این برنامه شنبه تا چهارشنبه ساعت 21 از شبکه آموزش پخش می‌شود

ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در «همیشه خونه»

توجه به سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است؛ مقوله و مبحث مهمی که بی‌شک اشاعه آن در راس وظایف رسانه ملی قرار دارد و برنامه‌هایی با محور ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در قالب‌های مختلف روی آنتن شبکه‌های متعدد تلویزیون رفته است. شبکه آموزش نیز همسو با همین هدف این شب‌ها برنامه‌ای جدید را روانه آنتن کرده است.
کد خبر: ۹۲۱۰۲۸

«همیشه خونه» عنوان برنامه‌ای با محوریت خانواده است که با هدف آموزش مهارت‌ها و نیز محور قرار دادن ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 21 از شبکه آموزش پخش می‌شود و با توجه به ساعت متفاوت پخش آن، با نگاهی نو، نه فقط زنان خانه‌دار که تمام اعضای یک خانواده را مورد خطاب قرار می‌دهد.

برنامه‌ای با محوریت خانواده

امیرعباس حدسنی از جمله تهیه‌کنندگان شبکه آموزش است که در چند سال گذشته با این شبکه همکاری داشته است.

وی در خصوص شکل‌گیری این برنامه به جام‌جم گفت: ایده اولیه شکل‌گیری برنامه از پاییز سال گذشته در گروه آموزش‌های عمومی این شبکه پیشنهاد داده شد و از ما برنامه‌ای شبانه با محوریت خانواده را درخواست کردند.

همان‌طور که می‌دانید پخش برنامه‌ای با این مضمون از جدول پخش برنامه‌های شبکه آموزش تاکنون سابقه نداشته و «همیشه خونه» اولین تجربه در این زمینه محسوب می‌شود.

به طور کلی برنامه‌های خانواده در همه‌جای دنیا از ضوابط نسبتا ثابتی برخوردارند و برای مثال بحث‌هایی چون آموزش‌های آشپزی و مهارتی و صحبت با کارشناسان در تمام این برنامه‌ها دیده می‌شود؛ اما من می‌توانم تفاوت عمده‌ای را میان برنامه خودمان و این برنامه‌ها ذکر کنم و این تفاوت در نگاه و رویکرد ماست که اشاعه و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را مدنظر قرار داده‌ایم. این هدف اصلی مبتنی بر آموزه‌های دینی و ایرانی بنا شده، لذا کلیت برنامه را هم در خدمت همین موضوع طرح‌ریزی کرده‌ایم.

حدسنی در تعریف چگونگی محور قراردادن این نگاه کلی در خدمت موضوع برنامه توضیح داد: ما از یک تیم تحقیق و نگارش و پژوهش بسیار قوی برخورداریم که نزدیک به پنج ماه است کارشان را آغاز کرده‌اند و موضوعات را بررسی می‌کنند. برای مثال اگر قرار است در برنامه‌ای موضوع اقتصاد مقاومتی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار بدهیم، تمام کارشناسان ما با همان رویکرد آموزشی به پیش می‌روند و در این خصوص به بحث می‌پردازند. در بحث‌های مهارتی هم به همین شکل است و به طریقی از این آموزش‌مان اهداف معیشتی و کمک کردن به اقتصاد خانواده را دنبال می‌کنیم که در راستای همان هدف اولیه است.

پرهیز از آموزش مستقیم

تهیه‌کننده همیشه خونه ادامه ‌داد: شروع پخش برنامه ما مصادف شد با ماه مبارک رمضان و لذا با توجه به فضای خاص این ماه در بحث‌های کارشناسی‌مان بیشتر سراغ موضوعاتی چون روزه‌داری و حفظ سلامت روزه‌داران رفتیم. حالا با پایان رمضان ما تازه به روال اصلی و در نظر گرفته شده برای برنامه برگشته‌ایم و مثلا برای همین هفته اهمیت پوشش و مد و تاثیر آن در سبک زندگی را تعریف کرده‌ایم. البته علی‌رغم این‌که محوریت آموزش برای ما خیلی مهم است، با این حال خیلی نگران این بودیم که مبادا آموزش مستقیم تاثیر بدی روی مخاطبان بگذارد و باعث خالی از جذابیت شدن برنامه بشود؛ لذا در عوض کوشیدیم در بخش‌های دیگری چون آشپزی فضا را تلطیف کنیم و به جذابیت آن برای همه اقشار خانواده بیفزاییم؛ چرا که برنامه ما بر خلاف دیگر برنامه‌های خانوادگی سیما در بازه زمانی شبانگاهی روی آنتن می‌رود و مخاطبان آن اعضای خانواده در تمام سنین هستند.

تنوع در مجریان

از دیگر نکات قابل توجه در این برنامه تعدد مجریان آن است که مانع یکنواختی‌شان برای مخاطبان شده و به تنوع و جذابیت برنامه می‌افزاید. حدسنی در این باره معتقد است: ما تا به این‌جای کار از حضور پنج مجری ثابت در برنامه استفاده کرده‌ایم که این افراد عبارتند از رضا اسماعیلی، شعله قهرمانی، شیرین صمدی، مهدی مروی و مرضیه کردی. این مجریان به صورت گردشی در هفته تغییر می‌کنند و علاوه بر این جمع، میثم طهرانی را هم داریم که در روزهای پنجشنبه به عنوان مجری کارشناس به برنامه اضافه می‌شود و در بخش گفت‌وگوی کارشناسی همراهی‌مان می‌کند.

حس خوب شب‌نشینی

رضا اسماعیلی هم از دیگر مجریان باسابقه برنامه‌های تلویزیونی است که در تیم اجرای این برنامه حضور پیدا کرده و چند روزی را در طول هفته عهده‌دار اجرای آن است.

وی در خصوص تجربه اجرای همیشه خونه در مقایسه با برنامه‌های دیگری چون «تصویر زندگی» و «سیمای خانواده» گفت: روال همیشگی برنامه‌های خانوادگی به این صورت است که معمولا در بازه زمانی صبحگاه یا دیگر نهایتا عصرها روی آنتن می‌روند و به این جهت، همیشه خونه تجربه نویی در این زمینه محسوب می‌شود. لذا کار ما از جهتی سخت‌تر شده است؛ چرا که مخاطبان‌مان دیگر نه فقط بانوان خانه‌دار که در واقع تمام اعضای خانواده از بزرگ و کوچک و مرد و زن هستند و باید توجه‌ات به سلایق همه این مخاطبان باشد و بتوانی برایشان برنامه اجرا کنی. همچنین باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که در زمینه آموزش به پدران خانواده همواره نوعی خلأ در این گونه برنامه‌ها وجود داشته و این قضیه باز به اهمیت همیشه خونه می‌افزاید.

اسماعیلی در خصوص حس خوبی که خود از اجرای این برنامه تجربه می‌کند، تصریح کرد: تاکید ما در برنامه این بوده که بتوانیم دوباره اعضای خانواده‌ را دور هم جمع کنیم و برنامه‌ای را روی آنتن ببریم که همه اعضا بتوانند تماشاگر آن باشند. حتی این قضیه در تیتراژ برنامه هم مورد تاکید قرار گرفته و ما خانواده‌ای را می‌بینیم که مثل گذشته‌ها در کنار هم جمع می‌شوند و با حضور همه اعضا به دور از وسایلی چون گوشی‌های تلفن همراه دقایقی را در کنار هم به شب‌نشینی می‌پردازند.

طرحی نو در پوشش

شیرین صمدی از مجریان جوانی است که پیش از این اجرای برنامه‌های مختص خانواده را در «سیمای خانواده» هم تجربه کرده و این روزها با دو برنامه «قاصدک» و «همیشه خونه» مهمان مخاطبان تلویزیون است.

او در خصوص تجربه اجرای این برنامه گفت: اجرای شبانه قطعا ویژگی‌های متفاوتی را می‌طلبد و باید خیلی مراقب باشم تا این حس خوب در طول برنامه رعایت شده و به مخاطبان انتقال پیدا کند.

صمدی همچنین به ایجاد تنوعی تازه در زمینه پوشش لباس مجریان زن اشاره کرد و گفت: من همیشه سعی کرده‌ام به دنبال لباس‌های تازه‌تر بروم و فکر می‌کنم جزو نخستین مجریانی در تلویزیون بودم که پوشیدن شال و لباس‌هایی بلند با طرح‌های متفاوت را در برنامه‌ها باب کردم. در حال حاضر هم صحبت‌هایی را با بنیاد ملی مد و لباس ایرانی داشته‌ام و می‌کوشم از لباس‌هایی با طرح و دوخت و نیز پارچه ایرانی بیشتر استفاده کنم. این قضیه با محورهای اصلی شبکه آموزش که همان حمایت از تولیدات ملی و نیز توجه به سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی است مطابقت دارد. امیدوارم به نوبه خود رقم زننده اتفاقات خوبی در این زمینه باشم.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها