نامگذاری مناسب معابر حلقه اتصال شهر با مردم

شهر‌ها مجموعه‌ای هستند پویا و زنده. مجموعه‌ای که شهروندان در جریان زندگی روزمره‌شان، کمال، پویایی، ‌توسعه و ثبات را به مدد آن تجربه می‌کنند. در جریان این زندگی مداوم، برای تک‌تک شهروندان هویتی به وجود می‌آید که آن را از زندگی در شهرشان وام گرفته‌اند. هویت در حقیقت تعریفی است که فرد از خود و وجود خودش دارد. شناختی است که از شخصیت خودش به دست می‌آورد و درحقیقت از نظر روانی و رفتاری خودش را در زمان و مکانی معین ارزیابی می‌کند. در حقیقت هویت معمولا در نگرش‌ها و احساسات افراد نمود پیدا می‌کند و شخصیتی که آنها پیدا می‌کنند، جدا از دنیای اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند نیست و در فضایی غیر از این دنیا تعریف نمی‌شود.
کد خبر: ۹۶۹۸۸۶
نامگذاری مناسب معابر حلقه اتصال شهر با مردم

از این نظر شهروندی هم به عنوان هویتی اجتماعی در درون بستری شکل می‌گیرد که نهادها، عوامل محیطی و جغرافیایی، ‌سنت‌ها، ‌تاریخ، ‌فرهنگ، ‌رسوم، و... به آن معنا می‌بخشند. در نتیجه تا وقتی رشته اتصال افراد به این عوامل برقرار و پابرجا باشد می‌توان امید داشت فرد نسبت به شهر خود احساس تعلق کند. نکته مهم اینجاست که هویت، به افراد یک محله و به شهروندان یک شهر احساس همانندی می‌دهد و در آنها ایجاد پیوستگی و اتحاد می‌کند.

از این نظر شهر خوب شهری است که به توسعه و شکل‌گیری هویت شهروندی محله‌ای کمک کند. شهر خوب شهری است که باعث شود مردمش خود را عضوی از آن شهر بدانند و نسبت به آن احساس تعلق داشته باشند. ذکر این نکته ضروری است که هر شهر هویتی دارد که آن را از شهرهای دیگر متمایز می‌کند.

در این میان اسامی‌ای که برای نامگذاری کوچه‌ها، خیابان‌ها، میادین و سایر معابر شهری انتخاب می‌شوند را می‌توان حلقه اتصالی بین شهر و شهروندانش دانست. حلقه اتصالی که کمک می‌کند مردم نسبت به شهری که در آن زندگی می‌کنند احساس تعلق خاطر و رضایت داشته باشند. موضوعی که بار سنگینی را بردوش مسئولان شهری می‌گذارد. چراکه آنها باید با توجه به گذشته، ‌سابقه، فرهنگ وهویت آن شهر و مردمانش اقدام به نامگذاری کنند تا این نام جدید بین مردم پذیرفته شود و در برخوردهای روزمره مورد استفاده قرار بگیرد.

در این میان انتخاب نام مقدس شهدای دوران دفاع مقدس، اقدامی است که از سال‌ها پیش در شهرهای مختلف کشورمان در حال اجراست و با این که هدف اصلی از این کار، قدردانی از خون شهدا و خانواده‌های محترمشان است؛ اما درنگاه دیگر این کار می‌تواند هویتی مشترک را برای مردم یک منطقه به وجود بیاورد؛ هویتی که مایه افتخار است.

دکتر عباس گلدوست

جامعه‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها