بانجی جامپینگ؛ پرش با طعم هیجان

تاکنون به این فکر کرده‌اید که پریدن از ارتفاع 50 متری به‌وسیله طنابی که به شما حس امنیت کامل می‌دهد چقدر می‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد؟ اگر فکر کردید یا به این کار علاقه دارید بانجی‌جامپینگ ورزش شماست.
کد خبر: ۹۷۹۲۴۶
بانجی جامپینگ؛ پرش با طعم هیجان

بانجی جامپینگ رشته‌ای است که در آن هیجان، واژه‌ای که البته در ورزش بسیار آشناست، به اوج خود می‌رسد.

ورزشی که از سال 1979در اروپا آغاز و امروزه در کشورهای مختلف جهان بویژه کشورهایی که دارای پل‌های مرتفع یا ساختمان‌های بلند متعدد هستند فعال است.

این رشته شامل پرش از ارتفاع با طنابی است که حالت ارتجاعی دارد. وسایل مورد نیاز این رشته ورزشی خود طناب است که براساس میزان ارتفاع پرش تنظیم می‌شود و یک پابند که پاها را با هم میزان کرده و با آن می‌بندند و به طناب وصل می‌کنند، کلاه ایمنی هم استفاده می‌شود که البته در ارتفاع خیلی زیاد اثر آنچنانی ندارد.

شروع بانجی جامپینگ

در دهه 1950 میلادی، عده‌ای از جوانان جسور، ورزشی را طراحی و اجرا کردند که توجه همگان را به خود جلب کرد تا جایی که دیوید فردریک اتنبورو، مستند‌ساز معروف، فیلم کاملی از نحوه این بازی و آنها که طراح اولیه آن بودند ساخت.

بعد از پخش فیلم، بانجی جامپینگ رفته‌رفته در تمام دنیا طرفداران بیشماری پیدا کرد تا آنجا که در آوریل 1979، چهار عضو کلوب ورزش‌های خطرناک انگلستان از دو پل کلفتون پریدند و بینندگان را سخت متحیر ساختند.

از آن پس بانجی جامپینگ در سراسر جهان طرفداران بسیاری پیدا کرد و ایران نیز در این میان بی‌نصیب نماند، به طوری که سال 86، باشگاه پرش بانجی جامپینگ در توچال تهران افتتاح شد و در افتتاحیه آن تماشاگران شاهد پرش بدلکار سرشناس سینمای جهان، پیمان ابدی بودند.

در تهران بانجی جامپینگ تنها در مجموعه توچال فعال بوده که البته دو سالی می‌شود که دیگر فعالیتی ندارد. امکانات مجموعه انقلاب هم هست که البته هنوز راه‌اندازی نشده است. در برخی
مراکز استان‌ها مانند همدان نیز این رشته ورزشی فعال بوده است.

حسین طاووسی، رئیس انجمن ورزش‌های تفریحی و مهارت‌های فردی و نمایشی ایران دلیل تعطیلی برخی مراکز این ورزش را نداشتن متولی خاص این رشته می‌داند و می‌گوید: در فدراسیون ورزش‌های همگانی و انجمن مهارت‌های فردی و نمایشی درصدد هستیم که این رشته را زیرمجموعه خودمان بیاوریم. در حال حاضر این رشته ورزشی خوب ساماندهی نشده و جوانان نمی‌دانند کجا مراجعه کنند.

بانجی جامپینگ گران است؟

طاووسی در باره گرانی این رشته ورزشی می‌گوید: بانجی جامپینگ ورزش خیلی گرانی نیست فقط طناب آن حدود 2 تا3 میلیون تومان می‌شود که طنابی مخصوص است. این طناب‌ها در ابتدا ساده بودند، اما بتدریج حرفه‌ای شده و به مرور زمان به طناب‌هایی با درصد کش و الاستیک بالاتر تبدیل شدند که براساس میزان ارتفاع تنظیم می‌شوند.

البته مجموعه‌های تفریحی ورزشی چون توچال و انقلاب این تجهیزات را داشته و قیمت استفاده از امکانات این رشته تفریحی ورزشی در زمان فعال بودن بانجی جامپینگ در ارتفاعات توچال حدود 55 هزار تومان بود که البته گاهی تخفیفاتی هم برای علاقه‌مندان به این ورزش در نظر گرفته می‌شد.

فواید بانجی جامپینگ برای بدن

بالا بردن اعتماد به نفس، تعادل و کنترل حرکات روانی و اعصاب، آزاد کردن انرژی بسیار بالا از فرد پرنده، از بین رفتن ترس از ارتفاع، تجربه شیرین پرواز و سقوط آزاد در فضایی طبیعی و استثنایی و تنظیم سیستم تنفسی، قلبی و عروقی بدن از ویژگی‌های این ورزش مهیج است.

خطرناک است؟

رئیس انجمن مهارت‌های فردی و نمایشی کشور در خصوص خطرناکی این رشته ورزشی نیز می‌گوید: بانجی جامپینگ رشته پرهیجانی است اما پرخطر نیست، زیرا طناب‌های استفاده شده باید استانداردهای ایمنی را داشته باشند، یک بار اشتباه در این ورزش، اشتباه برای همیشه است.

برای نمونه، سال 2015 آمار کشته‌شدگان این رشته از 1280 مورد پرش تنها یک نفر بوده که آن هم خود ورزشکار موارد ایمنی را رعایت نکرده بود.

سرانجام نیز اگر به این رشته ورزشی علاقه داشتید یا امروز علاقه‌مند شدید خبر خوب این‌که جمعه (فردا) از ساعت 8 صبح مسابقات بین‌‌‌المللی پله‌نوردی برج میلاد برگزار می‌شود.

در این مسابقات علاوه بر این‌که افراد بالای 40 سال 1693 پله برج را طی می‌کنند مسابقات بین‌المللی برج میلاد هم برگزار می‌شود. در این مسابقه 9 کشور از جمله استرالیا، آلمان، سوریه، عراق، پاکستان و.... حضور دارند که گروهی از بیس‌جامپینگی‌ها در بالای برج با کایت و چتر پرواز می‌کنند.

ضمیمه چمدان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها