همه ما به خوبی می دانیم هوایی که استنشاق می کنیم به پاکیزگی سابق نیست و روز به روز نیز بر آلودگی آن افزوده می شود. بنا بر تحقیق جدیدی که توسط محققان دانشگاه بارکلی انجام شده، مه دود (Smog) روزانه مسئول مرگ حدود 4000 نفر در کشور چین است. در آمریکا نیز از هر 10 نفر 4 نفر در مناطقی زندگی می کنند که از سطوح ناسالم آلودگی اوزون و یا آلودگی با ذرات برخوردارند.
کد خبر: ۹۱۹۵۴۱
هوای کثیف را به جواهر تبدیل کنید

به گزارش جام جم آنلاین ، در تلاش برای کمک به رفع آلودگی هوا، طراح آلمانی دان روزگارد، یک تصفیه کننده هوا به ارتفاع 7 متر ساخته که نام آن را برج عاری از مه دود گذاشته است.

این دستگاه برج مانند همچون یک جاروبرقی، مه دود را به درون خود می مکد و سپس هوای تصفیه شده را از شش دریچه که در کناره های این دستگاه قرار دارند بیرون می دهد. این دستگاه قادر است بیش از 30 هزار مترمکعب هوا را در هر ساعت و با استفاده از 1400 وات انرژی پاک تصفیه کند.

این طراح آلمانی سه سال زمان صرف تحقیق و توسعه این پروژه کرد، و در نهایت نمونه اولیه تصفیه کننده غول پیکر خود را این هفته در روتردام مورد بهره برداری قرار می دهد. به استناد وبسایت روزگارد، این تصفیه کننده خاص استفاده در پارک های عمومی طراحی شده است.

وی درباره عملکرد این دستگاه می گوید: با شارژ این تصفیه کننده با جریان الکتریکی مثبت، یک الکترود یون های مثبت را به داخل هوا می فرستد. این یون ها خود را به ذرات بسیار ریز گرد و غبار متصل می کنند. سپس الکترود منفی این یون های مثبت و ذرات متصل به آن را به سمت خود می کشد. این ذرات ریز که به طور معمول موجب آسیب به ریه های ما می شوند، به همراه یون ها در داخل این برج نگهداری و ذخیره می شوند. این فناوری ذرات بسیار ریز مه دود که سایر فیلترها موفق به جذب آنها نمی شوند را نیز جدا می سازد.

اما نکته جالب در خصوص این برج تصفیه کننده این است که تصفیه هوا تنها شگرد آن نیست. این برج می تواند جواهر نیز تولید کند!

ذرات ریز کربن که توسط این برج جمع آوری می شوند می توانند به شکل سنگ های قیمتی کوچک متراکم شوند و سپس در ساخت جواهراتی مانند انگشتر به کار روند. هر یک از این سنگ های کوچک از تصفیه 1000 متر مکعب هوا به دست می آیند.

در حالیکه این نمونه اولیه در حال حاضر در روتردام نصب شده، روزگارد تلاش دارد مدل های دیگری را در پکن، مکزیکوسیتی، پاریس و لس آنجلس نصب کند.

تک شات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها