به گزارش جام جم آنلاین ، این روزها دیگر دیدن قیمت ده و بیست و سی میلیون دلاری برای فراری ها دیگر عجیب نیست. حالا مجسم کنید که سی میلیون دلار هم داشتید و چنین فراری ای را خریدید. پول بیمه چنین ماشینی به مراتب از درآمد نود درصد مردم جهان بیشتر خواهد بود. گیرم که خواستید بدون بیمه سوار آن بشوید. اگر سر چهارراه کسی به شما زد چی؟ خلاصه ماشین های فراری فقط بعنوان یک اثر هنری دارند مانند تابلوهای گرانقیمت معامله می شوند و فقط بدرد موزه می خورند.
تکلیف بقیه ما چیست؟ خب وصف العیش نصف العیش ولی هنوز هم چند مدلی برای فقرا باقی مانده. فراری هایی که بین سی هزار و یکصد هزار دلار قیمت دارند البته داریم از ماشینهای سالم صحبت می کنیم.
به یکی از سایت های فروش فراری رفتم و بین بیش از یکصد فراری برای فروش به این مدل ها برخوردم.
1- فراری دینو 308GT4: این فراری چهار نفره یا 2+2 که از 1980-1973 تولید شده اکنون جزو مدل های زیر یکصد هزار دلاری و جزو گروه فراری فقرا می باشد.
2- فراری 365GT4: که آنهم چهار نفره یا 2+2 می باشد و بین سال های 1976-1972 تولید شده است و جزو گروه فراری فقرا می باشد.
3- فراری 400i: چهار نفره که بین 1985-1979 تولید شده و از نظر من ماشین خیلی قشنگی است ولی حوصله دردسرهای این فراری فقرا حدود چهل هزار دلاری را ندارم. مدل کروکی آن باز هم زیر یکصد هزار دلار ولی بیشتر از نود هزار دلار قیمت دارد. البته ما در اینجا صحبت از ماشین های سالم می کنیم. مدل 412i هم از همین گروه است و از 1985 تولید شده.
4- فراری های 308GTS بسرعت دارند به مرز یکصد هزار دلار می رسند و مطمئناً تا سال 2020 بالای یکصد هزار دلاری خواهند بود. اینها از 1975 تا 1985 تولید شده اند.
5- فراری های 328GTS بسرعت دارند به مرز یکصد هزار دلار می رسند و اینها نیز بالای یکصد هزار دلار خواهند شد و از 1989-1985 تولید شده اند.
6- فراری های 348TS و 348TB از 1993-1989 تولید شده اند. موتور پردردسری دارند و بقول مکانیک من جزو چهار فراری پردردسر هستند. بعضی بالای یکصدهزار فروش می روند.
7- فراری موندیال که از سال 1980 تا 1992 تولید شده نیز جزو فراری فقرا محسوب می شود و اگر شانس بیاورد و قیمت فراری ها کماکان بالا برود ممکن است این یکی هم بی بهره نماند. اولین ماشین موتور وسط چهارنفره موفق خوانده میشود.
8- فراری 456 که من داشتم و معرف حضورتان هست و از 2004-1992 تولید شده.هنگامیکه من آنرا خریدم چندان ارزان نبود و میشد با پول آن فراریهای دیگری خرید که اکنون بالای صدهزار دلار قیمت دارند ولی اصرار بر سوار کردن کل خانواده نتیجه اش ماشین چهار نفره بود و ضرر از همه رقم.
9- فراری F355 از 1999-1994 تولید شده و بقول آقای روبرتو روزلی یکی از چهار مدل فراری پر دردسر می باشد.
10- فراری تستا روسا که عموماً قیمتش بالای یکصد هزار دلار است ولی زیر یکصد هزار دلار هم پیدا می شود و بین سال های 1992-1984 تولید شده و جزو جمع چهار فراری پردردسر می باشد بقول دوستی راننگی اش شبیه رانندگی تراکتور است.
11- فراری 360 در مرز فراری فقرا هست و نصف جمعیت زیر یکصد هزار دلار و نصف بالای یکصد هزار دلار هستند. برای عوض کردن تسمه می شود از پشت صندلی عقب اقدام کرد و دیگر موتور را پیاده نکرد در مدل بعدی یعنی 430 مسئله تسمه حذف شد و جای خود را به زنجیر داد.
بعضی ها اینروزها دوست دارند که بگویند چون آقای انزو فراری در 1989 فوت کرده پس فراری های تولیدی بعد از آن ربطی به ایشان ندارد. پس موندیال مدل T و 348 و 355 و مدل های بعدی ربطی به ایشان ندارد پس باید فراری های قبل از 1989 قیمتشان بیشتر بالا برود ولی نصف فراری های فقرا که نام بردیم در زمان خود آقای انزو تولید شده اند. مگر امیدوار باشیم که در آینده ناگهان مدل های قبل از 89 گرانتر شده و بعدی ها ارزان می شوند.
من که شخصاً فراری های قدیمی را از نظر شکل و شمایل بیشتر از جدیدها دوست دارم. از همه بهتر برای من یک فراری کلاسیک الکتریکی است که هیچیک از دردسرهای موتور و تسمه فراری های قدیمی را نداشته باشد و یک تکمه داشته باشم که صدای موتور فراری را پخش کند که گاهی از صدای آن بهره مند بشوم.
نویسنده: مهندس فرهاد کاشانی - کارشناس خودرو
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد