باز پس‌گیری سهم ۱۳ درصدی از تولید نفت

ایران می تواند روزانه ۴.۱ میلیون بشکه نفت تولید کند

عقب‌نشینی نفتی عربستان در برابر ایران

پانزدهمین مجمع بین‌المللی انرژی در حالی دیروز در الجزایر به کار خود پایان داد که توجه اقتصاد جهان به اجلاس مشورتی اعضای اوپک در حاشیه این اجلاس معطوف شده بود. با این حال عقب‌نشینی ملایم وزیر نفت عربستان از مواضع سرسختانه علیه تولید نفت ایران، شاید مهم‌ترین نکته این اجلاس بود.
کد خبر: ۹۵۰۸۳۶

از چند هفته قبل، دبیرکل اوپک با سفر به کشورهای عضو این سازمان به رایزنی برای برگزاری نشست مشورتی اعضای اوپک در حاشیه اجلاس مجمع بین‌المللی انرژی پرداخت. کارشناسان نیز از احتمال مطرح شدن دوباره طرح فریز نفتی در این اجلاس مشورتی خبر داده بودند.

برخی کارشناسان عقیده داشتند، ممکن است طرح فریز نفتی باعث افزایش قیمت نفت و از بین رفتن مازاد تولید نفت اوپک شود اما از آنجایی که هم‌اکنون تولید عربستان حدود ده میلیون و 200 هزار بشکه در روز و تولید ایران حدود سه میلیون و 700 هزار بشکه در روز است و با توجه به توانایی و ظرفیت ایران در تولید بیشتر نفت، از آنجایی که عربستان هیچ تعهدی مبنی بر کاهش تولید خود ارائه نکرده، ممکن است این طرح سرانجام به ضرر ایران تمام شود. در همین حال، دیروز وزیر نفت عربستان از آمادگی این کشور برای پذیرش مستثنا شدن ایران از طرح فریز نفتی خبر داد که این مساله، امیدواری‌ها را به دستیابی اوپک به توافقی برای تثبیت بازار افزایش داد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در حاشیه اجلاس مجمع بین‌المللی انرژی در الجزایر، موضعی منعطف‌تر نسبت به گذشته اتخاذ کرد و گفت: ایران، لیبی و نیجریه باید بتوانند با حداکثر ظرفیت معقول خود تولید کنند.

البته الفالح با اذعان به تحمیل برخی محدودیت‌ها به تولید نفت در ایران در سال‌های اخیر، خواسته‌های پیشین عربستان درباره تثبیت تولید نفت ایران در سطح کنونی را تکرار کرد. با توجه به اظهارنظرهای مسئولان کشورهای مختلف، باید دید این با دست و با پا پیش کشیدن‌های عربستان تا کجا ادامه خواهد داشت و آیا ایران می‌تواند در زمینه میزان تولید نفت به خواسته خود نایل شود یا خیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها