سیاست‌ سختگیرانه‌تر دولت آینده آمریکا در قبال ایران

اولین مناظره انتخاباتی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ بامداد دیروز در دانشگاه هوفسترای نیویورک برگزار شد. در این مناظره انتخاباتی، می‌توان تمام نشانه‌های تفاوت سیاسی و الگوهای رفتاری نامزدهای ریاست‌جمهوری را در آمریکا مشاهده کرد.
کد خبر: ۹۵۰۴۳۴
سیاست‌ سختگیرانه‌تر دولت آینده آمریکا در قبال ایران

محور اصلی مناظره انتخاباتی اول را می‌توان تلاش دو نامزد برای نشان دادن نقطه ضعف طرف مقابل دانست.

هیلاری کلینتون اعتقاد دارد که دونالد ترامپ شخصیت لازم را برای ایفای نقش ریاست‌جمهوری ندارد. در حالی که ترامپ به دو موضوع اساسی درباره هیلاری کلینتون اشاره داشت.

موضوع اول، معطوف به توانایی فیزیکی هیلاری برای اداره امور حکومتی است.

نکته دوم آن‌که هیلاری در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های خود مشکلات مخاطره‌آمیز و تراژیک برای سیاست خارجی و اهداف امنیتی آمریکا ایجاد کرده است.

بیان چنین رویکردهایی، فضای مناظره انتخاباتی را با نشانه‌هایی از انتقادهای تند و تیز نسبت به دیگری همراه کرده بود.

دو نامزد بیش از آن‌که تلاش داشته باشند مواضع و سیاست‌های خود را بیان کنند، هرکدام درصدد بودند تا نشان دهند دیگری دارای چه نقاط ضعف فردی و اجرایی خواهد بود حتی ترامپ به این موضوع اشاره کرد که هیلاری تاکنون صد میلیون دلار هزینه تبلیغاتی برای تخریب شخصیتی وی داشته است.

در حالی که هیلاری تلاش کرد تا خود را خونسرد و بی‌توجه به رویکردهای ترامپ نشان دهد، اما ترامپ بی‌وقفه بر چالش‌های امنیتی و اقتصادی آمریکا در دوران هیلاری کلینتون و حکومت دموکرات‌ها تاکید داشت.

سنت‌های مناظره انتخاباتی به‌گونه‌ای است که زمینه‌های لازم را برای ارزیابی گروه‌های اجتماعی نسبت به مواضع، ‌قابلیت‌ها و تیزهوشی هریک از نامزدها در افکار عمومی فراهم می‌کند.

گفتنی است که نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا با یکدیگر سه مناظره انتخاباتی را تجربه خواهند کرد.

در حالی که معاونان نامزدهای ریاست‌جمهوری در 10 اکتبر تلاش می‌کنند تا هر یک براساس مسئولیت آینده خود به شفاف‌سازی مواضع و الگوهای رفتاریشان مبادرت ورزند. چنین نشانه‌هایی زمینه انتخاب نامزدها را به‌وجود می‌آورد که می‌تواند افکار عمومی را کنترل کند.

این‌گونه به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ در اولین مناظره انتخاباتی از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار بود. وی بی‌وقفه از شخصیت، سیاست و الگوی رفتاری هیلاری انتقاد می‌کرد.

درحالی که هیلاری تلاش می‌کرد نشان دهد که علاقه بیشتری به ساختن دولت جدید برای رفاه و امنیت نسبی شهروندان آمریکایی دارد.

در این فرآیند حضور بیل کلینتون در محیط مناظره انتخاباتی اعتبار بیشتری برای هیلاری به‌وجود می‌آورد اما این موضوع نمی‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای بر افکار عمومی آمریکایی‌ها داشته باشد.

جامعه و شهروندان آمریکایی ترجیح می‌دهند فردی به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود که از اعتماد به نفس بالاتر و سیاست قدرت موثر بهره‌گیری کند. به همین دلیل است که امکان تغییر افکار عمومی آمریکا به نفع دونالد ترامپ در روزهای آینده وجود دارد.

یکی از موضوعات چالش‌برانگیز بین دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را باید موضوع ایران و آینده توافق هسته‌ای در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک دانست.

دونالد ترامپ نسبت به نتایج حاصل از توافق هسته‌ای، نگرش بدبینانه داشت.

وی بر این موضوع تاکید می‌کرد که با این توافق، امکان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از بین نرفته است.

در حالی که هیلاری کلینتون اعتقاد داشت که برجام هیچ محدودیتی برای سیاست‌های آینده آمریکا نسبت به ایران ایجاد نمی‌کند.

وی می‌گفت، آمریکا از آزادی عمل برای اقدام علیه ایران و کنترل ایران در آینده برخوردار خواهد بود. اما آنچه از مفاد کلی مواضع دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا بر‌می‌آید، این است که سیاست‌های آینده آمریکا نسبت به ایران سختگیرانه‌تر خواهد شد.

به این ترتیب آمریکا در 40 روز آینده باید انتخاباتی را انجام دهد که نامزد‌های حاضر در آن هر یک نسبت به دیگری، رویکرد موثر و سازنده ندارد. نکته جالب این‌که دو نامزد در پاسخ به پرسش آخر مجری به این موضوع اشاره کردند که به ساختار دموکراتیک آمریکا احترام می‌گذارند و از هر آنچه‌ مردم انتخاب کنند، خشنود خواهند شد.

دکتر ابراهیم متقی - استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
-
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
۰
۰
من هیچ اعتمادی به این دو كاندیدای ریاست جمهوری امریكا ندارم, افكار عمومی امریكا تحت تاثیر رسانه های صهیونیسم به بیراهه میرود.
رضا از كالیفرنیا

نیازمندی ها