از لیدرهای آنها تا بوقچی های ما / کارشناس فوتبال: نیمی از بوقچی های فوتبال باید محو شوند

ساز و کار باشگاه های حرفه ای دنیا به گونه ای است که برای «لیدر» جایگاهی خاص در نظر گرفته می شود.
کد خبر: ۹۵۹۶۰۷
از لیدرهای آنها تا بوقچی های ما / کارشناس فوتبال: نیمی از بوقچی های فوتبال باید محو شوند

به گزارش جام جم آنلاین ، این لیدر پل ارتباطی بین باشگاه و هواداران است. لیدر یک فرد بی سواد و یا غیر متخصص نیست. شگفت آنکه در برخی از کشورهای دنیا رشته ای دانشگاهی برای این موضوع وجود دارد. حتی اگر چنین هم نباشد لیدرها در باشگاه های حرفه ای فوتبال به خصوص در اروپا آموزش هایی خاص می بینند و آموزش هایی که می بینند فقط به شعار دادن و نحوه هدایت تشویق تماشاگران نیست. آنها آموزه هایی روان شناسانه دارند و البته پیش از تمامی این آموزش ها باید تست های روان پزشکی شرکت کنند. افرادی که پیش از سابقه دار در زمینه های ناهنجارگونه باشند و یا اینکه از لحاظ سلامت روانی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند نمی توانند لیدر صدها نفر باشند.

اطلاعات عمومی فوتبال، رعایت حق تشویق تیم حریف و ... از دیگر مسائلی است که به آنها آموزش داده می شود. حتی آنها یاد می گیرند در یک ورزشگاه چگونه و در چه زمان هایی تشویق کنند، کجا اوج بگیرند و کجا سکوت برقرار کنند.

با آگاهی از این شرایط لیدرهای باشگاه های حرفه ای فوتبال اروپا سری به کسانی می زنیم که در فوتبال ایران به عنوان «لیدر» فعالیت می کنند. این لیدرها چه کسانی هستند؟ حوادث اخیر دیدار پرسپولیس و استقلال خوزستان، سنگ اندازی ها و مجروح شدن 32 نفر را به چه کسی می توان نسبت داد؟ لیدرها چه نقشی در حوادث اخیر و فحاشی های رکیک در ورزشگاه های دیگر دارند؟

بوقچی، هدایتگر شعارهای شنیع

دیدار دو تیم استقلال و سایپاست. یکی از بوقچی ها (لیدر) هدایت شعارهایی تشویقی و بلند را بر عهده دارد. ناگهان جریان شعارهای تشویقی از سوی همین لیدر به زشت ترین و شنیع ترین شکل ممکن تغییر می کند یعنی وقتی که این لیدر شعاری سر می دهد که توهینی رکیک به خانواده بازیکن تیم رقیب استقلال است. او این شعار توهین آمیز و رکیک را به صورت شعر درآورده است. این شعر حالا از سوی بقیه سر داده می شود. در باشگاه های اروپایی هیچ لیدری حق ترویج شعارهای توهین آمیز ندارد در غیر اینصورت نه تنها از چارت باشگاه اخراج می شود بلکه تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد. اما اینجا دوستان این لیدر به راحتی از او فیلم می گیرند و این لیدر اتفاقا وقتی جلوی دوربین قرار می گیرد با انگیز و حرارت بیشتری فریاد می زند.

باشگاه های دورتموند، بوکاجونیورز و میلان مطرح ترین باشگاه هایی بودند که در سال 2016 اقدام به اخراج لیدرهای خود کردند، آن هم نه به این دلیل که این لیدرها به تیم حریف توهین کرده بودند بلکه فقط به این خاطر که با هیاهو نگذاشتند تیم حریف تشویق شود. اما اینجا بوقچی با خیال راحت زننده ترین الفاظ را بر زبان می آورد و دیگران را به گفتن آنها تشویق می کند.

رضا معینی کارشناس فوتبال و جامعه شناس ورزشی در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: تربیت لیدرهای فوتبال چیزی است که از باشگاه های ما برنمیاد. تا زمانی که جایگاه خاصی برای یک لیدر در باشگاه ها تعریف نشود نمی توان بی احترامی را در ورزشگاه ها از بین برد. این موضوع که بخش مهمی از ناهنجاری ها در ورزشگاه ها از سوی همین لیدرها و بوقچی ها رقم می خورد جای شک و تردید نیست. بر اساس آنچه که در ورزشگاه می بینیم باید صراحتا گفت که نیمی از بوقچی های فوتبال باید محو شوند و اجازه حضور در ورزشگاه را نداشته باشند. ناهنجاری که آنها ایجاد می کنند قابل بخشش نیست. اگر یک بار این اتفاق می افتاد می توان اغماض کرد اما این کاریست که سال ها انجام می دهند.

این بوقچی ها از کجا آمدند؟

اینها بخشی از جملاتی هستند که بوقچی های مختلف در گفت وگو با رسانه هاعنوان داشتند: «دستم برسه محسن بنگر رو تیکه تیکه می کنم» ، «قلعه نویی پاشو بذاره اینجا دنیا رو آتیش می زنیم» ، «بلایی سر منصوریان میاریم که خودش استعفا بده بره»، «علی کریمی حق نداره دور و بر اینجا آفتابی بشه» و .... ماجرای تاریخی کتک خوردن علی دایی از یک لیدر پرسپولیسی یادمان نمی رود همانطور که تهدید به کتک زدن یحیی گل محمدی از سوی یک لیدر دیگر. فرهاد مجیدی هم پس از بازی کردن در تیم قلعه نویی بارها آماج تندترین حملات لیدرهای منتسب به باشگاه قرار گرفت. با این اوصاف افرادی که حتی رعایت ادب و احترام را ندارند چگونه تماشاگران یک تیم محبوب را در ورزشگاه هدایت می کنند؟

جالب است بدانید یکی از همین لیدرهای تیم های تهرانی چندی پیش به اتهام ضرب و جرح همسرش راهی بازداشتگاه شد. یکی دیگر از همین لیدرها سابقه کیفری دارد و اکثر آنها اوضاع بهتری ندارند.

معینی در اینباره نیز گفت: برای سر و سامان دادن به اوضاع بوقچی ها راهکارهای زیادی وجود دارد. یک الگو برداری ساده از باشگاه های اروپایی می تواند راه حل خوبی باشد. متاسفانه باشگاه های فوتبال ما به این مساله توجه چندانی نمی کنند که اصلا درست نیست. نتیجه گرایی بودن و ستاره سالاری دلایلی هستند که ورزش ما را از اخلاق دور کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها