9 بازی برتر که امسال انتظار آنها را می‌کشیم

ستاره‌های سال 95

سال گذشته برای صنعت سرگرمی بسیار خوب بود؛ هم بازی‌های مرجع و هم بازی‌های مستقل درخشان ظاهر شدند و هر کس با هر سلیقه‌ای، عناوین مناسبی برای تجربه داشت و از این حیث می‌توان سال قبل را یکی از بهترین سال‌های صنعت گیم دانست.
کد خبر: ۸۹۰۴۳۵

با وجود این، به نظر می‌رسد امسال از این لحاظ حسابی به سال قبل بچربد. بازی‌های زیادی در راه هستند که هر کدام در زمینه خود خوش خواهند درخشید. تا روزی که این مطلب به چاپ برسد، چند عنوان قابل توجه به بازار آمده است.

بازی جدید Hitman و The Division منتشر شده و انتشار Quantum Break هم نزدیک است؛ بنابراین از آوردن این عناوین در این فهرست خودداری کردیم.

بازی‌هایی که به آنها اشاره خواهیم داشت، عناوینی است که هرکدام به علتی برای ما و دیگر گیمرها اهمیت زیادی دارد. بعضی از آنها در سبک خود بشدت قدرتمند ظاهر شده و بعضی دیگر می‌تواند صنعت گیم را یک قدم به جلو ببرد. با ستاره‌های صنعت گیم سال 95 خورشیدی همراه شوید!

Uncharted 4

پایان یک بلاک باستر؟

ظاهرا این قسمت قرار است فصل پایان ماجرای ناتان دریک باشد. این‌که چنین است یا خیر هنوز معلوم نیست، اما یک چیز کاملا واضح است که این قسمت از سری آنچارتد در لیگی بالاتر از عناوین قدیم‌ترش بازی می‌کند و قطعا انتشار آن به یک واقعه مهم در امسال تبدیل خواهد شد.

نمایش‌هایی که تاکنون از این بازی ارائه شده بخوبی این مساله را نشان می‌دهد. دنیای بازی برای یک عنوان اکشن/ ماجرایی، بشدت باز و متنوع کار شده و لحظه لحظه آن با ظرافت خاصی در یکدیگر تنیده شده است. شکی نیست این بازی امسال جوایز بسیاری را در زمینه کارگردانی و دستاوردهای تولید از آن خود کند.

داستان بازی به سال‌ها پس از وقایع قسمت سوم uncharted می‌پردازد. دریک، ماجراجویی را کنار گذاشته و با همسرش زندگی خوب و خوشی را سپری می‌کند. همه چیز زمانی به هم می‌ریزد که برادرش سم که به نظر می‌آمد مرده است، از راه می‌رسد و پای دریک را به ماجرایی جدید باز می‌کند؛ ماجرایی برای کشف اسرار نهفته پشت لیبرتالیا، از مستعمره‌های از دست رفته دزدان دریایی و ثروت عظیم آن…

Horizon Zero Dawn

گرگ و میش

«افق» یکی از چشمگیرترین عناوین نمایشگاه E3 سال گذشته بود که فعلا آنچنان که استحقاقش را دارد در معرض دید قرار نگرفته است.

هواداران می‌دانند شرکت Guerrilla Games از سال 2004 و تولید بازی
Shellshock: Nam ’67 هیچ بازی دیگری بجز سری کیلزون (محبوب منتقدان و هواداران) نساخته و این بازی اولین عنوان اورجینال است که از این استودیو روانه بازار خواهد شد.

افق که در سبک اکشن/ نقش‌آفرینی تولید می‌شود، توسط سازندگانش به ترکیبی از Assassin’s Creed و Skyrim تشبیه شده است. داستان بازی نیز در هزار سال آینده اتفاق می‌افتد؛ زمانی که بیشتر انسان‌ها به دلیل حاکمیت بلامنازع ربات‌ها در زمین، آن را ترک گفته‌اند و این سیاره سرسبز به چنگ ربات‌ها افتاده است. قهرمان داستان، دختری به نام الوی است که برای بقای خود و قبیله‌اش به گردآوری مدارها و کابل‌های این موجودات نیاز دارد.

انواع سلاح‌ها و استراتژی‌ها برای از بین بردن دشمنان برای بازی اندیشیده شده است. ظاهر بازی نیز به طرز خوشایندی زیباست و قطعا دل هواداران بازی‌های جهان باز، مثل فارکرای را به وجد خواهد آورد.

Scalebound

رام کردن اژدهای وحشی

بعد از موفقیت‌‌های بایونتا و متال‌ گیر رایزینگ، کمتر کسی است که با شرکت Platinum Games آشنا نباشد. آنها به نوعی استادان سبک Hack and Slash به شمار می‌‌روند. ساخته‌ جدید آنها Scalebound که قرار است سال 2017 میلادی به‌صورت انحصاری برای Xbox One عرضه شود، بازیکن را در لباس قهرمانی به نام Drew قرار می‌‌دهد که اژدهایی بزرگ و مرگبار به نام Thuban نیز او را همراهی می‌‌کند. برخلاف دیگر بازی‌های شرکت Platinum Games، در این بازی نمایش قدرت گرافیکی و جلوه‌‌های بصری در کنار استفاده‌ بیشتر از المان‌‌های سبک نقش‌آفرینی نسبت به اکشن، در اولویت قرار گرفته است. بازیکن این امکان را دارد تا از سلاح‌‌های متنوعی برای نابود کردن دشمنان بهره ببرد و در عین حال می‌‌تواند دستورهایی نیز به اژدهایش صادر کند تا به او در مبارزات کمک کند. نکته‌ جالب آنجاست که باید همواره ارتباط خاصی با اژدهای خود داشته باشید، در غیر این صورت ممکن است وی به دستورات شما گوش نداده و خودسر عمل کند. با استفاده از الماس‌‌هایی که از کشتن دشمنان به دست می‌‌آید، می‌‌توانید توانایی‌های کاراکتر و اژدهایش را ارتقا داده و از جایی به بعد در بازی امکان سوار شدن بر اژدها و لذت بردن بیشتر از نفس آتشین او را تجربه کنید. ارتباط دو کاراکتر انسانی و اژدهای بازی با یکدیگر باعث خلق سیستمی شده که در صورت کشته شدن هر یک از آنها، دیگری نیز خواهد مرد. Scalebound یکی از بازی‌‌های هیجان‌انگیز امسال خواهد بود، زیرا به‌هرحال هیدکی کامیای بزرگ پشت آن قرار دارد.

Dues Ex: Mankind Divided

انقلاب بشریت علیه فناوری

Dues Ex بخصوص در جوامع بین‌‌المللی یکی از فرنچایزهای بسیار شناخته شده و از سرمداران بازی‌های سایبرپانک به شمار می‌‌رود. نسخه‌ Human Revolution از بهترین بازی‌‌های سال عرضه‌ خود بود و از گیم‌‌پلی گرفته تا داستان و موسیقی مورد تمجید و تحسین فراوان قرار گرفت. از ویژگی‌‌های گیم‌پلی بازی می‌‌توان به تنوع و آزادی عمل در پیشبرد روند بازی اشاره کرد به‌طوری که در صورت تمایل به مخفیکاری می‌‌توانید بازی را بدون کشتن حتی یک نفر به پایان برسانید و اگر طرفدار اکشن هستید نیز بازی به شما تجربه‌ یک تیراندازی اول شخص جذاب را ارائه می‌‌کند. همچنین عناصر مهمی از سبک نقش‌‌آفرینی در بازی وجود دارد که در قالب تجهیزات و ارتقاهایی که برای کاراکتر می‌‌توان استفاده کرد، خود را نشان می‌دهد. گرچه دوربین بازی به‌طور عمده اول شخص است، ولی هنگام سنگرگیری یا از پای درآوردن دشمنان از نزدیک، به‌صورت سوم شخص درآمده و بخش‌‌هایی از حرکات شما را به‌صورت سینمایی به تصویر می‌‌کشد. داستان بازی در سال 2029 میلادی دو سال پس از وقایع نسخه‌ قبلی در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک اتفاق می‌‌افتد و بار دیگر هدایت آدام جنسن به بازیکن داده می‌‌شود که در تلاش است با حملات تروریستی مقابله کند. موسیقی متن منوی اصلی نسخه قبلی بازی بدون شک از بهترین قطعات تاریخ بازی‌‌های ویدئویی به شمار می‌‌رود و خوشبختانه در این نسخه نیز مایکل مک‌مان همچنان در مقام آهنگساز قرار دارد، پس می‌‌توان شنیدن شاهکار‌هایی استثنایی را نیز انتظار داشت.

Dark Souls III

سومین روح میازاکی

وقتی تمام بازی‌‌های مجموعه‌ Souls و بازی‌های مشابه را برای تعطیلات به شما توصیه کردیم، مشخص بود Dark Souls III بی‌شک از بازی‌های مورد انتظار ما در سال جدید است. اینک نسخه‌ ژاپنی بازی در این کشور منتشر شده و تا یک هفته‌ دیگر نیز نسخه‌ بین‌‌المللی آن منتشر خواهد شد. طبق صحبت‌‌های کارگردان بازی هیدتاکا میازاکی، بازی از نظر گیم‌‌پلی به سمت نسخه‌ دوم سوق پیدا کرده و بار دیگر همچون اولین بازی این مجموعه یعنی Demon’s Souls، شاهد بازگشت نوار جادو در بازی هستیم. کاراکتر شما می‌تواند طلسم‌‌ یا جادوهای متفاوتی روی دشمنان اعمال کند که البته هر کدام از آنها مقداری از میزان نوار جادوی شما کم خواهد کرد. برای پر کردن این نوار Ashes Estus Flask خواهید داشت که با منبع خاکسترهایی که در بازی پیدا می‌‌کنید، پر می‌شود. این در حالی است که Estus Flask عادی نیز برای پر کردن نوار سلامت شما همچنان در بازی
وجود دارد.

اگر ویدئوهای بازی را دیده باشید حتما متوجه سریع‌‌تر شدن گیم‌‌پلی و سیستم مبارزات بازی شده‌اید تا حدی که به زعم بعضی طرفداران میازاکی، این نسخه بیشتر بلادبورنی است که در فضا و اتمسفر دارک سولز قرار دارد. به‌هرحال پیچیدگی دشمنان در این نسخه باز هم بیشتر شده و شاهد تغییر الگوی حملات آنها در میانه‌ درگیری‌‌ها خواهید بود. سیستم مولتی‌‌پلیر یا بازی آنلاین نیز مانند نسخه‌‌های قبلی در بازی وجود دارد و ویژگی‌‌های بیشتری از سبک نقش‌آفرینی در گیم‌‌پلی دخیل شده است.

Mirror’s Edge: Catalyst

لبه آیینه

بازی لبه آیینه با آن نمادگرایی خاص و گرافیک فوق‌العاده جذاب و موسیقی گیرایش، همچنین به‌عنوان اولین عنوانی که حرکات پارکور را از زاویه اول شخص به نمایش می‌گذاشت، همه را به حیرت واداشت. حیرتی که یک دلیلش فوق‌العاده بودن این بازی و دلیل دیگرش انتشار آن توسط EA Games بود که در آن زمان به تباه کردن بازی‌هایش شهره بود! در کل، Mirror’s Edge پدیده‌ای استثنایی بود. از آن پدیده‌هایی که هیچ تیم دیگری جراتش را به خود نداد تا عین آن را بسازد. شاید پارکورهای بازی Dying Light نزدیک‌ترین چیزی باشد که به ME داریم.

در هر حال، قسمت دوم این بازی پس از سال‌ها در خط انتشار قرار دارد و اگر جاه‌طلبی سازندگان به آن لطمه نزند، با یکی از بهترین عناوین این نسل روبه‌رو خواهیم بود. در این قسمت، جهان بازی کاملا باز بوده و بازیکن قادر است آزادانه در آن بچرخد. همچنین قابلیت استفاده از سلاح بکلی حذف شده که ما آن را به فال نیک می‌گیریم. در عین حال، سیستم مولتی‌پلیر بازی نیز نه رقابتی خواهد بود، نه رفاقتی! قرار است دنیای بازیکنان با هم در آمیخته باشد و اَعمال بازیکنان روی دنیای دیگران هم اثر بگذارد. حداقل روی کاغذ می‌دانیم این عنوان بهتر از قسمت ابتدایی‌اش خواهد شد.

No Man’s Sky

آسمان بی‌سکنه

آسمان بی‌سکنه از عناوینی است که شیفتگان بازی‌های آنلاین و جست‌وجوگری را محو خود کرده است. این بازی که تیمی بسیار کوچک و محدود آن را تولید می‌‌کند، گستره عظیمی را به منصه ظهور می‌گذارد. تا آنجا که می‌دانیم، جهان این بازی که شاید تا بی‌نهایت ادامه داشته باشد، توسط یک موتور هوشمند، لحظه به لحظه و منطقه به منطقه ساخته و پرداخته می‌شود و از این رو بی‌نهایت منظومه و سیاره برای جست‌وجو در آن وجود دارد و طبعا تجربه بازیکنان از فرد تا فرد با تفاوت‌های بسیار همراه خواهد بود.

بازیکن بازی را با ابزار و در شرایطی ساده آغاز می‌کند. او می‌تواند در تمام طول بازی خود در همان سیاره اصلی مانده، یا دل به دریا زده و به سیارات دیگر سفر کند. نکته جالب اینجاست که تمام محتویات هر سیاره حتی موجودات، گیاهان، رنگ و لعاب و در کل ظاهر آن هم به‌صورت تصادفی تولید می‌شود که همین به خاص بودن تجربه بازیکن خواهد افزود.

با توجه به کوچکی تیم سازنده و سنگ بسیار بزرگی که برداشته‌اند، هنوز سخت بتوان روی ممتاز بودن این بازی صحه گذاشت. اما در یک چیز هیچ شکی نیست: چه این بازی موفق شود و چه شکست بخورد، انتشار آن یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات سال خواهد بود.

Doom

جدال با جهنم

تقریبا تمام اهالی صنعت گیم، بازی اورجینال Doom را مایه اصلی جلال و اعتلای سبک اول شخص می‌دانند. اکنون پس از سال‌ها از انتشار Doom 3، شاهد بازآفرینی این عنوان با همان نام اورجینال هستیم؛ عملی که خبر از نوسازی می‌دهد و قطعا نمایش‌های بازی هم بر آن صحه گذاشته است.

این بازی رویای خیس فانتزی دوستان خشونت‌طلب (البته از نوع فانتزی‌اش) خواهد بود. طراحی شیاطین بازی واقعا معرکه انجام شده و در رده Gears of War قرار می‌گیرد. اسلحه بازی نیز در حد و اندازه‌های نام این بازی بوده و حتی تماشای شلیک آنها نیز مایه خوشی می‌شود. گیم‌پلی بازی بشدت سریع است و حسابی اول شخص‌بازهای حرفه‌ای را مسرور خواهد کرد. از همه مهم‌تر، در این بازی روی پیشروی بدون پناه گرفتن و سکته در بازی تاکید شده است. بنابراین خبری از سیستم سلامت احیاشونده متداول در سال‌های اخیر نخواهد بود و بازیکن باید در حین قلع و قمع شیاطین جهنمی، گوشه چشمی هم به بسته‌های سلامت داشته باشد. تعدادی از بازی‌های چند سال اخیر ثابت کرده‌اند بازیکنان دلشان برای بازی‌های رک و پوست‌کنده لک‌زده و بازی Doom دقیقا همین را به مخاطبان ارائه خواهد کرد.

For Honor

اشک‌‌هایی که می‌‌ریزیم، عرق‌‌هایی است که برای پیروزی نریختیم

زمانی که شرکت یوبی‌‌سافت در مراسم E3 از عنوان جدید خود For Honor رونمایی کرد، فهمیدیم یکی از رویاهای قدیمی گیمرهای فراوانی در سراسر جهان، حداقل چند قدم به واقعیت نزدیک‌‌تر شده است. ما از قدیم با بازی‌‌های سبک Hack and Slash همچون خدای جنگ، DMC، بایونتا و خیلی بازی‌‌های دیگر آشنا هستیم و لذت و هیجانی را که در کسب کردن مهارت و توانایی اجرای کمبوهای پیچیده‌ و به هم پیوسته‌ سیستم مبارزات این بازی‌‌ها وجود دارد تجربه کرده‌‌ایم، ولی شاید همیشه افسوس این را خورده‌‌ایم که ای کاش یک بازی‌ پیدا می‌‌شد که به ما اجازه می‌‌داد همچون جنگ‌‌های قدیم، دو لشکر به دل یکدیگر هجوم ببرند و تمام این اتفاقات بخشی از گیم‌‌پلی اصلی بازی باشد. بازی For Honor تقریبا چنین است! بازی فضایی قرون وسطایی دارد و بازیکن می‌‌تواند در لباس یکی از سه جبهه‌ وایکینگ‌‌ها، شوالیه‌‌ها و سامورایی‌‌ها وارد درگیری شود. کلاس‌‌های مختلف، توانایی‌‌ و سلاح‌‌های منحصربه‌فردی دارند که بازیکنان می‌‌توانند شخصیت‌‌هایشان را شخصی‌‌سازی کنند. مثلا جنسیت آنها یا زره‌‌هایی را که تنشان است تغییر دهند. با وجود داشتن بخش داستانی، اما تمرکز بازی بر رقابت‌‌های آنلاین بازیکنان با یکدیگر است، جایی که بازیکنان می‌‌توانند در قالب یک تیم لباس یکی از جبهه‌‌های نبرد را به تن کرده و با دو تیم رقیب دیگر مبارزه کنند. سیستم مبارزات بازی مبتنی بر سلاح‌‌های سرد مثل شمشیر و تبر بوده و ساختار درگیری‌‌ها اغلب گیم‌‌پلی را به نبرد تن به تن بین فرماندهان لشکرهای مختلف سوق می‌دهد. For Honor تجربه‌‌ای جدید و لذتبخش خواهد بود.

سیاوش شهبازی - مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها