
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
انسانها در چنین فلسفه و ماهیتی، به شکل دیگری تعریف میشوند؛ یعنی مخاطب تبدیل به رسانه میشود. مخاطب ـ رسانه پدیدهای است که در چنین شبکهای تحت تاثیر فلسفه شبکهای تولید میشود و خودش را در یک اتاق شیشهای فرض میکند؛ اطلاعات در این اتاق شیشهای تولید میشود، یعنی پدیدهها روشن و شفاف هستند و همه میتوانند اطلاعات را ببینند اما چیزی که اهمیت پیدا میکند، تحلیل است؛ یعنی زاویه دید مختلفی که نسبت به اطلاعات پیش میآید.
افراد از زاویه خودشان اطلاعات را میبینند و به تحلیلهایی دست مییابند که ممکن است برای دیگران جذابیت پیدا کند، چون مخاطب ـ رسانه تحلیلها را تولید میکند و نوع نگاه آدمها در چنین فرآیندی با دیگران کاملا متفاوت است. بنابراین تولید اطلاعات و توزیع آن، در جهان شبکهای کاملا در اتاق شیشهای اتفاق میافتد اتاقی که شفافیت و وضوح داشته باشد و بر کسی پوشیده نباشد.
نتیجه این فرآیند، تحلیل اطلاعات به شیوه کاملا شخصی و متناسب با زیرساخت و روساختهایی است که در نتیجه معلومات هر مخاطب ایحاد شده. باتوجه به بروز و ظهور رسانههای ارتباطی متعدد، اعم از وسایل ارتباط جمعی و ابزارهایی که ارتباط خصوصی را فراهم میکنند، دیگر نمیتوان جلوی تولید اطلاعات را گرفت، پیدا کردن اطلاعات درست اهمیت پیدا میکند و ملاک میشود چون هر نوع اطلاعی میتواند در این فضا تولید بشود و هر نوع اطلاعرسانی ممکن است صورت بگیرد.
در این فضا چیزی که اهمیت پیدا میکند، یافتن اطلاعات درست است و این امر زمانی مقدور میشود که مبنای اطلاعات درست باشد، ملاکها و معیارهای مخاطب را برآورده کند، رسانه اعتماد لازم را ایجاد کرده باشد و مخاطب تحلیل درستی از اطلاعات بر مبنای واقعیت داشته باشد؛ به عبارتی حقیقت و واقعیت در این فضا ملاک عمل کاربران قرار میگیرد.
تولید اطلاعات و اخبار در فضای رسانههای مجازی چند برابر میشود. سرعت، صحت و شفافیت در چنین فضایی حرف اول را میزند؛ این شفافیت اطلاعات و گسترش آن در شبکههای اجتماعی در ذات منفی نیست، اما سبب میشود هر پیامی در این فضا لزوما دقیق، درست، عینی و قابل استناد نباشد.
در جهانی که اندیشهاش بر اساس شکلگیری شبکههای فکری انسانی، گسترش پیدا میکند، نمیتوانیم تولید و اطلاعاتمان را محدود کنیم اما میتوانیم روی بینش افراد کار کنیم که به شکل حقیقی و واقعی از اطلاعات و اخبار بهگزینی داشته باشند. این بینش و آگاهی، سواد رسانهای نام دارد و کمک میکند که بدانیم از اطلاعات موجود در فضای مجازی کدام واقعی است و کدام یکی برآمده از اطلاعات ذهنی مخاطب چرا که انسانها برای اقناع خودشان، اطلاعات و تصوراتشان را به اشتراک میگذارند؛ تصوراتی که لزوما صورت عینی ندارند و ممکن است فقط صورت ذهنی داشته باشند.
دکتر شهرام گیلآبادی
مدرس ارتباطات
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: