نسل جدید برنامه‌سازان توانمند رادیویی

با مروری بر اسامی برنامه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی و نیز برگزیدگان ABU Prizes در ده سال اخیر، براحتی می‌توان رشد کمی آثار سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را مشاهده کرد.
کد خبر: ۹۶۱۸۴۹
نسل جدید برنامه‌سازان توانمند رادیویی

در بخش برنامه‌های رادیویی در سال 2006 برنامه صدای شادی در بخش کودک، در سال 2007 برنامه باربی در بخش اطلاع‌رسانی سرگرمی، در سال 2009 برنامه چمچه خاتون در بخش اطلاع‌رسانی سرگرمی، در سال 2013 برنامه‌های ما بازیگریم در بخش برنامه‌های تعاملی و کافه رادیو با اجرای مرحوم مهران دوستی در بخش برنامه‌های شخصیت‌محور و در سال 2016 نیز دو برنامه ارتعاش در بخش برنامه‌های نمایشی از مرکز گیلان و ایرانی آنلاین در بخش تعاملی رتبه برتر را کسب کرده‌اند. ضمن آن که در سال 2010 برنامه دهکده تنهایی در بخش مستند، در سال 2012 فاطمه صداقتی با برنامه جوان ایرانی سلام در بخش شخصیت‌محور، در سال 2014 برنامه‌های رادیو رویش در بخش تعاملی و مسواک در بخش CSA، و در سال 2015 محمد صالح‌علا با برنامه آب و تاب در بخش برنامه‌های شخصیت‌محور شایسته تقدیر شدند. یعنی در چهار سال اخیر هشت برنامه در بخش‌های مختلف توانسته‌اند از این رقابت بین‌المللی کسب افتخار کنند. غیر از آن، باید تاکید کرد که غیر از رشد کمی، به لحاظ کیفی نیز برنامه‌ها سال به سال بهتر شده‌اند.

برای اولین بار طی این سال‌ها، یک نمایش از کشورمان مورد تقدیر قرار گرفت و موفق به کسب جایزه شد. در نمایش برگزیده «ارتعاش» از مرکز گیلان، که احوالات یک جانبازِ در کما را روایت می‌کرد، تفکری منطقی و به هم پیوسته در زمینه بازیگری، نمایشنامه و کارگردانی وجود داشت که کار را بسیار شنیدنی کرده بود؛ به طوری که داوران پس از شنیدن برنامه، درباره قربانیان جنگ ایران و عراق سوال‌های بسیاری پرسیدند و از این که نمایشی متفاوت را با آنچه پیشتر از آثار کشورمان شنیده بودند، می‌شنیدند ابراز خوشحالی می‌کردند. ارزش کار آنجا مشخص می‌شود که بدانیم این نمایش، با نمایشی از «نیوزیلند» که توسط یکی از بهترین نمایشنامه‎نویسان این کشور به نگارش درآمده بود و در محیطی زنده و پویا همانند یک اثر تصویری تولید شده بود، رقابت کرد و درخشید و مورد توجه قرار گرفت.

برنامه «ایرانی آنلاین» از رادیو ایران نیز توجه داوران را از یک سو به دلیل فرم اجرای مجری، ضرباهنگ ویژه، نوع برقراری ارتباط با مخاطب و احترام به شنونده، نحوه استفاده از ظرفیت فضاهای مجازی و شیوه پاسخگویی در لحظه به مخاطبان، به خود جلب کرد، و از سوی دیگر، به دلیل این‌که شیوه نوینی برای مأنوس کردن نسل جدیدتر با رادیو ارائه کرده بود، روی نظر داوران تاثیر گذاشت.

گروه داوری در این دوره همگی از سابقه خوبی در امر برنامه‌سازی، تدریس و داوری بین‌المللی برخوردار بودند. رئیس هیات داوران مرحله نهایی در این دوره آقای آهرن از استرالیا بود که سال‌هاست در کشورهای مختلف به عنوان داور و مدرس کارگاه‌های مختلف حاضر می‌شود و در ادوار مختلف جشنواره بین‌المللی رادیویی کشورمان نیز به عنوان داور و مدرس حاضر بوده است.

انتخاب آثاری از کشورمان در این رقابت که مهم‌ترین و معتبرترین رقابت رسانه‌ای است، نشان‌دهنده توانمندی نسل جدید برنامه‌سازان رادیویی کشورمان است؛ سرمایه‌های انسانی خلاق و کوشا و حرفه‌ای که می‌توانند برنامه‌سازان و مدرسان کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار دهند. برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه فکری و غنای فرهنگی مناسبی برخوردارند؛ شیوه تولید روزآمدی دارند و موضوعات منطقه‌ای و ارزشی کشورمان را در قالب‌های متنوع با استانداردهای بین‌المللی ارائه می‌کنند. بنابراین از این راه می‌توان خلاقیت و توانمندی حرفه‌ای برنامه‌سازان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت و از آنجا که برنامه‌های راه‌یافته به فینال این رقابت‌ها برای اعضای اتحادیه ارسال می‌شود، می‌توان امیدوار بود که از این طریق، دیگر کشورها را با رنگین‌کمان فرهنگی کشورمان بیش از پیش آشنا کرد.

سعید معدن‌کن

مدیر شبکه رادیویی تهران و داور مرحله نهایی ABU Prizes 2016

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها