لاستیک به عنوان کالایی پرتقاضا که فناوری تولید آن داخل مرزهای کشورمان وجود دارد، یکی از اجناسی است که برخی از آن سوءاستفاده کرده و نسبت به قاچاق آن اقدام می‌کنند. درحالی که براساس آمارهای مستند، توانمندی تولید ایران برای نیاز بازار وجود دارد و حتی 60 درصد این نیاز با محصولات داخلی تامین می‌شود.
کد خبر: ۹۴۵۶۲۹
4 گام تا کاهش قاچاق

این درحالی است که نباید فراموش کنیم 40 درصد باقیمانده نیاز بازار که از طریق واردات تامین می‌شود، عاملی برای روند روبه‌رشد قاچاق لاستیک آن هم نه با شیوه‌های نوین بلکه با استفاده از روزنه‌ها و خلأ‌های قانونی در بازار کشورمان است.

به صورتی که سودجویان با استفاده از شیوه‌هایی متفاوت بجز آنچه در ذهن داریم، لاستیک‌های غیرقانونی و بعضا غیر استاندارد را به بازار داخلی وارد کرده و با استفاده از جاذبه‌ای به نام قیمت، ذهن مخاطبان را به خود معطوف می‌کنند.

اما در واقع راهکار کنترل روند افزایشی قاچاق چیست و برای ریشه‌کن شدن معضل قاچاق در این صنعت چه سیاستی را باید درپیش گرفت؟

1ـ سرمایه‌گذاری هدفمند برای تولید: یکی از شیوه‌های مهم و اصولی برای کاهش معضل قاچاق بدون تردید سرمایه‌گذاری هدفمند در تولید و تامین نیازهای بازار است، چون به این‌ترتیب سود کلان اقتصادی برای افراد متخلف ناچیز شده و دیگر توجیه اقتصادی برای انجام این تخلف نیست، هرچند نباید فراموش کنیم این راهکار برای محصولات پرتقاضای بازار است.

2ـ نظارت دقیق بر اجرای قوانین: همان‌طور که می‌دانید درباره مبارزه با قاچاق کالا و ارز قوانین مشخص و دقیقی در اختیار داریم، یا سیاست‌های جدیدی مثل ارائه کارت ضمانت در پیش گرفته شده است. اما همواره می‌بینیم هنگام اجرا و کنترل روند اجرایی آنها مشکلاتی وجود دارد که سرانجام به نفع سودجویان تمام خواهد شد. پس لازم است این‌بار با کنترل دقیق چگونگی اجرای قوانین این نقیصه را نیز از بین ببریم.

3ـ فرهنگ‌سازی: این بخش نکته‌ای قابل تامل در تمامی صنوف درگیر با معضل قاچاق است، چون همه می‌دانیم اگر تقاضایی نباشد، بدون تردید عرضه شکل نخواهد گرفت. به این ترتیب رسانه‌ها می‌توانند با فرهنگ‌سازی و بیان مشکلات استفاده از کالای قاچاق بخصوص در مواردی که با سلامت مردم سروکار دارد، ریشه قاچاق را بخشکانند.

4ـ افزایش هزینه تخلف: این نکته می‌تواند پاشنه آشیل مبارزه با قاچاق کالا در بسیاری از صنوف باشد، چون اگر براساس قانون هزینه قاچاق برای افراد سودجو افزایش یابد، بدون تردید سودجویان خود را به خطر نخواهند انداخت.

داوود سعادتی‌نژاد - رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها