پیکر عباس کیارستمی، صبح فردا از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشییع می‌شود

واکنش‌ها به درگذشت کیارستمی

درگذشت عباس کیارستمی، بهمن زرین‌پور و ملیحه نیکجومند، در چند روز گذشته، هفته‌ای سیاه را برای سینمای ایران رقم زد و طعم تعطیلات را در کام سینماگران و سینمادوستان بسیار تلخ کرد. در این میان آنچه بیش از همه، باعث شوک اهالی سینما شد، درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان معتبر، جهانی و صاحب سبک سینمای ایران بود که نه‌تنها در داخل کشور، بلکه در کشورهای مختلف جهان هم بازتاب‌های گسترده‌ای داشت و تعدادی از سرشناس‌ترین چهره‌های سینمایی و سیاسی دنیا ـ از مارتین اسکورسیزی و ژولیت بینوش تا فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه ـ به آن واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۹۲۰۰۱۳

عباس کیارستمی زندگی و دیگر هیچ

اول همین ماه و همزمان با روز تولد کیارستمی بود که در ستون «تقویم سینمایی» روزنامه جام‌جم از او نوشتیم و خواستیم به پاس آن نگاه سرشار از زندگی و معرفتش که در آثارش جاری است، از پشت آن عینک تیره به زندگی چشمک بزند و سال‌های بیشتری روشنایی و درخشش را به سینمای ایران و جهان هدیه کند، اما عمرش به دنیا نبود و پیمانه‌اش پر شده بود، برای همین دو هفته پس از زادروزش در بیمارستانی در پاریس، آن عینک تیره را سرانجام از روی چشم‌هایش برداشت و دیدگانش را به روی زندگی بست، هرچند اگر از رفتن ناگزیر این کارگردان صاحب‌سبک بگذریم، او با اندیشه‌ها و فیلم‌های ماندگارش همچنان از زندگی می‌گوید و برای دوستدارانش زنده است. بنابراین همه بحث‌های این روزها درباره قصور پزشکی که منجر به مرگ او شده، در مقابل روح زندگی در اندیشه و آثارش که تا همیشه پابرجاست، در اولویت بعدی قرار می‌گیرد، هرچند باید صحت و سقم این مساله هم پیگیری و به خانواده کیارستمی و مردم توضیح دقیق و کارشناسانه‌ای در این خصوص ارائه شود، چراکه درآن صورت، می‌توانستیم چندسالی بیشتر شاهد خلاقیت و تجربه‌های هنرمندانه این فیلمساز باشیم.

آنچه گذشت

عباس کیارستمی، از اوایل امسال به دلیل بیماری گوارشی در بیمارستان بستری شد و طی روند درمان، همواره خبرهای ضد و نقیضی درباره‌اش به گوش می‌رسید. برخی رسانه‌ها از ابتلای او به بیماری سرطان خبر می‌دادند و بعضی مقام‌ها، دوستان و همکاران نزدیک هم چنین موضوعی را تکذیب می‌کردند. هرچه بود، کیارستمی چهار عمل جراحی را پشت سر گذاشت و حدود دو ماهی را در بیمارستان سپری کرد. در تصاویری که او را روی تخت بیمارستان نشان می‌داد، تصویر دگرگون و رنجوری را می‌دیدیم که پیش از آن هیچ وقت از کیارستمی سراغ نداشتیم. با این‌که 76 سال داشت و در آستانه 80 سالگی بود، اما کمتر کسی می‌توانست میان سن شناسنامه‌ای و چهره و ظاهر این هنرمند، پیوندی برقرار کند.

خبر ترخیص کیارستمی از بیمارستان، دوستدارانش را خوشحال کرد، اما خیلی طول نکشید که او دوباره ظاهرا برای مراحل تکمیلی درمان در بیمارستان بستری شد. هشتم تیر بود که خبر رسید کیارستمی برای ادامه روند درمان راهی فرانسه شده است. درحالی که خیلی‌ها امیدوار بودند خبرهای مبنی بر بهبود او، با این سفر شدت بگیرد، ناگهان در 14 تیر همه چیز تغییر کرد و بتدریج در فضای مجازی، خبر درگذشت کیارستمی اطلاع‌رسانی شد. ابتدا کمتر کسی این خبر را جدی گرفت و همه گمان می‌کردند این خبر هم از خیل آن شایعه‌های بیمارگونه‌ای است که همواره از مرگ هنرمندان در فضای مجازی منتشر می‌کنند، اما تائید خبر از منابع و خبرگزاری‌های رسمی داخلی و خارجی، باعث شد اهالی سینمای ایران با بهت و حیرت و اندوهی بزرگ به استقبال تعطیلات بروند.

پس از درگذشت کیارستمی، موج بی‌سابقه‌ای از اظهارنظر و سخنان ستایش‌آمیز درباره شخصیت و آثار او در فضای واقعی و مجازی به راه افتاد. ضمن این‌که نام برخی از فیلم‌های شاخص و ماندگار او همچون طعم گیلاس، خانه دوست کجاست؟، باد ما را خواهد برد، زیر درختان زیتون و زندگی و دیگر هیچ هم سنخیت و همخوانی فراوانی با تعبیرهای شاعرانه درباره مرگ داشت. از این‌رو صفحات اینستاگرام، توییتر و تلگرام چهره‌های سینمایی، فرهنگی و هنری، ورزشی، سیاسی و حتی مردم در این مدت پرشد از پست‌ها و کامنت‌هایی درباره کیارستمی که هنوز هم موج آن فروکش نکرده است. کیارستمی حتی پس از مرگ هم جریان‌ساز شد و اظهارات برخی چهره‌های مشهور سینمایی درباره او، سوءتفاهم‌ها و جنجال‌هایی را هم در فضای مجازی به وجود آورد. به عنوان مثال یادداشت مسعود فراستی، درباره کیارستمی که گفته بود کیارستمی را بدون فیلم‌هایش دوست دارم، باعث واکنش گلایه‌آمیز پرویز پرستویی و مهراب قاسمخانی شد و پست نیکی کریمی هم واکنش تند بهاره رهنما را به همراه داشت. در این میان نقل قول‌های بزرگان سینما درباره کیارستمی که در زمان حیات این کارگردان نثار او شده بود هم جایگاه ویژه‌ای در پست‌ها و کامنت‌های سینماگران و دوستداران کیارستمی داشت. از جمله پرکاربردترین این جملات، این اظهارنظر ژان لوک گدار، کارگردان سرشناس فرانسه و سینمای جهان است که زمانی گفته بود: سینما با گریفیث ـ فیلمساز مهم تاریخ سینما در سال‌های آغازین و سازنده تولد یک ملت و تعصب ـ شروع و با کیارستمی تمام می‌شود.

کیت وینسلت، بازیگر فیلم‌هایی چون «تایتانیک» و «درخشش ابدی یک ذهن بی‌آلایش» و ژولیت بینوش ـ بازیگر سرشناس فرانسوی که سابقه همکاری با کیارستمی در فیلم‌هایی چون «کپی برابر اصل» را داشت ـ هم با گذاشتن پست‌هایی در صفحات مجازی شخصی‌شان، نسبت به درگذشت کارگردان بزرگ کشورمان واکنش نشان دادند. همچنین تماشاگران جشنواره معتبر کارلووی واری هم به احترام درگذشت کیارستمی، یک دقیقه سکوت کردند. دوستداران کیارستمی در ایران و جهان هم در این چند روز مراسم‌هایی را به یاد او برگزار کردند؛ از جمله گردهمایی اهالی سینما در موزه سینما و برگزاری چند مراسم یادبود در فرانسه و کنار رود سن.

روز سه‌شنبه و فردای درگذشت کیارستمی هم، سینماهای سراسر کشور در ساعت 22 پخش فیلم‌ها را متوقف کردند تا در اقدامی نمادین به مرگ این هنرمند واکنش نشان دهند. تماشاگران هم در این لحظه برای شادی روح کیارستمی فاتحه‌ای قرائت کردند.

پس از درگذشت کیارستمی، رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما، سیف‌الله صمدیان و نگار اسکندرفر راهی فرانسه شدند تا پیگیر کارهای انتقال پیکر کیارستمی به ایران باشند که این مهم روز گذشته به سرانجام رسید و پیکر کارگردان جهانی سینمای ایران روز گذشته به کشور منتقل شد. مراسم تشییع کیارستمی ساعت 8 و 30 دقیقه فردا و از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود؛ مراسمی که سینماگران از مردم درخواست کرده‌اند بدون موبایل در آن حاضر شوند و با عکس و فیلم نگرفتن و با احترام، پیکر کیارستمی را بدرقه کنند.

متولد اول تیر 1319

فیلمنامه نویس، کارگردان، عکاس، شاعر، نقاش

برخی از فیلم‌های شاخص: نان و کوچه، مسافر، خانه دوست کجاست؟، مشق شب، کلوزآپ، زندگی و دیگر هیچ، زیر درختان زیتون، طعم گیلاس، باد ما را خواهد برد، ده، کپی برابر اصل

برخی از جوایز: نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن در سال 1997 برای «طعم گیلاس»، جایزه نوعی نگاه جشنواره کن برای «زندگی و دیگر هیچ» در سال 1992، شیر نقره‌ای جشنواره فیلم ونیز برای «باد ما را خواهد برد» در سال 1999، جایزه ویژه هیات داوران و لوح زرین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر برای «خانه دوست کجاست؟» در سال 1365.

پیام تسلیت رسانه ملی

رسانه ملی درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان برجسته ایرانی را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در پی درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان صاحب نام سینمای ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی فقدان این کارگردان نامی ایرانی را به خانواده وی و جامعه هنری کشور تسلیت گفت.

بخشی از اظهارنظرها درباره مرگ کیارستمی

اظهارنظر

چهره‌

نگاه متفاوت و عمیق عباس کیارستمی به زندگی و دعوت انسان‌ها به صلح و دوستی، دستاوردی ماندگار در هنر هفتم خواهد بود.

حسن روحانی

رئیس‌جمهور

ایران چهره شاخص و برجسته‌ای را در سینمای بین‌الملل از دست داد. امیدوارم مورد رحمت خدا قرار گیرید. استاد خدا رحمتت کند.

محمدجواد ظریف

وزیر امور خارجه

عباس کیارستمی، هنرمند بزرگ ایرانی بود که سینمایش جهانی حرف می‌زد و فکر می‌کرد. او جایگاه والایی در تاریخ سینما دارد. او یک فیلمساز بود و همچنین یک شاعر و عکاس. عباس کیارستمی در آثار ادبی خود به مسائل ریز و روزمره بُعدی خاص و جهانی می‌بخشید.

فرانسوا اولاند

رئیس‌جمهور فرانسه

داخل (اتاق بیمارستان) شدم، کیارستمی با همان هیبت خاص و با ابهت روی تخت نیم‌خیز شده بود. دیدن کیارستمی در اتاقی که دورتادور آن دیوار و فقط یک پنجره شیشه‌ای مشجر داشت و فقط قسمت بالای پنجره بخش کوچکی از آسمان دیده می‌شد، کیارستمی اهل لانگ شات بود و او در این فضای بسته مثل پرنده‌ای در قفس بود، کنار تختش رفتم دستانش را لمس کردم، سلام دادم. با لبخندی کمرنگ که توام با درد بود، جواب سلامم را داد. هنوز دستانش در دستم بود، بوسه‌ای بر دستانش زدم نگاهش نکردم، ولی از حرکت دستش متوجه شدم که خجالت کشیده، با دست اشاره کرد که بنشینم کنار پنجره. روی صندلی نشستم. به من اشاره کرد، گفت بیا جلو بهتر ببینمت، کاملا نزدیک تخت رفتم. از من پرسید چه می‌کنی؟ کار جدید چه داری؟ گفتم یک قصه آماده دارم که در هند قرار است بسازم، برادر کیارستمی که در اتاق بود، گفت ایشان نباید زیاد حرف بزنند، ولی او اعتنایی نکرد و ادامه داد. من برایش آرزوی سلامتی کردم و گفتم شما حالا حالاها باید فیلم بسازید. گفت: «اینجوری هم خوبه، بعضی وقت‌ها خوبه که آدم فقط تماشا کند، امروز حدود یک ماه می‌شه که در اینجا هستم، همه چیز یک جور دیگه اس و سهم من از تماشای آسمان همان نیم متر بالای پنجره است که آسمان دیده می‌شه.» روحش شاد و یادش گرامی باد. (بخشی از دلنوشته مجیدی برای کیارستمی، منتشر شده در ایسنا)

مجید مجیدی

کارگردان

وقتی خبر مرگ عباس کیارستمی را شنیدم عمیقا شوکه و غمگین شدم. او یکی از آن هنرمندان نادر با دانش ویژه از دنیا بود که اگر بخواهیم با کلمات ژان رنوآر بزرگ بگوییم: واقعیت همیشه جادو می‌کند. برای من، این حرف بدنه کاری خارق‌العاده کیارستمی را جمع‌بندی می‌کند. بعضی‌ها به فیلم‌های او به عنوان مینیمال اشاره می‌کنند، اما در حقیقت دقیقا برعکس آن است. هر صحنه از «طعم گیلاس» یا «خانه دوست کجاست؟» پر از زیبایی و سورپرایز است که با صبر و دقت ضبط شده است. من توانستم طی ده یا 15 سال اخیر عباس را بشناسم. او انسان بسیار خاصی بود؛ ساکت، برازنده، متواضع، خوش‌سخن و بسیار هوشیار ـ فکر نمی‌کنم چیزی را از دست می‌داد ـ بسیار کم هم‌مسیر می‌شدیم و وقتی این اتفاق می‌افتاد، خیلی خوشحال می‌شدم. او یک جنتلمن حقیقی بود و واقعا یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان ما.

مارتین اسکورسیزی

کارگردان

روحت قرین رحمت اصل‌ترین قلندر سینمای ایران.

ابراهیم حاتمی‌کیا

کارگردان

شوکه شده‌ام. با درگذشت عباس کیارستمی نه‌تنها سینما، بلکه دنیا یک انسان بزرگ را از دست داد.

اصغر فرهادی

کارگردان

می‌دانم تا آخر عمر سوگوارش خواهم بود. عزای ملی هنر را اعلام کنید. جسمش رفت اندیشه‌اش ماند.

مسعود کیمیایی

کارگردان

روز تلخ سینمای جهان سرانجام رسید. سینمای ایران عزادار شد. کیارستمی رفت. اگرچه تلخ است و باورنکردنی، اما باید از امروز سینمای ایران روزگارش را بدون آن چهره دلنشین و آرام و سرشار از لبخند به زندگی سپری کند. کیارستمی رفت، اما راهش و نگاهش برای همیشه می‌ماند.

حجت‌الله ایوبی

رئیس سازمان سینمایی

او را دوست می‌داشتم، بدون این‌که فیلم‌هایش را دوست بدارم. دلتنگش هستم. امیدوارم قبل از رفتنش لبخند زده باشد و با آرامش کات داده باشد. روحش شاد.

مسعود فراستی

منتقد

چه ضایعه وحشتناک و غم انگیزی. خداحافظ آقای کیارستمی.

ترانه علیدوستی

بازیگر

سفرت بخیر استاد.

حمید فرخ‌نژاد

بازیگر

کاروان شهید شد از پیش/ وآن ما رفته گیر و می‌اندیش/ از شمار دو چشم یک تن کم/ وز شمار خرد هزاران بیش. (دیشب) گفتند کاروان کیارستمی هم رفت. می‌دانم بسیاری چون من در شنیدن این خبر آن دو بیت را که هزار سال پیش در سوگ شهید بلخی نوشته شده است زمزمه کرده‌اند.آری؛ اما واقعا دو چشم هنرمند همان دو چشمی است که دیگران هم دارند؟ آنچه هنرمند می‌بیند ما نیز می‌بینیم؟ یاد می‌کنم از مولانا که آدمی را در همان دو چشم او خلاصه می‌کند. آدمی دیده‌ست باقی گوشت و پوست/ هرچه چشمش دیده است آن چیز اوست/ چون به دریا راه شد از جان خم/ خم با جیحون برآرد اشتلم/ داد دریا چون ز خم ما بود/ چه عجب گر ماهیی دریا بود. اینک ماهی را از دست داده‌ایم که خود دریا بود و چشمانی که با ژرفای رها در بیکرانگی دریا مانوس بود.

محمدعلی موحد

ادیب و مولوی‌شناس

درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان بزرگ سینمای ایران و جهان را به همه سینماگران تسلیت عرض می‌نمایم. ایشان هم همانند شادروان علی حاتمی بدون جایگزین خواهد بود. روحشان شاد.

پرویز پرستویی

بازیگر

تو همواره برای ما الگویی ملموس و قابل استناد برای خود ساختگی، استقلال اندیشه، و ترسیم شخصیت جهانی و قابل افتخار و احترام بودی. براستی تو در حافظه تاریخی ما، جاودان خواهی بود. همواره از تو به عنوان نخستین پرچمدار جهانی عزت سینمای این مرز و بوم یاد خواهیم کرد و راهت را در جهان اندیشه ادامه خواهیم داد.

شهاب حسینی

بازیگر

خانه دوست کجاست عباس جان؟ زیر درختان زیتون؟ بودنت برای ما طعم گیلاس داشت، ولی حواسمان نبود که گفته بودی باد ما را خواهد برد. خداحافظ استاد.

علی دایی

مربی فوتبال

باور نمی‌کنم جای خالی تصویرگر و شاعر زیبایی‌های زندگی را. دنیای پر از کینه امروز ما، در نگاه شاعرانه او آکنده از زندگی بود، فقط زندگی و دیگر هیچ.

محمود کلاری

فیلمبردار

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها