به بهانه روز ارتباطات

مرزهای بدون سیم خاردار

سال 1838 که ساموئل مورس، استاد هنر و نقاشی دانشگاه نیویورک، دستگاه تلگراف را معرفی کرد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد در طول سال‌ها ارتباطات انسان‌ها این همه تغییر کند. چندی بعد، تلگراف به تنها وسیله ارتباطی مدرن برای انتقال پیام‌ها به فواصل دور تبدیل شد. در تلگراف از یک فناوری سیگنالی استفاده می‌کردند تا پیام به یک کد تبدیل شود و از فرستنده به گیرنده برسد.
کد خبر: ۹۰۳۸۸۱

بعدها تلفن آمد و رادیو، اما آنچه بیش از همه دنیای ارتباطات را تکان داد اینترنت بود. با همگانی‌تر شدن اینترنت، ایمیل دریچه جدیدی را برای پیوند مردم از هر کجا و در هر زمان ممکن کرد. حالا بعد از گذشت چند سال، ایمیل یک تکنولوژی قدیمی به‌ شمار می‌رود، زیرا با آمدن شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها همه چیز تغییر کرده است. سرعت و راحتی ارتباط با کسی کیلومترها دورتر چیزی نبود که حتی تا همین دهه پیش به این گستردگی در ذهن ما بگنجد.

در تمام این سال‌ها و از زمان اختراع تلگراف تاکنون، همراه با گسترش دامنه ارتباطات در دنیا، نهادها و سازمان‌هایی برای بالاتر بردن سطح توسعه در زمینه مخابرات و فناوری اطلاعات و ارتباطات به وجود آمدند. سال 1865 میلادی «اتحادیه تلگرافی بین‌المللی» در پاریس تشکیل شد. چندی بعد این اتحادیه تغییر کرد و سرانجام در 1906 میلادی «اتحادیه رادیو و تلگرافی بین‌المللی» نیز کنار آن شکل گرفت. سال 1932 در کنفرانس جهانی مادرید، هر دو اتحادیه متحد شدند و «اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دور» متولد شد. این اتحادیه‌ که به اختصار ITU خوانده می‌شود، پس از تاسیس سازمان ملل متحد از نهادهای وابسته به آن شد. ایران نیز از همان سال‌های تشکیل اتحادیه تلگرافی بین‌المللی عضو آن شد و اکنون بیش از صد سال است که عضوی از این اتحادیه به شمار می‌رود. روز جهانی ارتباطات مصادف با 27 اردیبهشت که در کشورمان به‌عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی شناخته می‌شود، حکایت تاسیس این اتحادیه‌ها برای پیشرفت ارتباطات است؛ روزی برای تقویت پیوندهای اجتماعی بدون مرزبندی کشورها.

به هر حال دسترسی به شیوه‌های ارتباطی از گذشته‌های دور تاکنون یکی از دغدغه‌های بشر بوده که هنوز هم ادامه دارد. همان‌طور که گفته شد این دغدغه در گذر زمان تغییر کرده و باعث گسترش روابط انسان‌ها شده است. زبان مورس که روزی در تلگراف به کار می‌رفت، امروزه جای خود را به کانال‌ها و گروه‌های تلگرام و دیگر امکانات پیام‌رسان‌ها داده است. از تلگراف به تلگرام رسیده‌ایم و این روند تغییر همین‌جا متوقف نخواهد شد و قطعا در سال‌های آینده شاهد تکنولوژی‌های جدیدتری خواهیم بود که باز هم ارتباط انسان‌ها را تغییر خواهند داد. فقط امیدواریم این تکنولوژی‌ها به معنای واقعی باعث پیوند انسان‌ها شوند، نه دورتر شدن آنها از هم.

مائده گیوه‌چین - دبیرکلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها