این بازی مدیریت یک رستوران را به شما می‌سپارد

آشپزخانه جهنمی

یکی از اتفاقات خوبی که سال‌های اخیر شاهد آن بودیم، ازدیاد و تنوع بازی‌های دونفره است، آن هم تا جایی که بعضی گیم‌ها فقط با تاکید بر این حالتِ بازی به بازار آمدند. بازی Overcooked از این دسته بازی‌هاست. این بازی حالت تکنفره هم دارد، اما لذت حقیقی آن را زمانی تجربه می‌کنید که همراه با چند نفر دیگر برای برآمدن از پسِ دستورات بازی تلاش کنید.
کد خبر: ۹۳۱۹۷۵

بازی‌های شبیه‌سازی رستورانی جزو محبوب‌ترین دسته‌های گیم هستند. در این سبک، معمولا بازیکن در قالب صاحب رستوران فرو رفته و باید با کنترل یک یا چند شخصیت مختلف، در بازه‌های زمانی کوتاه، به نیازهای مشتریان پاسخ گفته و با استفاده از انواع مواد اولیه، غذاهایی را که سفارش می‌دهند، برایشان آماده کرده و تحویل دهد.

حضور پررنگ این بازی‌ها از پلتفرم PC آغاز شد سپس به گوشی‌های جاوا و شبکه‌های آنلاین کنسولی مانند Xbox Live رفت و پس از آن هم شبکه‌های عرضه بازی‌های موبایلی را در نوردید. می‌توانید Overcooked را یکی از موارد قابل توجه این سبک بدانید. گرافیک جذاب و چشمنواز، طراحی کامیک و خوشایند و گیم‌پلی ساده اما عمیق و سرعتی، از آن یک بازی فوق‌العاده اعتیادآور ساخته است.

مهارت بیشتر به جای زحمت بیشتر

کنترل‌های بازی بسیار ساده بوده و برای اخت شدن با بازی، به زحمت و زمان خاصی نیاز نیست. با این حال، عناصر محیطی و جزئیات گیم‌پلی قوی و در هم تنیده است و مرحله به مرحله، بازیکن به عملکرد بهتری نیاز دارد. همه می‌دانیم لازمه یک بازی خوب و عمیق، این نیست که بازیکن در هر مرحله زحمت بیشتری به خود بدهد، بلکه باید طوری بازیکن را آبدیده کند که خواه ناخواه، وی در بازی کردن قوی‌تر شده و به جای زحمت، مهارت بیشتری از خود به نمایش بگذارد و این همان اتفاقی است که در Overcooked می‌افتد.

بازی از یک صحنه نسبتا ساده آغاز شده و به مرور پیچیده‌تر می‌شود. مراحل ابتدایی بازی از یک آشپزخانه ساده با مشتری‌های گذری شروع می‌شود. اندکی بعد بازی روی یک کشتی دزدان دریایی می‌گذرد و ممکن است هر از گاهی، تکان‌های کشتی موجب به هم ریختن وسایل آشپزخانه شده و چالش‌هایی زودگذر برای بازیکن پدید بیاورد. هر چه بازی جلوتر می‌رود، مراحل نیز پیچیده‌تر می‌شود. یکی از مراحل بالاتر بازی، آشپزخانه را بین سه کامیون متحرک تقسیم می‌کند و مرحله‌ای دیگر، روی چند جزیره متحرک احاطه شده با مواد مذاب رخ می‌دهد. در این مراحل است که ارتباط بین بازیکنان بیش از هر چیزی ارزش دارد. دو مرحله رودخانه یخ نیز در بازی وجود دارد که جزو سخت‌ترین‌ مراحل بازی به شمار می‌رود، اما چنین مراحلی، بازیکن را به سر زدن چند باره به بازی ترغیب می‌کند.

ارزش همکاری

کسب امتیاز یک ستاره در مراحل این بازی کار چندان سختی نیست؛ چراکه لازمه‌های آن معمولا ساده است. (البته بجز مراحل آخر که سطح سختی بازی در آنها بشدت افزایش می‌یابد) با سهولتی که بعضی از تک‌ستاره‌ها دارند، انگار شکست در این بازی معنا ندارد. شاید این مساله برای کمال‌گراهایی که از همان ابتدا به سه ستاره فکر می‌کنند چندان ناگوار نباشد، اما قطعا وجود گزینه شکست، می‌توانست بیش از پیش به تنش بازی بیفزاید.

از سوی دیگر، کسب سه ستاره‌ به تلاش مضاعف و همکاری خوب گروهی و حتی برنامه‌ریزی نیاز دارد. برای نمونه می‌توانید ابتدای بازی، آن را متوقف کرده و درباره برنامه خود برای رد کردن مرحله مشورت کنید و به هر فرد یک نقش خاص بسپارید. اما مراحل Overcooked طوری طراحی شده‌است که این برنامه‌ریزی‌ها را به آشوب بکشند. قصد سازندگان این نبوده که بازیکنان با برنامه پیش بروند، بلکه از آنها بداهه‌پردازی و عمل در لحظه را می‌خواهند. تصور کنید کشتی دزدان تکانی بخورد و میز‌ها سُر خورده و ناگهان دست بازیکنان از گازها کوتاه شود. یا مثلا یکی از شخصیت‌ها با دستی پر از سیب‌زمینی سرخ‌کرده، آماده سِرو به مشتری، با سر به داخل رودخانه یخی بیفتد. در این لحظات بازیکنان باید سریع مشورت کرده و نقش‌های خود را تعویض کنند تا بتوانند سختی‌های پدید آمده را خنثی کنند.

البته نکاتی وجود دارد که سازندگان با رعایت آنها می‌توانستند بیشتر به بازیکنان کمک کنند. برای مثال، کلاه تمام شخصیت‌ها سفید است و همین، یافتنِ آنی شخصیت شما را در صحنه‌های شلوغ، کمی سخت کرده و موجب از دست رفتن وقت می‌شود. یکی دیگر از مشکلات نیز ابهام در حد و مرزهای مراحل است که گاهی به شکست‌های نادرست ختم می‌شود.

اجر تک‌خوری

Overcooked یک بازی کاملا آفلاین است و خیلی خوب می‌شد اگر گزینه آنلاین هم برای آن تعبیه می‌شد. اما در نهایت همه چیز به کاربری شما بستگی دارد. اگر خواهر و برادر دارید یا دوست و آشنا زیاد به خانه‌تان رفت و آمد دارند، این بازی لحظات خوشی برایتان فراهم خواهد آورد.

Overcooked را می‌توانید به تنهایی نیز تجربه کنید. تفاوت‌هایی اساسی میان حالت تکنفره و چند نفره وجود دارد. در حالت تکنفره، چالش هماهنگی بین چند نفر از بین رفته و باید خودتان را به چالش بکشید. در این حالت، دو آشپز در اختیارتان قرار می‌گیرد که باید با کنترل نوبتی و سوئیچ بین آنها، تک‌تک دستورات هر مرحله را انجام بدهید. در حالت چند نفره، بازیکن یک گیم‌پلی همیارانه، پر آشوب و پر از شادی را تجربه می‌کند که در آن هر بازیکن نقش خاصی دارد؛ در حالی که در حالت تکنفره، باید به یک درک کلی از ترتیب‌دهی به عملیات‌ها رسیده (برای مثال سریع یک آشپز را به خرد کردن مواد گماشته و با دیگری ظرف بشورد و به محض اتمام وظیفه اولی، کار دیگری به او محول کند) و جور دیگری از بازی لذت ببرد.

سازندگان حواسشان بوده و در حالت تکنفره، حداقل شرایط خواسته شده از بازیکن برای رسیدن به امتیاز سه‌ستاره، کمتر از حالت چند نفره است و حتی شاید بتوان گفت کسب سه ستاره در حالت تکنفره ساده‌تر هم است. در کل، چه ‌تکنفره و چه چندنفره، این بازی ارزش تجربه را دارد؛ اما اگر دنبال یک بازی چندنفره جذاب هستید که مهمانی‌هایتان را گرم کند، در تهیه آن شک نکنید.

عنوان بازی:

Overcooked

پلتفرم:

Xbox One، PS4، PC

ناشر:

Team 17

سازنده:

Ghost Town Games

سبک:

شبیه‌سازی

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها