اختصاصی جام جم آنلاین

آیا ترامپ با کلینتون توافق کرد؟

با گذشت 2 هفته از انتخابات ایالات متحده آمریکا و پیروزی باورنکردنی دونالد ترامپ ظاهرا حتی تا ماه ها پس از آغاز رسمی ریاست جمهوری وی بحث و جدل ها ادامه خواهد یافت. چه بسا با توجه به شخصیت ترامپ و نیز افرادی که به عنوان اعضای دولت تاکنون معرفی کرده، بحث و جدل های جدیدی نیز در بگیرند.
کد خبر: ۹۷۱۲۷۷
آیا ترامپ با کلینتون توافق کرد؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از کوریه انترناسیونال، « متشکرم ، دوستان من. ما باختیم و این روز که آخرین روز دوران حرفه ای سیاسی من است ، می خواهم آنچه که را باید گفته شود، بگویم. ما در لبه پرتگاه هستیم. سیستم سیاسی ما ، جامعه ما ، حتی کشور ما امروز در معرض چنان خطری هستند که هرگز در جریان 150 سال گذشته سابقه نداشته است. دونالد ترامپ ، رئیس جمهور منتخب به وضوح اهداف و نیاتش را مشخص کرده است و ادعای خلاف آن غیر اخلاقی خواهد بود.ما باید از همین لحظه برای دفاع از قوانین ، نهادها و ایده آل هایی که اساس کشورمان بر آنها قرار دارد، با هم متحد شویم.»

این چکیده ای از آنچه بود که هیلاری کلینتون باید در روز 9 نوامبر اعلام می کرد. به جای این، او تسلیم شدن را انتخاب کرد:

« ما باید این نتیجه را بپذیریم و به سوی آینده نگاه کنیم. دونالد ترامپ رئیس جمهور ما خواهد شد. ما باید اندیشه باز خود نسبت به وی را ثابت کرده و امکان حکومت کردن را برایش فراهم کنیم. دموکراسی بنیادین ما ایجاب می کند که انتقال قدرت صلح آمیز صورت گیرد. ما به آن احترام می گذاریم و علاوه بر این به آن تعلق خاطر داریم. در ضمن ، دموکراسی ما حکومت قانون، اصلی که بر اساس آن همه ما در حرمت و حقوق برابریم ، همچنین آزادی عقیده و بیان را ایجاب می کند.» هیلاری کلینتون: « من همواره آمریکا را باور دارم ».

چند ساعت بعد، حتی باراک اوباما از خود سازگاری بیشتری نشان داد:

همه ما امروز امیدواریم که وی موفق به جمع کردن اوضاع و اداره کشور شود. انتقال صلح آمیز قدرت یکی از نمادهای دموکراسی ما است. ما در ماه های آینده این را به جهان ثابت خواهیم کرد. ما باید این را به یاد داشته باشیم که در نهایت همه در یک گروه هستیم.

حتی اگر این گفته ها با حسن نیت تلقی شوند ، این فرض پیش می آید که دونالد ترامپ آماده است زمینه تفاهمی را با رقبای متعددش یافته، به قوانین و اصول احترام گذاشته و بخش اعظم نظراتش را که در جریان مبارزات انتخاباتی از آنها دفاع کرده بود ، کنار بگذارد. در نهایت ترامپ می خواهد به عنوان یک سیاستمدار مانند هر سیاستمدار دیگری محسوب شود.

نویسنده : ماشا جیسن

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ناشناس
-
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
۰
۰
از قبل توافق داشت زیرا ...
سیما
-
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
۰
۰
جام جم گزارشت عالی و بی طرفانه بود نه به نفع ترامپ نه هیلاری و نه اوباما.برای همین من گزارش های اختصاصی خارجی شما را دوست دارم.

نیازمندی ها