تاریخ معاصر ایران

"فرمانفرما" که بود؟

ارامنه سال‌هاست در ایران حضور دارند و بخشی از فرهنگ و تاریخ ایران هستند و در عرصه‌های مختلف فعالیت داشتند.‌ خبرگزاری مهر به مناسبت سال نوی میلادی محبوب‌ترین چهره‌های ارمنی ایران را مرورکرده است.
کد خبر: ۹۸۶۳۱۹

لوریس چکناواریان:‌ استاد چکناواریان یکی از مشهورترین چهره‌های هنری ایران و ارمنستان است. این هنرمند 21 مهر 1316 در بروجرد متولد شد. استاد چکناواریان با هزینه خود ارکسترهای مختلفی را در جهان مانند بریتانیا، آمریکا، کانادا، فنلاند، ارمنستان و تایلند رهبری کرده‌ است. چکناواریان تاکنون با خوانندگانی مانند شهرام ناظری و عبدالحسین مختاباد هم همکاری داشته‌ که به آثار ارزشمندی منجر شده ‌است.

لوریک میناسیان: لوریک میناسیان، بازیگر محبوب سینما و تئاتر متولد 1322 در تبریز است. پدر این هنرمند آرمان هوسپیان نیز از بازیگران سینمای پیش از انقلاب بوده‌ است. از جمله آثار این هنرمند ارمنی سریال‌های «دلبر آهنی»، «کارگاه شمسی و دستیارش مادام» و فیلم سینمایی «بوی پیراهن یوسف» است. خانم میناسیان در سال 1383 درگذشت.

واروژ کریم مسیحی: کارگردان سرشناس سینمای ایران، متولد 1331 در اراک است. کریم‌مسیحی علاوه بر کارگردانی به عنوان فیلمنامه‌نویس و تدوینگر نیز شناخته می‌شود. از آثار این هنرمند می‌توان به «پرده‌آخر» که برنده هشت سیمرغ بلورین در جشنواره یازدهم فجر شد و فیلم «تردید» نامزد 11 سیمرغ بلورین از جشنواره بیست و هفتم اشاره کرد.

ساموئل خاچیکیان: کارگردان فقید سینمای ایران متولد 1303 در تبریز بود. خاچیکیان به عنوان پایه‌گذار سینمای وحشت و جنایی در ایران شناخته می‌شود که به وی لقب «هیچکاک» سینمای ایران نیز داده شده است. این هنرمند مسیحی در سال 1380 درگذشت. «عقاب‌ها» به کارگردانی او جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است.

لوون هفتوان: لوون هفتوان متولد 1345 در محله حشمتیه تهران است. او بعد از پایان دوره دبیرستان در رشته هنرهای نمایشی وارد دانشگاه تهران شد و در سال 1369 پایان‌نامه خود را براساس نمایش اسب نوشته محمد چرمشیر به اجرا درآورد. آقای هفتوان وقتی در سال 1370 در ارمنستان به سر می‌برد، پاسپورتش را گم کرد و نتوانست به ایران برگردد. به همین خاطر به مسکو رفت تا تحصیلاتش را ادامه دهد. بعد از آن به کانادا مهاجرت کرد و در سال 89 بعد از حدود 20 سال دوباره به ایران برگشت و فعالیت‌هایش را در ایران ازسر گرفت.

زاون قوکاسیان: زاون قوکاسیان متولد 1329 در محله جلفای اصفهان است. او فعالیت‌های سینمایی خود را از سال 1350 آغاز کرد. این منتقد، سردبیر ویژه‌نامه‌ها و فصلنامه‌های گوناگونی نیز بوده ‌است. این هنرمند اول اسفند 1393 درگذشت.

ماهایا پطروسیان: بازیگر محبوب سینمای ایران که توانست در حد یک ستاره در سینمای ایران بدرخشد، متولد 13 دی 1348 است. پطروسیان با فیلم «عشق و مرگ» به سینما معرفی شد و بعد از آن با بازی در فیلم‌هایی مانند «دیگه چه خبر؟» و «پرده آخر» حسابی مشهور و به یکی از محبوب‌ترین بازیگران دهه 70 تبدیل شد. بازی‌های او در قالب نقش‌های طنز به دل بسیاری از مخاطبان نشست.

زویا پیرزاد: نویسنده محبوب ایرانی ارمنی‌تبار متولد 1331 در آبادان است. پیرزاد با اولین رمان بلند خود «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» که قصه یک خانواده ارمنی در آبادان را روایت می‌کرد، جوایز زیادی را کسب کرد و به شهرت و محبوبیت فراوانی رسید. «عادت می‌کنیم» اثر دیگری از این نویسنده‌ است که طرفداران خودش را دارد.

آندرانیک تیموریان: آندرانیک تیموریان فوتبالیست ایرانی و ارمنی‌تبار تیم ملی فوتبال ایران متولد 1361 در تهران است. تیموریان بعد از خداحافظی جواد نکونام بازوبند کاپیتانی تیم ملی را به دست آورد.

ادموند بزیک: ادموند بزیک بی‌شک یکی از محبوب‌ترین فوتبـالیست‌های ارمنی‌تبار فوتبال ایران است که پنج سال حضورش در تیم پرسپولیس خاطرات خوشی را برای قرمزپوشان همراه داشته‌ است.

اوشین ساهاکیان: اوشین ساهاکیان بازیکن ارمنی‌تبار تیم ملی بسکتبال ایران متولد اول فروردین 1365 در اصفهان است. ساهاکیان از جمله نسل طلایی بسکتبال ایران است که توانست افتخارات زیادی را کسب کند.

مارکار آقاجانیان: مربی تیم ملی فوتبال ایران متولد 1344 در تهران است. آقاجانیان سال‌ها در پست مدافع در تیم‌های آرارات، بانک تجارت، بهمن کرج، پاس تهران و شهاب زنجان بازی کرده‌ و در حال حاضر دستیار کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها