نمایش فیلم‌های جشنواره در سینماهای مردمی از امروز آغاز می‌شود

تعظیم سینما به شهدای آتش‌نشان

گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان فاجعه پلاسکو و شهیدان مرزبان، بزرگداشت چهار سینماگر، سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خیر مقدم طولانی رئیس سازمان سینمایی، اجرای موسیقی توسط علیرضا قربانی، اهدای اولین سیمرغ‌ها و حضور بچه‌های قد و نیم قد و جیغ‌ها و گریه‌های هر از گاهی آنها! از جمله مهم‌ترین بخش‌ها و رخدادهای مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بود.
کد خبر: ۹۹۶۱۶۴
تعظیم سینما به شهدای آتش‌نشان

به گزارش جام‌جم، در یکی از اتفاقات نادر و البته خوشایند، مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر تقریبا بدون تاخیر و راس ساعت 19 شامگاه شنبه در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران با حضور چهره‌های سینمایی و برخی مدیران فرهنگی و سینمایی و اصحاب رسانه آغاز شد و در زمانی معقول و پس از دو ساعت و نیم به کار خود پایان داد.

پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، احسان کرمی، مجری مراسم روی صحنه آمد و ضمن اظهار تسلیت برای درگذشت کاظم افرندنیا، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران، یادی از آتش‌نشانان و مرزداران جان برکف و فداکار کشورمان کرد که اخیرا حوادث رخ‌داده برای آنها جامعه را متاثر و غمگین ساخت.

در ادامه و پس از پخش کلیپی درباره شهدای آتش‌نشان در حادثه اخیر ساختمان پلاسکو، محمد حیدری، دبیر جشنواره طی سخنان کوتاهی گفت: مراسم جشنواره فیلم فجر را با یاد جان‌فشانان آتش‌نشان و مرزداران آغاز می‌کنیم. امیدواریم سال جدید، سال خوبی برای سینمای ایران باشد؛ سال نوی سینمای ایران مبارک.

سپس با حضور سیدرضا صالحی‌امیری وزیر ارشاد، حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی و حجت‌الاسلام مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از خانواده شهید کنعانی، شهید مرزبان با اهدای لوح تقدیری، تجلیل شد.

گرامیداشت شهدای آتش‌نشان

در ادامه امیر مهدیان، آتش‌نشانی که در حادثه اخیر پلاسکو مصدوم شد، روی صحنه آمد و گفت: من شاهد پرپر شدن گل‌ها بودم و این چند روز آواربرداری، مثل تفحص شهدا بود. اما حضور و کمک مردم باعث دلگرمی و تسلای خاطر ما بود. ما این شغل را انتخاب کردیم و باز هم جانمان را برای شهروندان می‌گذاریم، اما امیدوارم همه ایمنی را رعایت کنند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

در این بخش جمعیت حاضر در سالن، برای ادای احترام به شهدای آتش‌نشان ایستادند و صلوات و فاتحه‌ای نثار آنها کردند.

بزرگداشت محمد کاسبی

بخش بعدی مراسم به بزرگداشت محمد کاسبی، بازیگر آثاری چون پدر، خوش‌رکاب و حمله به اچ‌3 اختصاص داشت. مجید مظفری، مدیر کاخ مردمی جشنواره و همایون ارشادی برای تجلیل از او روی سن آمدند و سیمرغ بلورین و لوح تقدیری را به محمد کاسبی اهدا کردند. در این بخش از همسر کاسبی هم با اهدای لوح تقدیری، قدردانی شد.

خیر مقدم مفصل ایوبی

رئیس سازمان سینمایی قرار بود در این مراسم صرفا خیرمقدمی کوتاه به حاضران بگوید، اما وقتی پشت تریبون قرار گرفت، سخنش به درازا کشیده شد.

حجت‌الله ایوبی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: امسال چهارمین سالی است که برای برگزاری جشنواره در خدمت شما هستم. روزهای اول بسیار سخت بود. چقدر شمس و مولانا خواندم تا شما را امیدوار کنم. اصناف سینمایی چندین پاره بودند، مخاطبان سینما زیر خط فقر قرار داشتند، اما امروز با فهم متقابل شما، جشنواره امسال جشنواره سینمای امید است و سینمای امید تحقق پیدا کرده است.

او افزود: در فیلم‌های سینمایی امسال امید موج می‌زند و فیلم‌های اجتماعی زیاد است. جوانان فیلم‌های ساده و کم‌هزینه ساخته‌اند و همچنین در فیلم‌های دفاع مقدس، خواهران و مادران شهید را به تصویر کشیده‌اند. یقین دارم مردم از دیدن این فیلم‌ها لذت خواهند برد، همان‌طور که رهبر انقلاب پشتوانه ما در سینما بودند. ما باید قدر سینما را بدانیم، چراکه سینما از جلوه‌های قدرت ماست.

بزرگداشت سیدغلامرضا موسوی

بزرگداشت دوم این مراسم مربوط به سیدغلامرضا موسوی، تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و فیلم‌هایی چون آفتاب‌نشین‌ها، بغض و من مادر هستم بود. این بخش با حضور فرشته طائرپور و محمدمهدی دادگو، دو نفر از تهیه‌کننده‌های سینما برگزار شد. موسوی همراه همسرش روی سن حاضر شد.

سخنرانی وزیر ارشاد

در بخش بعدی سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سخنران اصلی مراسم روی صحنه آمد و در بخشی از سخنانش گفت: جشنواره فیلم فجر یادآور نشاط و تحرک و پویایی و امید است. سینمای ایران امروز زبان گویا و موثر جامعه‌ای است که در تحولات دهه چهارم انقلاب بیش از هر زمان دیگری رویکرد اجتماعی و جامعه‌محور دارد. مسائل اجتماعی و آلام جامعه در آینه سینما آشکار و هویداست. اقبال گسترده به سینما نشان می‌دهد امروز توجه به این هنر به یک نیاز اجتماعی تبدیل شده است. افزایش مخاطبان و میزان بالای تولید و فروش در سینما در سال‌های اخیر موید این مطلب است.

اهدای اولین سیمرغ‌ها

در ادامه محمد حیدری، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) و جواد جلالی (عکاس و فیلمبردار سینما) برای اهدای نخستین سیمرغ‌های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر روی صحنه آمدند. روح‌الله موحدی برای ساخت آنونس فیلم سیانور، برنده سیمرغ بلورین و لوح تقدیر در بخش اقلام تبلیغاتی شد. نکته جالب دراین خصوص حضور بهروز شعیبی، کارگردان سیانور در میان هیات داوران بود!

در بخش پوستر هم لوح تقدیر و سیمرغ بلورین به طاها ذاکر برای فیلم فصل باران‌های موسمی (مجید برزگر) رسید. مریم تخت‌کشیان هم موفق شد دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین بهترین عکس را برای فیلم نیمرخ‌ها (زنده‌یاد ایرج کریمی) دریافت کند.

اجرای علیرضا قربانی

در بخش بعدی علیرضا قربانی، خواننده نام‌آشنا و موفق کشورمان روی صحنه آمد و با همراهی گروهش، سه قطعه موسیقی را برای حاضران اجرا کرد.

بزرگداشت تورج منصوری

برای بزرگداشت تورج منصوری، مدیر فیلمبرداری باسابقه سینمای ایران و آثاری چون هامون، قارچ سمی، جرم و پل چوبی، محمود کلاری (مدیر فیلمبرداری) و ایرج رامین‌فر (طراح صحنه و لباس)، روی صحنه آمدند. همچنین از پسر و دختر تورج منصوری هم دعوت شد تا در این بخش حاضر باشند. منصوری وقتی برای دریافت سیمرغ بلورین و لوح تقدیر روی صحنه آمد، از مردم خواهش کرد ساختمان پلاسکو را فراموش نکنند.

بزرگداشت فرهاد توحیدی

آخرین بزرگداشت مراسم افتتاحیه مربوط به فرهاد توحیدی، فیلمنامه‌نویس آثاری چون مرد عوضی، دنیا، پاداش سکوت و شهر موش‌ها2 بود. فیلم کوتاهی که در آغاز این بخش درباره او و با حضور این نویسنده به نمایش درآمد، تماشایی‌تر از فیلم، بزرگداشت‌های دیگر بود. تصاویری که توحیدی را در زادگاهش رشت نشان می‌داد و بامزه‌تر این‌که موسیقی بانشاط گیلانی هم آن را همراهی می‌کرد.

در ادامه همین بخش، شادمهر راستین (فیلمنامه‌نویس) و شهرام اسدی (کارگردان روز واقعه) برای تجلیل از توحیدی روی سن آمدند. توحیدی پس از این‌که با همسرش روی صحنه حاضر شد، از احسان کرمی اجازه گرفت که کمی بیش از حد معمول حرف بزند و مقداری گلایه کند. بخشی از حرف‌های فیلمنامه‌نویس توکیو بدون توقف و امکان مینا از این قرار است: من 40 سال پیش با محمد کاسبی همکلاس بودم، همین‌طور با جهانگیر کوثری که او هم اینجاست. از محمد حیدری و دکتر ایوبی تشکر می‌کنم. از همسرم که همای سعادت زندگی من است، از پسر هنرمندم که موثر است، از مادرم که انرژی مثبتش همیشه همراه من است و برای موازنه از مادر همسرم هم که او هم در سالن حاضر است، تشکر می‌کنم!

توحیدی ادامه داد: اظهار تاسف می‌کنم از این‌که برخی از بزرگ‌‌ترین سینماگران ایران که فیلم داشتند، در جشنواره نیستند و بخصوص یکی از با فضیلت‌‌ترین سینماگران ایرانی، کیانوش عیاری.

این فیلمنامه‌نویس خطاب به وزیر ارشاد گفت: آقای وزیر خودم را خادم سینمای ایران می‌دانم. دلمان می‌خواهد مانند سازمان نظام پزشکی، یک سازمان نظام صنفی هنر داشته باشیم، زیرا صنعت با خود فرهنگ متابعت از قانون می‌آورد. به عنوان یک فعال صنفی عرض می‌کنم وقتی صنعت بیاید، انحصار شکسته می‌شود. به موجب قانون، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی بزرگ‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در سینماست. از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطالبه می‌کنم این حق را به خارج از سینما تفویض نفرمایید. اقتدار خود را به عنوان وزیر فرهنگ ناشی از اقتدار هنرمندان کشور بدانید.

احسان کرمی در این مراسم همچنین در دو لحظه مجزا، یکی در اواسط برنامه و یکی در پایان از حاضران خواست تا صدیقه کیانفر، بازیگر پیشکسوت و اصغر شاهوردی، صدابردار سینمای ایران که چند سالی است به دلیل تصادف، خانه‌نشین شده و قادر به فعالیت نیست - که هر دو در سالن حاضر بودند - را تشویق کنند.

کرمی همین‌طور در جایی از مراسم با لحن طنز به جیغ و گریه بچه‌های قد و نیم‌قد حاضر در سالن واکنش نشان داد و گفت: چه گریه غمگینی!

واقعا هنوز مشخص نیست که در چنین مراسمی حضور بچه‌ها که طبیعتا تحمل و ظرفیت این برنامه‌ها را ندارند، چه توجیهی دارد و آیا قرار است در روزهای بعدی جشنواره هم شاهد حضور این نوگلان زندگی هنگام نمایش فیلم‌ها در سینمای رسانه (برج میلاد) باشیم؟

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با دبیری محمد حیدری که از روز گذشته با نمایش فیلم‌ها آغاز شده تا 21 بهمن ادامه دارد.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها