فردا و پس‌فردا با حضور یک میلیون و 14 هزار داوطلب ورود به دانشگاه برگزار می‌شود

تب کنکور در 369 شهر

فردا و پس فردا در یکی از گرم‌ترین روزهای سال صدها هزارنفردر369 شهرستان و 467 حوزه امتحانی در دو نوبت صبح و عصر پشت صندلی‌های آزمونی دیگر می‌نشینند به امید شکستن سد کنکور، راهیابی به دانشگاه و رسیدن به آینده‌ای بهتر.
کد خبر: ۹۲۱۳۰۰

تا دیروز صبح از یک‌میلیون و 14 هزار و 274 نفری که برای کنکور 95 ثبت‌نام کرده بودند 860 هزار و 109 نفر کارت ورود به جلسه امتحانشان را دریافت کردند تا مجوز حضور در آزمون را داشته باشند؛ ریاضی و انسانی‌ها صبح پنجشنبه، هنری‌ها بعدازظهر فردا، تجربی‌ها صبح جمعه و داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی عصر پس فردا .

چند سالی است جمعیت داوطلبان کنکور سال به سال کمتر می‌شود و کنکور 95 نیز ازاین قاعده مستثنا نیست با کاهش قابل ملاحظه 17 هزار و961 داوطلب نسبت به ثبت‌نام کرده‌ها برای کنکور94. این سیرنزولی گرچه رقابت درکنکور را کمی آسان‌تر از سال‌های شلوغ گذشته می‌کند ولی این پیام را نیز می‌دهد که هم رغبت تحصیل دردانشگاه هرسال کمتر می‌شود و هم برپایی رشته‌های بی‌آزمون دانشگاه‌های مختلف کارخودش را کرده است؛ وجود بیش از 196 هزارصندلی خالی در مراکز آموزش‌عالی که چشم به راه دانشجو هستند، تائیدی بر این گفته است.

کالاهای ممنوع، تقلب غیرممکن

با این حال گرچه صندلی‌های خالی برای دانشگاه‌ها معضلی شده، ولی حالا که رقابت کنکور معطوف به رشته‌های برتر در برترین دانشگاه‌هاست، هنوز قلب داوطلبان درسینه تند تند می‌زند و هنوز شعف قبولی درآزمون سراسری درچشم‌هایشان جریان دارد. اما این داوطلبان برای این که کنکوری بی‌دردسر را ازسر بگذرانند، باید به توصیه‌های مشاورعالی سازمان سنجش کشور توجه کنند و یک نکته مهم را البته اگر قصد تقلب و چشم‌گردانی در جلسه آزمون دارند، به یاد بسپارند .

حسین توکلی به میزان توضیح داده که کارت ملی، شناسنامه، مداد و پاک‌کن چهار وسیله‌ای است که حتما باید همراه داوطلبان باشد ولی ساعت و دستبند هوشمند، تلفن همراه و قلم نوری به هیچ وجه؛ اینها جزو وسایل ممنوعه هستند .

همین طور توکلی تشریح کرده که امسال امکان تقلب درجلسه آزمون صفر است چون سوالات هرداوطلب با داوطلب دیگر فرق دارد و افراد با نگاه کردن به پاسخنامه اطرافیان فقط زمانشان را از دست می‌دهند .

اگر بلد نیستید جواب ندهید

لطفا اگر امروز و فردا در جلسه آزمون، دفترچه سوالات را به دست گرفتید و دیدید بعضی از سوالات را بلد نیستید، از پاسخ‌دهی شانسی حذر کنید چون به ضرر شماست؛ این خواسته توکلی ازکنکوری‌هاست با این توضیح که در ازای هر پاسخ مثبت به داوطلب سه نمره مثبت داده می‌شود اما اگر سوالی را به اشتباه پاسخ دهد نمره منفی دریافت خواهدکرد. بنابراین اگر داوطلبان پاسخ سوالی را نمی‌دانند بهتراست به آن پاسخ ندهند .

زمانی برای توجه به دستگاه گوارش

گرچه کنکورجلسه‌ای برای سنجش میزان یادگیری و محفوظات افراد است اما مغز درست به کار نمی‌افتد و آموخته‌ها به کار نمی‌آید اگر شکم خالی و سلول‌ها گرسنه باشند. بنابراین تاثیر تغذیه درموفقیت داوطلبان کمتر ازمیزان و عمق مطالعاتشان نیست.

پس با علم به این موضوع داوطلبان به خاطر بسپارند که طبق توصیه‌های دکتر ناصر رضایی پور، متخصص طب سنتی که با تسنیم گفت‌وگو کرده،کنکوری‌ها باید از خوردنی‌های سودازا و غلیظ‌کننده‌های خون مانند گوشت گاو و گوساله، سوسیس و کالباس، عدس، بادمجان، قارچ، انواع کنسرو و کمپوت‌، غذاهای خمیری و لزج مثل ماکارونی و لازانیا و پنیر پیتزا، غذاهای مانده و نان‌های بیات، خوردنی‌های خیلی‌ترش یا خیلی‌شور و همچنین خوردنی‌های محرک مثل ادویه تند و انواع سس پرهیز کنند.

در عوض این خوراکی‌ها را د ر برنامه غذایی‌شان قرار دهند: خرما، خربزه، انگور و شیر مخلوط با عسل .

خانواده‌ها بدانند

اما برای داشتن بهترین کارایی درجلسه آزمون فقط اجرای این دستورات کافی نیست و لازم است به چند نکته دیگر نیز توجه شود، نکاتی که علیرضا قهرمانی، مشاور خانواده درگفت‌وگو با جام‌جم ارائه می‌کند. به گفته این مشاور، هفته آخر منتهی به کنکور بخصوص روز قبل از آن (که امروز است) اصلا زمان مناسبی برای یادگیری نیست و تلاش برای آموختن مطالب جدید فقط اضطراب را بالا می‌برد، مگر این‌که داوطلبان فقط خلاصه‌برداری‌های گذشته خود را یک بار تیتروار مرور کنند .

داوطلبان امروز و فردا بیش از هرچیز به آمادگی روانی نیاز دارند که بخش بزرگی از وظیفه تامین این آرامش به عهده خانواده‌هاست که مطابق گفته‌های قهرمانی، با دو اقدام میسر است، اول این که خانواده‌ها در محیط خانه مرتب از کنکور حرف نزنند و آن را مساله‌ای بزرگ و پررنگ جلوه ندهند و دوم این که به اقوام و اطرافیان نیز اجازه ندهند در مورد میزان آمادگی داوطلب برای کنکور سوال کنند یا درمورد تحصیل در رشته‌ای خاص به او فشار بیاورند .

ساعات خواب و بیداری داوطلبان نیز از مواردی است که باید مورد توجه خانواده‌ها باشد، حتما هشت ساعت در شبانه‌روز. البته اگر داوطلبی تمایلی به خوابیدن ندارد نباید به او فشار آورد بلکه می‌توان این نسخه را برای او پیچید که در رختخوابش دراز بکشد، دم و بازدم را با دهان و بینی انجام دهد و سعی کند بدنش رابه آرامش برساند. و نکته آخر این‌که امروز حتما محل برگزاری آزمون را شناسایی کنید تا در روز کنکور با خیال آسوده در حوزه امتحانی حاضر شوید .

مقابله با اضطراب قبل و بعد از کنکور

شرکت در کنکور یکی از عجیب‌ترین تجربیات زندگی است، حادثه‌ای که در ناخودآگاه آدم‌ها به سرنوشت و آینده‌شان پیوند زده می‌شود و تصور موفق نشدن درآن بار اضطرابی سنگینی را به آنها تحمیل می‌کند. اما کنکور آغاز و پایان زندگی نیست، بلکه یکی از راه‌های رسیدن به خواسته‌هاست اگر بزرگ‌ترها این حقیقت را در ذهن کوچک‌ترها جابیندازند .

به هرحال اضطراب کنکور حسی همگانی است و همه را به نوعی درگیر می‌کند که اگر داوطلبان توصیه‌های امیر زنده‌نام، از مشاوران تحصیلی کشور را که دیروز با جام‌جم گفت‌وگو کرد به کار ببندند، حتما بر آن فائق خواهند آمد.

داوطلبان پیش از شروع آزمون دست از پیش فرض در مورد سوالات بردارند یعنی فکر نکنند که با سوالاتی روبه‌رو خواهند شد که مشابه آن را قبلا دیده‌اند چون اگر این گونه فکر کنند وقتی با سوالات متفاوت مواجه شوند دچار اضطراب می‌شوند. همچنین از خود توقعات قالبی نداشته باشند یعنی فکر نکنند که حتما باید در فلان درس میزان مشخصی از سوالات را درست پاسخ دهند چون در کنکورهیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست و وقتی محاسبات فرد به هم بریزد دچار استرس شده و کارایی‌اش افت می‌کند .

داوطلبان در جلسه آزمون برای پاسخگویی به هر تست زمان مشخصی را برای خود تعریف نکنند چون برخی سوالات زمان بیشتری می‌برد و برخی دیگر زمانی کمتر. یعنی خود را درگیر جزئیات زمان نکنند اما به کلیت زمان توجه داشته باشند.

داوطلبان از نگاه کردن به پاسخنامه اطرافیان نیز باید پرهیز کنند چون اگر ببینند دیگران به اکثر سوالات جواب داده‌اند و خودشان نه، احساس عقب‌ماندگی می‌کنند غافل از این‌که اطرافیان شاید به سوالات به‌صورت اتفاقی پاسخ داده‌اند. همچنین اگر هرکدام از داوطلبان با مجموعه‌ای از سوالات دشوار روبه‌رو شدند نباید خود را ببازند بلکه به خود بگویند این سوالات حتما برای همه سخت است. درعوض اگر سوالات از نظرشان آسان و ساده بود گمان نکنند که حتما آنها اشتباه می‌کنند چون اینها همه عواملی برای بالارفتن اضطراب هستند .

و اما بعد از پایان آزمون که به نوعی پایان یک دلهره بزرگ و آغاز دلهره‌ای جدید است نیز داوطلبان باید خونسردی خود را حفظ کنند. به گفته زنده‌نام، بهتراست آنها دست از گمانه‌زنی درباره نتیجه و رتبه خود بردارند چون تا روزتوزیع کارنامه‌ها رتبه هیچ کسی به طوردقیق مشخص نیست. همچنین یقین داشته باشند اگر انتخاب رشته مناسبی داشته باشند می‌توانند از هر رتبه‌ای که کسب کرده‌اند نتایج امیدبخشی بگیرند.

قهرمانی، مشاورخانواده نیزحرفی برای داوطلبان پس از کنکور دارد و آن این که قبل از اعلام نتایج نهایی درمورد پیامدهای قبول نشدن درکنکور فکر نکنند و حتی برای زمان پس از شکست احتمالی برنامه‌ریزی کنند .

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها