کتاب، سنگ بنای فرهنگ و تمدن است و این عنصر اصیل و گرانقـدر، آگـاهی و تـوانـایی را بـه دنبال می‌آورد. در فرهنگ ایرانی و اسلامی به قدر کافی درباره کتاب و کتابخوانی تاکید شده و بیش از 800 بار نام کتاب و دانش و قلم در قرآن کریم آمده است. روایات و احادیث نیز در این‌باره بی‌شمار است.
کد خبر: ۹۶۸۳۶۸
پویش ملی «من کتاب می‌خوانم» در رادیو ایران

اگر یکایک ما در این‌باره ژرف‌نگرانه و به نیکی بیندیشیم، حتما بخشی از کار و کوشش روزانه خویش را به ترویج کتاب اختصاص می‌دهیم.

اهمیت کتابخوانی از آنجاست که فرد کتابخوان و اهل مطالعه به مرور دارای مصونیتی می‌شود که وی را در مقابل انواع امواج ضدفرهنگی و انحرافی واکسینه می‌کند و او دارای قدرت تشخیص و تمییز درست از نادرست خواهد شد. سال‌هاست مسئولان از ترویج مطالعه و کتابخوانی در کشورمان سخن می‌گویند، اما این موضوع مهم در گذر روزگارها و کارهای کم‌تاثیر و جزئی به جایی نمی‌رسد و آمارها همچنان حکایت از پایین بودن سرانه کتابخوانی و مطالعه در کشورمان دارد. تنگناهای اقتصادی هم متاسفانه تاثیر خود را در خانواده‌ها بر بخش مصرف فرهنگی می‌گذارد؛ زیرا مردم عادت نکرده‌اند که نیاز به فرهنگ و محصولات فرهنگی و ارتقای فکری را هم جزو نیازهای اولیه بدانند و در سختی‌ها و فراز و نشیب‌ها از آن کم نگذارند .

ایجاد موج‌های تازه، فراگیر و نوآورانه در حوزه کتاب و کتابخوانی می‌تواند به عنوان راهبرد مورد توجه قرار گیرد و در این راستا، هم‌افزایی رسانه‌های مختلف، سازمان‌ها و نهادها و وزارتخانه‌ها، نخبگان، صاحب‌نظران، روحانیون، هنرمندان، ورزشکاران و همه اقشار مختلف بسیار موثر و سرنوشت‌ساز است. حرکت‌هایی از این دست لازم است فارغ از تعلقات و گرایش‌های جناحی مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد تا بتواند تاثیر لازم را فارغ از شعار برجا نهد. رادیو ایران با توجه به اهمیت بنیادین کتاب و کتابخوانی و تاثیری که در مصونیت‌سازی افراد نسبت به امواج مزاحم و تهاجم فرهنگی دارد و می‌تواند افراد جامعه را در کارزار جنگ نرم و فرهنگی که در جریان است یاری کند، در سیاست‌های خود توجه ویژه‌ای به این امر داشته است. طراحی حرکت‌های فرهنگی گسترده برای کتابخوانی و ادبیات و خط و زبان فارسی از جمله اقدامات رادیو ایران است که به صورت پیوسته برگزار خواهد شد. پویش کتابخوانی در «من کتاب می‌خوانم» رادیو ایران 20 آبان سال گذشته آغاز شد و سبب استقبال کم‌نظیر نخبگان و مردم و مسئولان شد. مخاطبان این شبکه نیز با ارسال فایل‌های صوتی و معرفی و خوانش قسمتی از کتاب‌های مدنظر خود و ارسال آنها به رادیو، تعاملی گسترده را با رسانه رقم زدند و در برنامه کافه هنر و برنامه‌های مختلف، این بسته‌های صوتی پخش شد. از طرفی، اقشار مختلف نخبگان؛ از علما، روحانیون و دانشمندان گرفته تا مسئولان، هنرمندان و ورزشکاران به این حرکت ملی پیوستند و خود را مبلغ و مروج کتابخوانی لقب دادند. ارگان‌های مختلف همچون سازمان محیط‌زیست، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و فدراسیون‌های ورزشی حمایت خود را از این حرکت اعلام کردند و خواستند تا یاریگر موضوع کتابخوانی در کل کشور باشند. پویش کتابخوانی رادیو ایران در اردیبهشت ماه مرحله دوم را با توصیه کتابخوانی برای خانواده برگزار کرد و اکنون مرحله سوم این پویش برپا شده است. در این مرحله از پویش کتابخوانی رادیو ایران نهادها و ارگان‌ها و مراکز مختلفی همچون معاونت فرهنگی شهرداری تهران منطقه 3، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، حوزه هنری و مرکز موسیقی و سرود مشارکت می‌کنند و در ترویج فرهنگ کتابخوانی در حوزه‌های مختلف، رسانه را یاری خواهند کرد. در این دوره علاوه بر ارسال فایل صوتی و پیوستن به پویش کتابخوانی، فعالیت‌های دیگری هم انجام می‌شود؛ از جمله برپایی جلسات کتابخوانی در مهد‌های کودک‌، تبلیغات محیطی و شهری کتابخوانی، جمع‌آوری کتاب برای مناطق محروم و اشتراک‌گذاری کتاب. پویش کتابخوانی رادیو ایران سعی دارد این حرکت استکمالی را در عرصه‌های تازه گسترش دهد و در این راستا از یاری همه ارگان‌ها و مسئولان و مردم عزیز استقبال می‌کند. به خاطر بیاوریم یکایک ما در امر کتابخوانی مسئولیم و باید سهم خویش را در این امر ادا کنیم.

یدالله گودرزی - مدیر فرهنگ و اندیشه رادیو ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها