علل ناباروری مردان

ناباروری یعنی زوجی بعد از گذشت یک‌سال از ازدواجشان بدون پیشگیری از بارداری و با وجود رابطه منظم باردار نشوند. در مردان بیماری‌های زیادی می‌تواند باعث ایجاد ناباروری شود که اولینش اختلال جنسی است.
کد خبر: ۹۳۶۳۲۴

بیماری‌های دوران کودکی؛ اختلالات هورمونی به شکل اختلال در هورمون‌های هیپوفیز یا هورمون‌های جنسی، اختلالات ژنتیک، بعضی عفونت‌های مزمن مثل «سل»، مصرف بعضی داروها و ابتلا به برخی عفونت‌ها جزو دلایل ناباروری مردان محسوب می‌شوند. همچنین بیماری‌های تب‌دار طولانی مدت نیز روی نطفه‌سازی اثر می‌گذارند. برخی بیماری‌های ژنتیک یا بیماری‌هایی که با اختلالات بویایی و هورمونی همزمان هستند، سرفه‌های خشک، اختلالات ریوی، حضور در برخی مشاغل، نانواهایی که در کنار تنور داغ قرار دارند و... تا حدی روی قدرت باروری تاثیر می‌گذارند. شایع‌ترین بیماری قابل درمان در ناباروری مردان «واریکوسل» است. از سال 1978 پیشرفت زیادی در درمان ناباروری ایجاد شده است. مفهوم روش‌های درمان ناباروری این بود که خارج از محیط بدن هم بتوانند سلول‌های جنسی زن و مرد را به هم برسانند تا نطفه تشکیل شود.

چنین روش‌هایی مسائل حقوقی و اخلاقی جدیدی همراه دارد. خانم‌ها پیش از این به علت ناباروری مردان می‌توانستند طلاق بگیرند. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا مردی که با اعمال جراحی مثل IVF یا لقاح خارج رحمی می‌تواند بچه‌دار شود هم شامل قانون اجازه طلاق از همسر به دلیل بچه دار نشدنش می‌شود؟ دادگاه از ما سوال می‌کند آیا این فرد قابلیت باروری دارد؟ پاسخ می‌دهیم به‌صورت طبیعی، خیر؛ ولی با اعمال جراحی این امکان برای او وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها