فایده این موجودات موذی برای انسان‌ها

«سوسک‌ها» اصلا چرا به وجود آمدند؟

سوسک‌ها اصلا روابط عمومی خوبی ندارند. آن‌ها موجوداتی موذی و ترسناک هستند که در سطح جهان به شدت منفورند. ما انسان‌ها اصلا خاطره خوشی از این موجودات نداریم اما ظاهرا طبیعت عاشق این موجوداتش است، درست مانند عشق مادر به فرزندش!
کد خبر: ۹۲۲۶۹۳
«سوسک‌ها» اصلا چرا به وجود آمدند؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فرادید، با این حال نمی‌توان تنها گفت که سوسک موجودات موذی هستند که در همه جای خانه پیدا می‌شوند و هیچ خاصیتی ندارند. آن موجوداتی مفید برای محیط زیست هستند. به عبارت بهتر، سوسک‌ها اگر چه در آشپزخانه بی‌فایده هستند اما در حیات وحش نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

خب بهتر است قبل از هر چیز تکلیفان را با سوسک‌ها مشخص کنیم. بسیاری از ما فکر می‌کنیم که سوسک‌ها در خانه‌های ما زندگی می‌کنند اما اینطور نیست؛ در واقع بیش از 4500 گونه متفاوت سوسک در جهان وجود دارد که 99.7 درصد از آن‌ها کاملا دور و مستقل از ما و زباله‌هایمان زندگی می‌کنند. سوسک‌ها در برخی از مناطق برای گل‌ها و گیاهان گرده‌افشانی می‌کنند، اما خاصیت مهم آن‌ها برای ما عادات غذاخوری آن‌ها است.

سوسک‌ها تقریبا همه چیز را می‌خورند. این موجودات اگر در خانه زندگی کنند می‌توانند حتی از صابون و چسب هم تغذیه کنند. اگر هم در حیات وحش زندگی کنند، می‌توانند از ساختار گیاهی که بقیه جانوران توان هضم آن‌ها را ندارند، تغذیه کنند. مدفوع سوسک‌ها در بسیاری از اکوسیستم‌ها در چرخه نیتروژن نقشی اساسی دارند زیرا با تغذیه و دفع مواد نه چندان محبوب، نیتروژن را دوباره به خاک برمی‌گرداند.

عادات تغذیه‌ایِ این موجودات فواید بسیاری برای انسان‌ها دارد. از آنجایی که سوسک‌ها می‌توانند در کثیف‌ترین شرایط نیز زندگی کنند، بدنشان آنتی بیوتیک طبیعیِ بسیار قدرتمندی را تولید می‌کند. محققان حوزه پزشکی بر این باورند که سیستم دفاعی فوق العاده قوی سوسک‌ها می‌تواند باکتری‌های مقاوم برابر آنتی بیوتیک‌ها مانند استافیلوکوک اورئوس موسوم به مِرسا را نیز از پای درآورد.

دانشمندان اینک بر روی ویژگی پاهای سوسک‌ها تحقیق می‌کنند تا بتوانند به کمک آن‌ها ربات‌های بهتر، دست و پای و همچنین اندام مصنوعی را تولید و روانه بازار کنند.

با تمام این اوصاف، وجود سوسک‌ها در خانه یا آپارتمان شما اتفاق خوبی نیست. این موجوادت موذی توانایی پخش انواع باکتری را داشته و از طریق انتشار پروتئین‌ها در بزاق و مدفوع خود موجب بیماری‌هایی نظیر آسم و انواع آلرژی می‌شوند. این موجودات همچنین سیر تکاملی را پیش گرفته‌‎اند تا بتوانند در برابر سموم و مواد شیمیایی ما انسان‌ها مقاومت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها