اختتامیه جشنواره فیلم جهانی فجر

سیمرغ‌های جهانی پرکشیدند +عکس

جشنواره ایرانی، اظهارنظرهای جهانی

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر که امروز در تهران به کار خود پایان می‌دهد، روزهای گذشته با رویدادها و البته حضور چهره‌ها و اظهارنظرهای جالبی روبه رو بود.
کد خبر: ۸۹۸۴۸۲

از جمله این اتفاقات، همراهی مجید مجیدی با فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار و صحبت‌های متفاوت رضا کیانیان درباره داعش و موزه لوور بود، همچنین رئیس سازمان سینمایی هم درباره ظرفیت سینمای ایران حرف‌های مهمی زد و از طرفی یک خانم فرانسوی درباره خلاقیت چشمگیر فیلمسازان ایرانی سخن گفت.

اکران «نفس» با مجید مجیدی

یکی از اتفاقات جالب جشنواره، حضور مجید مجیدی در نمایش فیلم سینمایی نفس به کارگردانی نرگس آبیار بود. علاوه بر مجیدی سیروس الوند، محمد حیدری دبیر جشنواره ملی فیلم فجر، آیت‌الله محقق داماد، پوریا آذربایجانی و جمعی از مهمانان خارجی جشنواره هم حضور داشتند. پس از نمایش فیلم، آبیار و برخی عوامل فیلم درباره نفس، صحبت کردند. آبیار که نویسندگی و کارگردانی فیلم را به عهده داشت، عنوان کرد: لزوما همه آنچه در فیلم می‌گذرد، خاطرات من نیست، اما حتما شنیده‌ها و دیده‌های خود من بوده و از آنجا که به ریزه‌کاری‌های مختلف توجه زیادی دارم، از هرچیزی که می‌شنوم، استفاده می‌کنم. حتی اتفاق افتاده گاهی در بازار تهران قدم زدم و دیالوگ‌ها را یادداشت کرده‌ام تا در نوشته‌ها بتوانم استفاده کنم. در حقیقت می‌توان گفت همه چیزهایی که می‌نویسم به تجربه‌های شخصی و غیرشخصی من برمی‌گردد.

باربارا لوقه دولا شاقیه، یکی از اعضای هیات داوری شصت و ششمین جشنواره فیلم کن هم نفس را اثری هنرمندانه، قدرتمند با ساختاری منسجم و کارگردانی قوی دانسته است. او گفت: خوشبختانه پس از دیدن فیلم نفس بر این اعتقاد استوارتر شدم که سینمای ایران هنوز حرف برای گفتن در دنیا دارد.

کیانیان، داعش و موزه لوور

رضا کیانیان هم روز گذشته در نمایش «مستندی درباره موزه لوور» به کارگردانی الکساندرسوکوروف، هنرمند روسی که در موزه ملی ایران برگزار می‌شد، حضور پیدا کرد و حرف‌های جالبی زد. او گفت: هیچ وقت در زندگی فکر نمی‌کردم روزی برسد که بخواهم بگویم، فاشیست‌ها یک چیز خوب هم دارند، آنها موزه‌ها را خراب نکردند، اما داعشی‌ها این کار را کردند! او درباره سوکوروف اظهارکرد: وقتی در مورد بیوگرافی آقای سوکوروف مطالعه کردم، دیدم با او در یک سال متولد شده‌ام و حس عجیبی به من دست داد، قرار بود به اینجا بیایم و راجع به او صحبت کنم. ناگهان حس کردم یک نفر در یکی از روستاهای روسیه و من هم در خراسان با هم متولد شدیم و بعد از 65 سال کنار هم قرار گرفتیم. این موضوع خیلی شبیه درونمایه‌ای بود که در این فیلم هم پیگیری می‌شد.

اظهارنظر ایوبی درباره نمایش فیلم‌های خارجی

همایش «اکران فیلم خارجی» روز گذشته با حضور اهالی سینما و حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی برگزار شد. ایوبی در این مراسم درباره اکران فیلم‌های خارجی گفت: روی کره زمین سالانه 6000 فیلم تولید می‌شود که اگر 5 درصد آنها ارزشمند باشند هم نمی‌توانیم نادیده‌شان بگیریم و باید تولیدات خوب و درست بشری را ببینیم. همچنین سینما صنعتی نیست که از میان برود و همیشه می‌ماند، بر اساس آماری که داریم، سال گذشته هفت میلیارد بلیت در تمام دنیا تهیه شده و این نشان می‌دهد که مردم سینما را دوست دارند.

وی افزود: چین و کره روی سینما تمرکز کردند و قدرت تصویر را خیلی خوب درک کردند. در چین روزی 15 سالن سینما افتتاح شده است! همه کشورهایی که امروز می‌خواهند قدرت‌نمایی کنند، سراغ سینما می‌روند تا جایی که آمارهای جهانی نشان می‌دهد، 65 درصد پهنای باند در دنیا به ارسال تصویر و عکس اختصاص داشته است.

هنر ایران، بشقابی پر از غذاهای لذیذ

جینلا ووکا، دبیر جشنواره مد فیلم که در جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت کرده است، سینمای ایران را خلاقانه، متنوع و سرشار از استعداد می‌داند. او معتقد است، سینمای ایران مانند بشقابی پر از غذاهای لذیذ است و می‌تواند مخاطبانی با سلیقه‌های مختلف را به خود جلب کند. او گفت: به اینجا آمده‌ام تا چند فیلم ایرانی برای نمایش در جشنواره امسال مد فیلم ایتالیا انتخاب کنم. قصد برگزاری دوره مرور سینمای ایران در ایتالیا را دارم. ووکا اظهار کرد: من فیلم‌های ایرانی زیادی دیده ام و فرهادی، کیارستمی و تعداد زیادی از کارگردان‌های جوان ایرانی را می‌شناسم. سینمای ایران برایم بسیار جالب است. ملاحظات اجتماعی باعث شده کارگردان‌های ایرانی خلاقیت زیادی داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها