآیی وانت پراید!

و در نهایت وانت پراید 151 پا به عرصه گذاشت.


در حالی که خودروی نوستالژیک پیکان با شعار "پیکان ارابه ای بود که صنعت خودرو ایران بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه می‌رود تا نظاره گر اعتلای این صنعت کشور باشد" از خط تولید خارج شده بود ، فشارها برای خروج وانت پیکان نیز افزایش یافت. به همین دلیل متخصصان تلاش‌ها را برای ساخت وانت جدید از خودروی پژو ROA ! آغاز نمودند. (نکته تصویر توجه متخصصان و مسئولین و وفادار ماندن به اصول پژو و استفاده از چراغ های عقب فابریک GLX) البته این وانت هیچ‌گاه افتخار تولید و خدمت رسانی را پیدا نکرد.


پیکاپ سمند! جلوه ای از زیبای یک پیکاپ با رینگ های اسپرت که البته مانند هر طرح مفهومی دیگری برای اثبات توانایی متخصصان بود و هیچ وقت تولید نشد.


اما در نهایت تلاش قطب خودروسازی کشور به ثمر نشست و وانت جدیدی در کالبد پژو پارس متولد شد و نام آن را آریسان انتخاب کردند. نکته قابل توجه این بود که متخصصان موفق شدند مخزن گاز این خودرو را زیر کفه بار آن تعبیه کنند ولی کماکان از پیشرانه OHV پیکان استفاده گردید تا روح پیکان شاد باشد!

تصویری از آریسان پس از مدتی استفاده که معلوم نیست به چه دلیل دچار این مشکل شده است.


پس از این که متخصصان به مرحله خودباوری رسیدند تصمیم گرفتند کار را بر روی خودروی تیبا آغاز کنند. به همین منظور دست به کار شدند و همانگونه که در تصویر می‌بینید با برش قسمت‌هایی از خودروی تیبا و جوش دادن ورق آن گالوانیزه این پروژه کلید خورد.


به عنوان تصویر آخر اثر هنری یکی از شهروندان خوش ذوق را ملاحظه می‌کنید که خودروی رنو سپند2 را به یک وانت جمع و جور و مناسب محیط شهری تبدیل کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
داود
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
۱
۱
واقعا" متحیرم كه چرا خودروسان بزرگ دنیا از این نبوغ ایرانیها استفاده نمی كنند؟
Saeed.G
France
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
۰
۱
بازم بگید ما نمیتونیم،واقعا اشك تو چشام جمع شد آفرین به این نبوغ و متخصصان خودروسازی ما!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
۱
۱
وقتی مردم قدرت انتخاب نداشته باشند همین میشه دیگه
هیچ كس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
۰
۰
خیلی هم خوب

نیازمندی ها