آشنایی با مناطق گردشگری ایران

روستای پلکانی اسفیدان

آشنایی با مناطق گردشگری ایران

قلعه تاریخی دزک یا امیرمفخم بختیاری

این قلعه که سال 1325 هجری قمری توسط لطفعلی خان امیرمفخم بختیاری در روستای زیبا و هدف گردشگری دزک، واقع در شهرستان کیار ساخته شده است از جمله دیدنی ترین قلعه‌ها و بناهای تاریخی استان چهار محال و بختیاری به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۹۰۸۰۵
قلعه تاریخی دزک یا امیرمفخم بختیاری

به گزارش جام جم آنلاین ، بنای دزک در شرق روستای دزک در دو طبقه و به طرز باشکوهی ساخته شده است.

طبقه اول دارای یک هشتی ورودی در وسط است که از طرفین به محوطه بزرگ قلعه منتهی می‌شود. در طرفین هشتی چهار ایوان قرار دارد که دو ایوان رو به شمال و دو ایوان رو به جنوب و شامل چند اتاق و انبار است.

در طبقه دوم، علاوه بر اتاق‌های متعددی که توسط درهای چوب گردویی ارزشمندی به هم متصل و مرتبط است، سالن بزرگ پنج دری موسوم به دیوانخانه یا سفره خانه قرار دارد که اتاق آیینه در جوار آن است.

سالن سفره خانه، تزئینات گچبری نقاشی شده زیبایی دارد که اشکال مختلف از قبیل ملائکه به عنوان مظهر پاکی و کله شیر ـ که حاکی از قدرت و دلاوری است ـ و مناظر زیبا از شکار و گل و بوته در حاشیه‌های بزرگ و کوچک آن دیده می‌شود.

در کنار این اتاق، اتاقی به نام آینه خانه قرار دارد که به صورت باشکوهی شبیه اتاق آینه قصرهای ایتالیا تزئین شده و همانند سازی از سبک اروپایی است. کارهای آیینه کاری این اتاق زیر نظر استاد ابوالقاسم خواجوی اصفهانی، از برجسته‌ترین استادان آیینه بند قرن گذشته انجام شده است. این بنا چهار برج هم داشته که اکنون فقط دو برج جنوبی آن باقی است.

ساختمان قلعه به وسیله لطفعلی‌خان امیرمفخم و پسرش فتحعلی‌خان سردار معظم بختیاری بنا شده و مدت‌ها محل زندگی آنها و حاکم‌نشین بختیاری بوده است.

این بنا در گذشته به اعتبار شخصیت صاحبان آن نظیر لطفعلی‌خان امیرمفخم و نصیرخان سردار جنگ و فتحعلی‌خان سردار معظم، میعادگاه بسیاری از رجال علمی و سیاسی نامدار همچون عللامه علی‌اکبر‌خان (عللامه دهخدا)، فرخی یزدی، دکتر محمد مصدق، وحید دستگردی (شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار معروف اصفهانی)، ملک‌الشعرای بهار و آقا ابوالقاسم نجفی (برادر آقا نجفی معروف اصفهانی) بوده است.

روستای دزک در فاصله 35 کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد، 40 کیلومتری غرب بروجن و 22 کیلومتری جنوب فرخشهر استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و تالاب چغاخور و امامزاده دستگرد نیز در نزدیکی آن است که از جاذبه‌های گردشگری منطقه به شمار می‌روند.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها