انتخابات پارلمانی سوریه در حالی بر گزار شد که تحولات میدانی این کشور از وجود اراده ملی برای پایان دادن به بحران پنجساله سوریه حکایت دارد. این انتخابات که دومین انتخابات پارلمانی در طول پنج سال گذشته سوریه تلقی می‌شود، در شکل گیری یک نظام دموکراتیک و پارلمانی نقش موثری خواهد داشت.
کد خبر: ۸۹۵۶۵۸

حضور نزدیک به 24 حزب سیاسی مخالف دولت سوریه در انتخابات نشان می‌دهد که همگرایی احزاب برای کمک به برون رفت از بحران نفسگیر پنجساله در مقایسه با گذشته افزایش یافته است. هر چند بحران سوریه به دلیل دخالت برخی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی همچنان ادامه دارد، اما دمشق مصمم است به موازات پیشروی‌های میدانی در ترمیم زیرساختار‌های سیاسی فرسوده خود گام بردارد.

در انتخابات پارلمانی اخیر سوریه بیش از 3500 نفر برای عضویت در نخستین پارلمان غیر تک حزبی تاریخ 60 سال اخیر سوریه به رقابت پرداختند. تعدیل قانون اساسی کشور در سال 2012، اجازه فعالیت به احزاب سیاسی غیر همسو، کاهش نقش سیاسی و اجرایی حزب بعث و تقسیم قدرت بین احزاب مختلف بخشی از تلاش دولت بشار اسد برای تشکیل یک نظام پارلمانی ودموکراتیک به شمار می‌رود. این اقدامات پاسخ منطقی دولت سوریه به مطالبات مردم این کشور است اما متاسفانه برخی کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی مایل به حل سیاسی بحران سوریه نیستند.

اعتراضات مردمی سوریه که از مارس سال 2011 آغاز شد با هدف انجام اصلاحات سیاسی در پیکره نظام سوریه شکل گرفت اما دخالت عربستان، قطر، ترکیه، آمریکا و غرب تظاهرات مردمی را به سمت خشونت و جنگ داخلی سوق داد. حضور صدها گروهک تروریستی از 80 کشور مختلف جهان در بحران سوریه نشان داد که قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای اهدافی کاملا تعریف شده از بحران سازی در سوریه دارند. فرا گیر شدن بحران سوریه و مهاجرت میلیون‌ها جنگزده سوری به کشورهای اروپایی، بازیگران بحران سوریه را نسبت به پیامدهای این بحران بشدت نگران کرد. با این‌حال حضور هم پیمانان دولت و ملت سوریه در عرصه‌های میدانی این کشور برای مقابله با گروهک‌های تکفیری تروریستی، معادلات نظامی سوریه را به سود دولت بشار اسد تغییر داد. آزادسازی شهرهای استراتژیک نبل و الزهرا و پیشروی ارتش و نیروهای مردمی سوریه در شمال حلب، لاذقیه وحمص نشان داد که طرح‌های مشترک عربستان، رژیم صهیونیستی، ترکیه، وآمریکا برای سرنگونی دولت بشار اسد با استفاده از شیوه‌های تهاجمی، با شکست مواجه شده است.

از این رو پیروزی‌های نظامی دولت و ملت سوریه در سرکوب گروهک‌های تروریستی سقف چانه زنی دمشق را در مذاکرات آینده با مخالفان خود افزایش خواهد داد. انتخابات پارلمانی دیروز سوریه که به رغم تهدید گروهک‌های تروریستی در فضایی کاملا دموکراتیک و آزاد برگزار شد، نشان داد که بحران سوریه در حال نزدیک شدن به یک نقطه پایانی است. لذا پارلمان آینده سوریه که از طیف‌های مختلف سیاسی تشکیل شده، می‌تواند در تشکیل یک دولت وحدت ملی وایجاد همگرایی داخلی برای حل نهایی بحران نقش مهمی ایفا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها