گفت‌وگوی جام جم با مدیرکل صدا و سیمای مرکز مازندران

همدلی و همزبانی در سیمای مازندران

رادیو و تلویزیون مرکز مازندران براساس رتبه‌بندی تازه‌ای که صورت گرفته، بهار امسال با 14 درصد رشد نسبت به زمان مشابه سال قبل، به رتبه چهارم شبکه‌های استانی در میزان مخاطب رسیده است. این موفقیت در جلب و جذب توجه مخاطبان استانی و افزایش چشمگیر برنامه‌ها به زبان بومی و محلی بهانه‌ای شد تا با علی صادق مقدّسی، مدیرکل این مرکز به گفت‌وگو بنشینیم.
کد خبر: ۹۲۱۳۷۶
همدلی و همزبانی در سیمای مازندران

آقای مقدّسی، چهره امروز رادیو و تلویزیون مرکز مازندران چگونه است؟

در حال حاضر، تلویزیون مرکز ساری به صورت 24 ساعته برنامه پخش می‌کند؛ برنامه‌هایی که بیش از 60 درصد آنها به زبان مازندرانی تولید و پخش می‌شود. سیمای مرکز همچنین 92 درصد پوشش دیجیتال و 99 درصد پوشش آنالوگ در سطح استان دارد. تازه‌ترین آمارهای مرکز سنجش افکار سازمان صدا وسیما، مرکز ساری را در جرگه برترین مراکز رسانه‌های استانی قرار می‌دهد. طبق این آمارها، میزان مخاطب و بیننده سیمای مازندران معادل 63 درصد برآورد شده است. همچنین مردم استان از 62 درصد تولیدات تلویزیون مازندران رضایتمندی و تا 65 درصد به اخبار آن اعتماد دارند.

آیا در بخش رادیوی استان هم چنین آمارهای امیدبخشی وجود دارد؟

بله، میزان شنوندگان رادیوی مازندران در بهار امسال به 28 درصد رسید که این رقم در حوزه رادیو بسیار مناسب است. در چهار ماه گذشته مردم استان تا 71 درصد از برنامه‌های رادیوی استان رضایت داشته و تا 60 درصد به اخبار رادیو اعتماد کامل دارند.

آیا این درصدهای امیدبخش می‌تواند به رویکردهای برنامه‌سازی مرکز هم ارتباطی داشته باشد؟

یقین داریم که ارتباط دارد. رویکرد برنامه‌سازی این مرکز، تمرکز بر مظاهر استانی است. مظاهری همچون طبیعت زیبا، دریا، ابنیه تاریخی، مشاغل خاص، زبان و ادبیات، موسیقی اصیل، آداب و رسوم، غذا و پوشاک محلی، مفاخر، علما و اندیشمندان، شهدا و بسیاری دیگر که نمودی روشن در برنامه سازی این مرکز داشته و دارد و باعث شده، مردم استان این برنامه‌ها را از خود بدانند و از آنها استقبال کنند.

چند نمونه از این برنامه‌های موفق را می‌توانید معرفی کنید؟

بسیاری از برنامه‌های تولیدی رادیو و تلویزیون استان به‌طور غیرمستقیم به سبک زندگی ایرانی ـ‌ اسلامی و ترویج اقتصاد مقاومتی می‌پردازد. نمونه موفق آن برنامه امیرستون است. این برنامه با موضوع اجتماعی ـ فرهنگی و با هدف تفریح و سرگرمی است که با گویش محلی و توسط دو مجری پخش می‌شود. معرفی باورهای دینی، آداب و رسوم، غذاهای سنتی، بازی‌های محلی، کار گروهی، لباس‌های محلی، فرهنگ عامه و ادبیات، شعر و موسیقی، جاذبه‌های گردشگری، محیط‌زیست و طرح مشکلات مردمی از بخش‌های این برنامه است.

شور و نشاط را در برنامه‌های سیمای مرکز چگونه تولید و نمایش می‌دهید؟

ما سعی کرده‌ایم، ضبط برنامه‌های سیما را به داخل مردم در روستاها و شهرها ببریم چرا که معتقدیم برنامه‌های این چنینی از شور و نشاط بیشتری نسبت به ضبط‌های استودیویی برخوردار است که از نمونه موفق آن می‌توان به برنامه بوردکا اشاره کرد. این برنامه بیش از 90درصد مخاطب دارد. بوردکا هر هفته در یکی از روستاهای مازندران اجرا می‌شود که در آن، مسابقه‌ای میان دو گروه از زنان و مردان اهالی ترتیب داده می‌شود. معنای کلمات محلی، ضرب‌المثل، بازی‌ها و نمایش‌های محلی،‌ جزئی از این برنامه شاد است.

مازندران دارای فرهنگی بومی و خاص است، آیا نمود فرهنگ مازنی را می‌توان در سیمای استان یافت؟

حتما می‌توان یافت. برنامه دل‌گپ، عنوان مسابقه‌ای محلی با موضوع زبان، ادبیات و فرهنگ بومی مازندران است. توجه به آداب و رسوم و ادبیات فولکلور، دکور برنامه و اجرای برنامه به گویش محلی همه معطوف به فرهنگ بومی است. همچنین برنامه مستند گزارشی «در روستا» نمونه بارز فرهنگ بومی است. فرهنگ مازنی همانند بسیاری از فرهنگ‌های جهان، یک فرهنگ محلی و دارای مرز معین فرهنگی است. مستند «در روستا» بر آن است تا با حضور در محیط روستا، فرهنگ بومی مردم، روستاهای فعال، مولد و نمونه گردشگری، نحوه زندگی و معیشت مردم آن و دغدغه‌ها و مشکلات روستاییان را به تصویر بکشد.

در حوزه کودک و نوجوان چه برنامه‌های موفقی را روی آنتن دارید؟

برنامه‌های قند عسل، تی‌تی و جزر و مد توانسته‌اند توجه مخاطبان خود را در بخش کودک و نوجوان جلب کنند. قند عسل برنامه‌ای ترکیبی نمایشی با هدف تفریح، سرگرمی و آموزش است. موضوعات دنیای کودکان با رویکرد آموزشی و هنری به همراه مضامین دینی، ملی و منطقه‌ای در قالب نمایش‌های موزیکال، نماآهنگ و مسابقه با تلفیقی از بازی‌ها و اطلاعات عمومی و سرگرمی برای بچه‌ها ارائه می‌شود.

برنامه تی‌تی با هدف غنی سازی اوقات فراغت و آشنایی کودکان با مسائل و موضوعات مختلف، آیینی، علمی، تربیتی، آداب و سنن، ضرب‌المثل‌ها و داستان‌های بومی تهیه و پخش می‌شود. همچنین برنامه جزر و مد در 26 قسمت به نوجوان و دغدغه‌هایش، توانمندی، مسائل و مشکلات، فضای مجازی، قهرمانان و مخترعان و نخبگان می‌پردازد.

در حوزه طنز هم برنامه‌ای تولید می‌شود؟

سات خش، عنوان جُنگی نمایشی است. باید توجه داشت که درحال حاضر بیش از هر زمان دیگری مردم به طنز نیازمند هستند چراکه از یقه‌گیری‌های سیاسی خسته‌اند. بخش‌های این برنامه عبارتند از: پلاتو، گزارش طنزگونه، سرودهای طنز، کلیپ طنز و سریال طنز.

مردم استان چه مجموعه‌ها و مستندهایی را بزودی از سیمای مازندران شاهد خواهند بود؟

مجموعه مناسبتی شور و شین در 15 قسمت 45 دقیقه‌ای دردست تولید است؛ این مجموعه به بازسازی آیین‌های عزاداری با حضور پیرغلامان و هیات‌های صاحب سبک خاص عزاداری توجه دارد. در این مجموعه تاکنون300 نفر حضور داشته‌اند. مجموعه 15 قسمتی « امتحان بزرگ» نیز نگاه یک نوجوان را به داستان عاشورا نشان می‌دهد و در هر قسمت به یکی از شخصیت‌های عاشورا پرداخته می‌شود.

مستند گنجینه پنهان با موضوع معرفی روستای باستانی و گردشگری کندلوس در غرب استان و مجموعه مستندهای نیشا با محور معرفی صنایع دستی، صنایع کوچک و زودبازده ظرفیت‌های تولید در بخش کشاورزی و دامداری و گردشگری تهیه شده است. همچنین دو مستند در گروه مستند و فیلم و سریال با رویکرد اقتصاد مقاومتی در بخش تولید ماهیان خاویاری و زباله در دست پژوهش و تولید است.

در حوزه‌های رادیو و خبر چه برنامه‌هایی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است؟

رادیوی مازندران یکی از قدیمی‌ترین رادیوهای کشور است. برنامه‌های روستا در مازندران، مرز، سرزمین پاک، دوست رُزا، همدلی و همزبانی، اقتصاد پویا و صبح مازندران از جمله برنامه‌های رادیویی مازندران هستند که بسیاری از آنها توانسته‌اند در جشنواره‌های مختلف حائز جایزه و دیپلم افتخار شوند.

در بخش خبر، این مرکز در شبانه‌روز سه بخش خبری رادیویی و سه بخش خبری تلویزیونی دارد. به این بخش‌ها، باید برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری را با موضوع اقتصاد مقاومتی، سیاست روز و مسائل اجتماعی افزود. همچنین معاونت خبر شبکه مازندران اقدام به راه‌اندازی سامانه پیامکی و کانال‌های اجتماعی کرده تا شهروندان دیدگاه‌ها، اخبار و رویدادهای تصویری را به بخش شهروند خبرنگار ارسال کنند.

شبکه‌ای از سرزمین شمالی

مستند «از سرزمین شمالی» عنوان برنامه‌ای است که به معرفی تاریخ، فرهنگ، سبک زندگی، ادبیات و جذابیت‌های بومی استان می‌پردازد و تاکنون موفقیت‌های بسیاری را در جشنواره‌های مختلف کسب کرده است. همچنین برنامه موسیقایی ترنم برآن است تا با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موسیقی بومی مازنی، موسیقی سنتی و پاپ بتواند سهم پُر رنگی در جهت بخشیدن به سلیقه موسیقایی مخاطبان استانی داشته باشد.

محمد زندکریمخانی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها