jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۹۰۳۰۲۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵  |  ۰۰:۰۱

چالش‌مخاطب‌پذیری‌رسانه‌ ملی‌و شبکه‌اجتماعی

رسانه‌ملی پشت میلِ کسی نیست

در نقدها و سخنان انتقادی که در نسبت بین ظرفیت و کارآمدی صداوسیما به‌عنوان رسانه‌ملی و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان رسانه مجازی مطرح می‌شود می‌توان نشانه‌هایی از سیاست‌زدگی را ردیابی کرد. همین نگرش موجب می‌شود رسانه‌ای را در مقابل رسانه دیگر قرار دهند بدون این که به ماهیت، کارکردها و کارویژه‌های هر یک از این رسانه‌ها توجه کنند. به فرض رویارویی سینما و تلویزیون به‌واسطه این که هر دو ماهیت تصویری دارند یا واجد هویت نمایشی هستند چندان علمی نیست.

به این دلیل که تلویزیون کاربردهای متعدد دیگری از جمله آگاهی‌بخشی، خبررسانی و بخش‌های مختلف دارد که صرفا به سرگرمی، فیلم و سریال ختم نمی‌شود تا آن را در قیاس با سینما سنجید.

از سوی دیگر باید این دستاورد مهم علوم ارتباطات را هم در نظر گرفت که هیچ رسانه‌ای جانشین رسانه دیگر نمی‌شود، همچنان که تلویزیون موجب از میدان به در کردن و حذف رادیو و سینما نشد. این که خیلی‌ها می‌گویند با گسترش و بسط رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی رسانه‌های کهن‌تر مثل رادیو و تلویزیون، جایگاه و اعتبارشان را از دست می‌دهند هیچ پشتوانه علمی و تجربی ندارد.

اگر غرض‌ورزی‌های سیاسی را کنار بگذاریم که در مقایسه صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی صرفا در برای تخریب و تضعیف آن بهره می‌برند و بیش از آن که به تحلیل‌های کارشناسی بپردازند در جهت منافع جناحی خود سخن می‌گویند، اقبال جامعه به شبکه‌های اجتماعی را لزوما نمی‌توان به بی‌مهری و بی‌اعتمادی آنها به رسانه‌ملی تفسیر کرد. دست‌کم چند دلیل می‌توان بر این مدعا برشمرد؛ عنصر اول‌ تازگی است. غالبا وقتی یک فناوری جدید وارد جامعه‌ای می‌شود نوعی عطش برای استفاده از آن وجود دارد که با حس کنجکاوی و سردرآوردن از امکانات آن همراه می‌شود، اما بعد از مدتی تب آن می‌خوابد. یک روز که وبلاگ‌ها به‌واسطه اینترنت رواج یافت خیلی‌ها می‌گفتند دیگر روزنامه‌نگاری جواب نمی‌دهد، اما امروزه رونق مطبوعات از وبلاگ‌ها بیشتر است.

در همین زیرمجموعه رسانه‌های اینترنتی از وقتی اینستاگرام آمد بازار فیسبوک خلوت شد و با آمدن تلگرام، وایبر از سکه افتاد؛ گر چه هر یک از اینها همچنان کارایی و مخاطبانشان را حفظ کرده‌اند. نکته اینجاست که نباید در برابر رواج و مد‌شدن یک رسانه دچار جوّزدگی و افراط و اشتباه در تحلیل شد و به نفی کارآمدی رسانه‌های دیگر پرداخت.

از سوی دیگر، سویه فردی این رسانه‌ها عامل بسیار مهمی در جذابیت آن محسوب می‌شود. به این معنا که خود کاربر می‌تواند در تولید محتوای آن حضور مستقیم داشته باشد و صرفا تماشاگر آن نباشد. احساس لذت مخاطب فعال شدن و در واقع تجربه خودرسانه‌ای از جمله جذابیت‌هایی است که رسانه‌های نوین فراهم کرده‌اند.

در دسترس بودن و استفاده آسان از این رسانه‌ها بویژه تلگرام در تبادل اطلاعات و اخبار دلیل دیگری‌ است که استفاده از این رسانه و رجوع به آن میان مردم زیاد شود. بالاخره الان همه یک گوشی در دست دارند و در کانال‌های مختلفی به‌شکل اختیاری یا اجباری و از سر ملاحظه که فلان دوست آنها را به گروه خاصی لینک داده در معرض پیام‌های این رسانه قرار می‌گیرند. اما محدودیت‌هایی که در این ساحت وجود دارد و انفجار و بارش اخبار و اطلاعات نتیجه عکس هم می‌دهد، به‌طوری که با پیام‌های نخوانده زیادی در گوشی بیشتر افراد مواجه هستیم که گویی دیگر حوصله خواندن آن را ندارند. نظریه‌پردازان ارتباطات معتقدند امروزه به‌دلیل حجم انفجاری تولید و ریزش اطلاعات بر سر مخاطب، عنصر توجه به این اطلاعات به یک بحران بدل شده و امروزه نه با کمبود اطلاعات که با کمبود توجه به اطلاعات مواجهیم.

سیدهادی شریف‌زاده

کارشناس رسانه‌

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

این ۵۰ ثانیه تلخ

این ۵۰ ثانیه تلخ

با ذهن ده دوازده سالگی‌ات نگاه کنی، فکر می‌کنی زنگ تفریح یک مدرسه خورده و بچه‌ها دارند هوریز می‌کنند توی حیاط مدرسه که از بوفه ساندویچ مزخرف کالباس خشک بخرند و نوشابه فانتای تگری و این یک ربع وقت آزاد را خرج شکمشان کنند و بادگلوهای سوزنده را توی کلاس بزنند و بینی‌شان تا مغز سرشان تیر بکشد و بسوزد و کیف کنند.

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

تصویری که روز یکشنبه از حضور وزیر خارجه در مجلس شورای اسلامی منعکس شد، چگونه تصویری بود؟ وزیر خارجه به عنوان مهمان و از باب معارفه و تحلیل وضعیت سیاست خارجی به مجلس دعوت شد؛ اما در لابه‌لای بحث، مکرر همهمه و داد و فریاد از اطراف و اکناف مجلس بلند بود، وزیر خارجه نیز متقابلاً بر حرارت کلام خود می‌افزود، فضای جلسه از حالت گفت‌وگو به جدل میل کرد و درنهایت تصویری متشنج از سطوح بالای حکمرانی در کشور به افکار عمومی مخابره شد.

شما باید پاسخ بدهید

شما باید پاسخ بدهید

در ماه‌های اخیر برخی چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی در قالب نامه‌نگاری و مصاحبه و اظهارنظرهای مطبوعاتی و... و با لحنی طلبکار در مورد وضع موجود کشور اعلام موضع کرده‌اند.

مشغول صاحب‌خانه باش

مشغول صاحب‌خانه باش

آنهایی که دوم اسفند سال گذشته با همه ناامیدی‌ها و گلایه‌ها پای صندوق رای آمدند و چهره‌های جدیدی را به مجلس فرستادند، همه امید و خواسته شان این بود - و هنوز هم هست- که منتخبان جدید تشنه خدمت باشند،نه شیفته رانت خرید و فروش دلار و سکه و پوشک! آنها همچنین می‌خواستند نماینده‌های جدید نه‌تنها کاسب بازار خودرو نباشند، بلکه به جای دعوا بر سر رفتن یا نرفتن زنان به استادیوم و اصلاح دقیقه90 قانون انتخابات و گرفتار شدن در ترافیک طرح های سیاسی، فکر سفره هایی باشند که هر روز کوچک‌تر می‌شوند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر