آشنایی با مناطق گردشگری ایران

مساجد جامع خوزستان

به هر شهری که می‌روید، سراغ مسجد جامعش را بگیرید. مساجد جامع بیانگر ذوق و هنر مردم آن شهر است.
کد خبر: ۸۹۰۹۷۸
مساجد جامع خوزستان

به گزارش جام جم آنلاین ، شهرهای خوزستان با قدمت دیرینشان، مساجد زیبایی دارند. یکی از این مساجد، مسجد جامع شوشتر است.

ساخت مسجد جامع در شهر باستانی شوشتر در سال ۲۵۴ قمری در زمان المعتزبالله المتوکل، سیزدهمین خلیفه عباسی آغاز شد.

پس از او خلفای دیگری در این باب کوشیدند تا این که در زمان خلیفه بیست و نهم، المسترشد بالله آن را به پایان رساند. شبستان اصلی مسجد در طرف جنوب واقع شده‌است.

در شبستان، منبر چوبی نفیسی قرار دارد که طبق کتیبه، نام منصور ابو احارث و تاریخ صفر سال۴۴۵ هجری قمری روی آن حک شده است. همچنین بر دیواره شبستان مسجد، کتیبه گچبری با مضمون سوره یاسین حک شده است.هرکدام از خلفای عباسی که در مسجد کارهایی را انجام داده است، کتیبه‌ای از کار خود به یادگار گذاشته‌اند.

پیش از پوشش کنونی، سقف مسجد به وسیله شاه چوب هندی مسقف شده بود و طبق کتیبه موجود در مسجد که دارای تاریخ ۱۲۱۳، ۱۱۷۵، ۹۳۳، ۶۸۳،۴۴۵ هجری قمری است، معلوم می‌شود مسجد جامع شوشتر در قرون بعد بارها تعمیر و مرمت شده است.

مسجد جامع دزفول نیز از قدیمی‌ترین مساجد خوزستان به‌شمار می‌رود که در مرکز فعلی شهر دزفول قرار دارد. محراب مسجد در وسط شبستان است که گچبری‌های زیبایی دارد. در مجاورت محراب، منبری سنگی با ده پله قرار دارد که در دو طرف آن گلدسته‌های کوچک و سفید‌رنگی قامت افراشته‌اند.

ایوان مسجد که در وسط واقع شده، در دو طرف خود، گلدسته‌هایی به ارتفاع ۱۵ متر دارد که شکوه معماری اسلامی و ایرانی آن را به رخ می‌کشد و با کاشیکاری‌های زیبایی مزین شده است.

ساخت این بنا را در قرن سوم یا اوایل قرن چهارم هجری دانسته‌اند و برخی دیگر از جغرافی‌دانان معتقدند این مسجد در آغاز ورود اسلام به ایران و در قرن اول هجری ساخته شده است.

از دلایل قدمت این مسجد می‌توان به سبک معماری آن اشاره کرد که الگو گرفته از معماری کاخ ایوان کرخه و معماری دوره ساسانی است که با گشتی در این مسجد زیبا و تاریخی، خود را به رخ بیننده می‌کشد.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها