کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در روز پرحاشیه مجلس با 154 رای موافق، 76 رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر به تصویب رسید. در حالی که فراکسیون اصلاح‌طلبان صبح دیروز پس از جلسه با مسئولان دولتی تصمیم گرفته بودند به علت تغییرات گسترده کمیسیون تلفیق در لایحه دولت، به آن رای منفی بدهند پس از توضیحات علی لاریجانی رئیس مجلس از این کار منصرف شدند.
کد خبر: ۹۸۰۰۵۸

علی لاریجانی در تشریح چگونگی بررسی برنامه ششم توسعه گفت: روال بررسی برنامه به‌مانند بودجه نیست و امکان ارجاع کلیات آن به کمیسیون وجود ندارد و اگر کلیات برنامه رای نیاورد لایحه به بایگانی می‌رود و دولت دوباره باید لایحه بدهد.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تذکرات و صحبت‌های مشابه نمایندگان درخصوص اشکال در روال بررسی برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: پیشنهاد جدید برای برنامه ششم در صحن امکان طرح ندارد و تنها امکان درخواست حذف وجود دارد. همچنین کلیات این لایحه اگر مورد موافقت قرار نگیرد مانند بودجه به کمیسیون ارجاع نمی‌شود و هر آنچه که تا امروز آمده به بایگانی می‌رود و دولت باید مجدداً برنامه جدید تقدیم مجلس کند و فقط برخی جزئیات در کمیسیون‌ها قابل طرح است.

پس از توضیحات رئیس مجلس، اعضای فراکسیون اصلاح‌طلبان تغییر موضع داده و تصمیم گرفتند به کلیات لایحه برنامه ششم رأی مثبت دهند و جزئیات مدنظر را اصلاح کنند.

در جلسه دیروز ابتدا پنج نماینده موافق و پنج نماینده مخالف کلیات لایحه برنامه ششم نطق کردند و سپس حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق به دفاع از لایحه پرداخت.

به گزارش ایسنا، حاجی‌بابایی که به عنوان نماینده کمیسیون تلفیق برنامه در جریان بررسی کلیات برنامه ششم توسعه در جلسه علنی سخن می‌گفت، اظهار کرد: در جریان بررسی و تدوین برنامه 20 دانشگاه و مرکز علمی با کمیسیون همکاری می‌کردند و 90 درصد از احکام بر اساس پیشنهاد کمیسیون‌ها بررسی شدند و این برنامه با کمک نخبگان و کارشناسان در چهار ماه و روزی 12 ساعت کار تدوین شده است و برنامه‌ای نظام‌مند و منطبق با اهداف کلی کشور است. وی افزود: برنامه ششم بر اساس اقتصاد مقاومتی و رفع محرومیت و مردم محور است و در جهت احیای ارزش‌های اساسی مورد بررسی قرار گرفته و بیش از 90درصد از اعداد و ارقام مندرج در آن بر اساس نظر و خواست دولت تنظیم شده است.

انتقاد نوبخت، پاسخ لاریجانی

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم به عنوان نماینده دولت از اصلاحات گسترده کمیسیون تلفیق در لایحه برنامه ششم انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به نظر می‌رسد اشکالاتی در لایحه برنامه ششم وجود دارد که باید کمیسیون تلفیق آن اشکالات را رسیدگی کرده و برطرف کند.

در واکنش به سخنان نوبخت، لاریجانی رئیس مجلس گفت: مشکل این بود که دولت لایحه برنامه را نداد و لایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه را به مجلس داد.

وی افزود: اگر دولت لایحه برنامه را به مجلس می‌داد این مشکلات پیش نمی‌آمد. برخی استدلال می‌کردند که نیازی نیست دولت لایحه برنامه را به مجلس بدهد اما این حرف که تدوین برنامه جزو اختیارات رئیس‌جمهور است، در نظام مورد قبول واقع نشد و رهبری هم اعلام کردند دولت باید لایحه بدهد.

لاریجانی ادامه داد: بنابراین اگر دولت لایحه برنامه ششم را به مجلس می‌داد قطعا 90 درصد آن با مصوبات کمیسیون تلفیق مشابه می‌شد اما اکنون ایرادات مصوبات کمیسیون تلفیق را می‌توان در صحن علنی مجلس اصلاح کرد.

زیان‌های اقتصادی از تاخیر در تحویل برنامه

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی به خبرنگار ما گفت: برنامه ششم توسعه با بیش از یک‌سال تاخیر به تصویب مجلس رسید و همه بخش‌های اقتصادی کشور با این‌که باید به روز می‌شدند با همان برنامه پنجم کار خود را ادامه دادند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: برنامه‌های اقتصادی و معیشتی یک کشور در قالب برنامه توسعه‌ای به دولت ابلاغ می‌شود، اما تاخیر در تهیه و تدوین آن توسط دولت، زیان‌هایی را به اقتصاد تحمیل می‌کند. وی افزود: زمانی که برنامه ششم توسعه به مجلس داده شد، نمایندگان تاکید می‌کردند چیزی که تحویل شده، برنامه نیست و نیاز به تغییر دارد، اما دولت اصرار داشت که برنامه است و بالاخره با دستور مقام معظم رهبری تغییرات برنامه ششم توسعه توسط مجلس آغاز شد و دیروز به تصویب رسید.

دولت به اجرای برنامه متعهد باشد

دکتر محمدقلی یوسفی، کارشناس اقتصادی به جام‌جم گفت: تاخیر در ارائه برنامه ششم توسط دولت به مجلس باعث می‌شود سیاست‌هایی مانند لایحه بودجه و برنامه‌های دیگر نیز با مشکل مواجه شوند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: البته اگر هم برنامه ششم توسعه سال گذشته تصویب می‌شد اکنون اقتصاد ایران شکوفا نبود.وی ادامه داد: زمانی که اقتصاد ما مشکلات زیرساختی دارد، نمی‌توانیم رفع مشکلات را منوط به برنامه‌هایی کنیم که برخی دولت‌ها نسبت به آن تعهد کافی ندارند و آن را در حاشیه قرار می‌دهند.

یوسفی اضافه کرد: در دولت‌های قبل نیز این موضوع مشاهده می‌شد که برنامه‌های توسعه‌ای سر موقع یا با تاخیر تحویل مجلس می‌شد اما تفاوتی در رشد اقتصادی کشور نداشت.

موافقان کلیات لایحه برنامه ششم

نصرالله پژمانفر

در برنامه ششم توسعه به کاهش بحران آب و ارتقای بخش کشاورزی به عنوان یکی از امتیازات کشور پرداخته شده است همچنین عادلانه کردن نظام حقوق و دستمزدها نیز یکی دیگر از موارد موجود در لایحه برنامه ششم است.

سیدکاظم دلخوش اباتری

باوجود نقص در قانون برنامه ششم که به آن نیز نقد دارم اما بهتر است به کلیات آن رأی موافق داد به دلیل اینکه رأی ندادن به لایحه برنامه باعث ایجاد خلل در بررسی بودجه میشود.

محمدحسین قربانی

به طور حتم کشور باید بر اساس برنامه پیش برود و در این مسیر تدوین قوانین کشور باید طبق سندهای مدیریتی پنجساله صورت گیرد. حال در شرایط کنونی برنامه پنجساله پنجم به مدت یک سال تمدید شد اما قطعا دیگر این قانون قابل تمدید نیست.

شهباز حسنپور بیگلری

به طور حتم در شرایط کنونی رد و مخالفت با کلیات لایحه مربوطه مطلوب نیست زیرا ما هماکنون یک سال قانون برنامه پنجم توسعه را تمدید کردیم و اگر این لایحه مورد تأیید قرار نگیرد، کشور برای یک سال دیگر در بلاتکلیفی قرار خواهد گرفت.

علیرضا سلیمی

در برنامه ششم بخوبی موضوعاتی مانند کشاورزی، نفت، حمل و نقل، ارتباطات، آب، برق، گاز و ساختمان اشاره شده است. در خصوص منابع نیز در بحث تسهیلات بانکی و مسائل صندوق توسعه ملی اشارات خوبی شده است.

مخالفان کلیات لایحه برنامه ششم

محمدعلی وکیلی

روح برنامه قرابتی با سند چشمانداز 20 ساله و سیاستهای اقتصادمقاومتی ندارد. اشکال شکلی از جایی شروع شد که دولت یازدهم با برداشت حقوقی از برنامه ششم توسعه حاضر به ارائه این برنامه نشد.

سیدناصر موسوی لارگانی

عدم شفافیت و نامشخص بودن مواد لایحه برنامه ششم با اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است یکی از مهمترین ایرادات برنامه جامع توسعه است.

حسینعلی شهریاری

زمانی که قوانین بر اساس لایحه دولت و همراهی مجلس در برنامه مصوب میشد 25 درصد اجرایی شد، این در حالی است که در برنامه ششم 110 ماده اضافه شده و دولت اعلام میکند خیلی از این مواد اضافی را قبول ندارد. باید قوانین خاصیت عملیاتی و اجرایی داشته باشد و از توقعاتی که عملیاتی نیست و باعث تنش مجلس و دولت میشود، پرهیز شود.

جلال میرزایی

در برنامه ششم توسعه شاهد برنامه راهبردی نیستیم بلکه در این لایحه به مسائل روزمره اداره کشور پرداخته شده است، به طور مثال برای دولت بار مالی اضافه شده که درآمدی برای آن دیده نشده است.

قاسم احمدی لاشکی

پس از گذشت حدود هفت ماه شاهد آن هستیم لایحهای که توسط دولت ارائه شد و توسط اعضای کمیسیون تلفیق برنامه مجلس بررسی شد، نتوانسته نیاز امروز کشور را به صحن علنی مجلس ارائه دهد. برخی موضوعات آرمانی و تخیلی هستند، این در حالی است که در بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره شده که باید مصوبات به واقعیات نزدیک باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها